Norska Mästerskapen på Gelleråsen 21-22/7 2012

Posted by on 2012-07-24 in Racerapport | Comments Off on Norska Mästerskapen på Gelleråsen 21-22/7 2012

Norska Mästerskapen på Gelleråsen 21-22/7 2012

 

Prolog

Så, då var det dags igen då, Race!

 

Nu blir det bara en minirapport då jag är i full uppladdning inför SO

nästa helg, Årets Race!, Ska man bara köra ett så är det detta! 🙂

 

Nåväl, till saken, Norska Mästerskapen…….förra året gick det inte så

fort så chansen till en bra plats fanns inom räckhåll och förutom det

så behövde jag testa hojen i skarpt läge efter ombyggnaden av gaffeln

innan det stora målet SO.

 

Efter den något misslyckade tisdagen med Arris bandag(finns att läsa här)

så bestämde jag mig för att skippa fredagsträningen då det såg ut att bli

 blött och spara de nya däcken till kvalen på lördag istället, norrmännen hade det så

fiffigt fixat att vi hade 2 kval på lördagen så jag kunde ta det första till

att komma igång igen och ladda fullt på det andra om jag skulle misslyckas.

 

Åker ut till åsen på fredagen iaf. för att skriva in mig, besikta hoj och ställa

upp allt på platsen i box jag hyrt hela veckan så allt är klart inför kvalet,

har ju lite dålig erfarenhet i att komma i sista minuten sen sviestad sist…..

 

Lördag, 2 kval och Race

Har ju bara 45min hem så jag bor hemma  när det är körning på åsen, tycker

det är värt resan att få sova i min säng  istället för husvagn eller något hotell

eller stuga, så lördan börjar kl.6 med kattmatning och kaffebryggning, fixa

lite lunch att ta med och sen iväg.

 

Kommer fram lagom till förarmötet och går bara in och pluggar in

värmarna innan jag knallar bort, inget nytt eller ovanligt sades så det

var snart över och dags att kolla däcktryck, byta om och ut och testa/kvala.

 

Kval 1

Rullar ut, första böjarna känns stela och yxiga men snart finner jag mig

tillrätta, bråkar mig förbi några och börjar bygga tempo efter ett varv och

laddar fullt ut på rakan bara för att se några nytillkomna rulla ut på banan

och 2 som viker in i första böj,  “hoppas dom snabbt får upp tempot”  tänker

jag men inte då……

Brottar mig förbi dom på andra varvet och börjar ladda för 3:e och samma igen!

 

Nu börjar jag bli lite upprörd och kör rätt hårt för att vara ett kval, sticker in

framhjulet när jag kan för att inte tappa tempo men känner att det inte går fort

nog så efter några varv bryter jag med lite kramp i höger underarm.

Ligger 3:a på 1.11.651 med 3 tiondelar upp till andra och en halvsekund ner

till 4:e.

OK, ut igen men nu i en lucka som blivit efter några gått i depå och de flesta

nu kommit upp i tempo, känner dock ganska omgående att jag inte har någon

kraft kvar så jag bryter redan efter några varv, ingen idé att köra om jag inte

kan prestera och banan kan jag redan rätt bra.

Bara ladda om inför andra-kvalet istället.

 

Käkar en lätt lunch, hojen känns bra och nu har kroppen kommit igång med. 🙂

 

Kval 2

Nu, till kval2, låter jag de som är sugna på att trängas ge sig ut först och väntar

i depån de första 5-6 minuterna innan jag drar på mig hjälmen och rullar ut.

Timar in en lucka så jag har fritt framåt och hoppas att det inte ska komma

några senkomlingar som tar det lugnt när jag kommer ut på första flygande

och det gör det inte, jag får fritt och kan börja bygga tempo. 🙂

 

Får en omkörning som stör lite på 3:e varvet men tar det lite lugnt så

jag kommer förbi utan att stressa upp mig eller ansträngning, hmmm,

tålamod är nog bra……..

Börjar bygga tempo nu, varv 3-5 blir fallande tider från hög 12:a ner till

11:a blankt och ut på 6:e känner jag att det är nu det gäller, nu laddar jag

fullt! Kör så hårt jag kan men missar lite i vänstern i esset så det går lite

långsammare än det brukar och i ejes så släpper det när jag lägger på

gas så jag får ta lite omtag innan jag kan gå på fullt men känner att resten

av varvet gått bra, påbörjar nästa med ännu bättre utgång på rakan men

missar inbromsningen i trösen, måste gått mycket fortare än jag är van,

tyckte det gick för fort när jag skulle styra in så jag fick bromsa några

meter extra och kröp igenom trösen….förstår nu vad man ser på

moto-gp när dom bromsar på sig efter ett pole-varv…….  😉

 

Börjar om och laddar fullt igen när jag kommer till rakan, fick en

lika bra utgång men nu är jag med på att det går fortare i trösen och

viker in ändå, får med mig mer fart än innan, känns kanonbra i esset

och får till vad jag känner ett perfekt spår i ejes, det känns som det går

i slowmotion, upp i hårnålen bromsar jag lite senare än vanligt och

släpper upp lite tidigare än vanligt och tippar in hojen, laddar hårdare

och tidigare än innan men ut ur hårnålen ser jag en vinkande gulflagg,

bara bryta och gå ut…………kunde nog blitt ett bra varv det……

 

Linda tar emot och ger tummen upp med ett jätteleénde, stannar

och väntar med spänning på tiden samtidigt som jag är lite missnöjd

att jag var tvungen att bryta det perfekta varvet, hon klappar mig på

armen och säger “1.10.650!”

Nu Är jag nöjd, kan inte ladda om efter det beskedet och det blir ändå

avflaggat innan jag ens hunnit bestämma mig för om jag skulle göra ett

försök till.

 

Tyvärr lyckades 88 klämma sig förbi med 12 tusendelar nåt av de sista

varven så jag tappade till 4:e plats och missade första startled, Skit!

 

Nåja. första bekräftade 10:an, har en tidigare notering på laptimern

där den missat att bryta ett varv och slagit ihop till 2 på 2.21.8-nånting,

måste ju varit en tid på 10 men kan ju inte vara säker, Nu är jag säker! 🙂

 

Myser en timme ungefär sen börjar jag ladda inför racet, vänder bakdäcket

och tankar upp för racedistansen, sen är det bara att vänta……….

Känner att jag har tempo för pallen idag bara jag kommer iväg bra,

lite press känner jag nog, inget jag erkänner men det är nog så…….

 

Race lördag

Nåväl, tiden är inne och vi rullar ut, känner mig lite stressad men samtidigt

laddad, vill ju så mycket och idag har jag chansen!

Tar min plats längst till vänster i 2:a startled och gör klart för start, Iväg!

 

Blir en dålig start, är 6:a redan innan bromsningen, in i första håller jag på

att gå rakt in i bakhjulet på killen framför när han skär rakt in i banan i mitt

tänkta spår, bromsar nästan stopp för att inte klippa hjulet och är säker på

att mitt race slutar här men lyckas klara det.

En till kommer förbi när jag kryper genom böjen och ytterligare en på

kortrakan efter då jag hade alldeles för låg utgångshastighet ur första, rent

ut sagt, FAN!  🙁

Försöker ta tillbaka 7:e-platsen redan ut ur esset men det blir för trångt

mot snabbhögern så jag får backa lite, kommer inte upp i ejes heller så

jag försöker mot hårnålen men han bromsar sent där med.

Tar då beslutet att dra åt höger och släppa han några meter in i hårnålen

medans jag tar höjd för att få fritt in i snabbvänstern och högern efter

för att ladda genom genom depå-böjen och passera på rakan istället,

det funkar och i bromsningen i trösen är jag redan förbi, Gott, nu nästa!

 

Laddar för att komma nära så jag kan klippa förbi men på de ställena

jag var snabbare var han ändå rätt snabb och täckte mitt spår så bra

att jag inte kunde utnyttja det lilla övertag jag hade där så det var bara

att ta fart genom depå-böjen igen och försöka på nytt.

Kom upp så jag nästan var jämsides med han men när jag bromsade bara

fortsatte han, fan oxå, måste bromsa senare!

En gång till nästa varv, jag är nu förbi nästan helt och bromsar senare

än jag brukar men det hjälper inte för han fortsätter förbi innan han

bromsar, Skit!

 

På´t igen, skam den som ger sig, uppe och förbi och nu bromsade jag så

sent att jag studsade in i första helt säker på att nu slår jag loss framhjulet,

gick bra men han bromsade, “surprise surprise”, senare ändå…….

 

Nu kände jag att jag fick lugna mig lite så jag håller mig på banan, får haka

på ett tag och hoppas på ett tillfälle istället för att försöka tvinga mig förbi

när det enda som händer är att jag blir tröttare och tröttare…………..

 

Ok, nu vet jag iaf. at jag måste höja oljenivån lite för att kunna bromsa

normalt, alltid något…….   :/

 

När vi kommer fram till varvningar så tappar jag några meter fram och

nu när jag både tappat modet lite och slitit rätt ont för att försöka komma

förbi och fallit in iu hans tempo så har jag svårt att ta tillbaka dom, börjar

hämta in men ytterligare varvningar stör mig, inte så jag tappar mer  men

jag tar inget längre heller.

Inser att jag närmar mig inte fort nog och har ingen reserv kvar att göra

en riktig attack de få varv som är kvar så jag går på utan att försöka på

riktigt men ända så nära att om han tappar en sekund så kan jag vara där.

 

Slutar 6:a då norges hopp passerar 88 och går av efter ett 1.08.561-varv,

det går Fort i rookie!

 

Kasst kört på mediokra tider, kan fan bara gå bättre i morgon!

Hade så mycket mer att ge men kunde inte starta eller bromsa så…….

 

Avslutar dagen med att öppna gaffeln och höja oljenivån så jag ska kunna

bromsa i morgon, bestämmer mig även för att byta belägg så jag ska få

lite bättre bett då jag nästan fick kramp i armen för jag fick klämma så

hårt på greppet.

 

Hem, sova, mata katter, fixa kaffe och lunch, sen iväg igen.

 

Nu, för ovanlighetens skull, de är udda de där norrmännen, så har vi

samma startordning som i första-racet baserat på lördagskvalen och

istället för kval på söndag har vi en warmup på morgonen, passar ju mig

bra då jag måste försöka köra in mig på nya belägg och se om gaffeln blev

bra eller om jag måste ha i mer olja.

 

Warm-up

Går ut på warmupen och bromsar på mitt vanliga ställe, smeker greppet

jämfört med igår med tanke på att det är bättre bett i nya belägg och skickar

ändå upp bakhjulet i luften, jäklar vilken skillnad i bett! 🙂

Sätter ner och tar omtag men får släppa upp och gasa för det går för långsamt’

ner mot trösen, nu jäklar är det skillnad både i bett och stabilitet!

 

Åker bara och tränar bromsning, flyttar fram bromspunkten 25meter i

trösen och det utan att bromsa sent……försök bromsa om mig nu då…….

 

I slutet ska jag ladda på ett varv och försöka få till en tid och även känna så

hojen känns bra nu när jag ändrat gaffeln, kommer in i depå-böjen och viker

ner det sista sen lägger jag på för att ladda ett par varv men då släpper det

bak, blir ett riktigt speedwayuppställ och jag är helt säker på att det kommer

gå åt helsike men släpper inte gasen, bakdäcket skriker i protest över behandlingen

och jag förbereder mig att tugga asfalt………

Däcket får fäste igen! Hugger men inte så farligt för jag ligger fortfarande på med

gasen så kastet blir rätt litet och jag lyckas fånga tanken med knäna så jag studsar

ner i sadeln igen, Det var nära……..

 

På´t igen men nu är det svårt att ladda ordentligt och jag får inte till något bra

varv, är även lite okoncentrerad så jag glömmer att känna in hur hojen beter

sig och bara känner efter så inte bakänden börjar röra sig för mycket, svårt det

ska va då…….

 

Nåja, snart race igen och då är det väl glömt…..’

 

Mellan warm-up och racet så kollar jag junior och SST i första hand,

spännande junior-racet där Joel Marklund tyvärr kraschar ut från ledning

i trösen på sista varvet efter en sanslöst snygg omkörning i depå-böjen

ut på sista, han rundade konkurrenterna och kom ut i ledning med lucka,

så jäkla snygg omkörning! Snabbaste varv blev det iaf.

Vann och slog banrekordet på lördagen och var så jäkla nära att vinna

igen, ser lovande ut det där… 🙂

 

Kollade även Kalles(#70 Carl Klasén)SST-debut tillika förstarace sen

nyckelbensbrottet på sviestad, jäkligt snyggt kört och slutade 12:a i första

racet, synd det inte var några varv till……….kommer gå fort där snart, Grattis!

Tack oxå att du lämnat oss rookies…… 😉

 

Nu så, dags igen!

 

Race söndag

Mer fokuserad och bättre med i starten men kommer inte iväg, 7:a ut ur första

som dock gick problemfritt, tappade alla platserna från jag började acca till

inbromsningen………klant, effekt eller vad fan? 🙁

 

 

Nåja, det går fortare idag och vi håller ett tempo mellan låga 11:or upp till

låga 12:or så det är inte lika frustrerande som igår, hade lite till i mig men

inte så mycket att jag kände mig stressad att ligga bakom.

Känns som att detta är vad jag klarar idag så jag ligger bara med istället

för att chansa, känner inte att jag kan göra så mycket mer ändå så det

är bara att vänta ut ett misstag eller tillfälle.

 

Efter drygt halva racet så fegar han framför ut ur ejes efter en varvning,

han fick inte sitt vanliga spår och gasade lite mindre, jag laddade på som

vanligt, hemmafördel. 🙂

Är nästan uppe jämsides i hårnålen och bara väntar ut han i bromsningen

innan jag klipper på bromsen.

Japp, nu går det att bromsa igen, helt stabil och superbra känsla när jag viker

in, “nu är det bara att köra in mig på nya bromspunkter veckan som kommer”

tänker jag när jag matar på ur hårnålen glad som tusan att hojen var så skön

i bromsduellen och att jag fick ta en plats. 🙂

 

 

Ser att det bara är 4 varv kvar och bestämmer mig för att försöka fånga in

5:an, de 3 närmsta varven kör jag mina 2 snabbaste varv och störs bara

av en varvning i det 3:e annars hade det med varit ett av de snabbaste,

tyvärr så tar jag bara 1,5sek av de 3 jag hade upp då han håller ett bra

tempo han med så sista slår jag av lite då jag inte hinner ändå efter ejes.

 

 

Slutade 6:a och utöver att jag är nöjd att hojen är bra in i böj och går att

bromsa så är jag missnöjd med mitt tempo, kändes som jag låg på mitt

max idag och ändå gick det inte fortare, sen är jag riktigt sur över att

sluta 6:a bägge dagarna när det delades ut pokal till 5:e-plats! Skräp!

 

Nåja, helgen är över och hoj och jag är hela, en vecka nu tills det

smäller på riktigt, det race jag ska vara som bäst på och som jag siktat på hela säsongen!

 

Har även analyserat vad som inte stämde på racet och tror jag kan justera

bort det, är det som jag tror så kommer jag sätta ett nytt pers till helgen

om det blir torrt och det kommer vara med ensiffriga sekunder denna gång! 🙂

 

 

Stort tack till Partille Bilringar som ser till att detta är möjligt,

även stort tack till box och depågrannar för en superkul helg när man

inte var på banan. 🙂

 

Tack för intresset.

Besök mig gärna i box6 på gelleråsen under bikeweek.

 

Mvh

#13 Henrik