Posted by on 2014-04-08 in Just nu | Comments Off on Säsonsupptakt, Cartagena Spanien.

Säsonsupptakt, Cartagena Spanien.

IMG_3934

 

Cartagena Spanien, som jag längtat!

Första gången med en hoj som stått orörd sen sista körningen i oktober,

tidigare år så har den varit nybyggd chassimässigt när jag börjat nästa

säsong så en stor del av försäsongen (och en bit in i säsong med…) har

gått åt till att få hojen att funka, nu ska det förhoppningsvis bara vara att köra! 🙂

 

Resan funkar problemfritt, flyg går och landar i tid, hyrbil står och väntar och

hotellet är det bara att checka in i när vi kommer dit, skönt.

Fick ett rätt bra rum med takterass, synd att man inte är här så mycket då.

IMG_3943

 

Söndag eftermiddag åker vi ut för att ställa iordning allt för måndagen så det

bara är att peta i sladdarna till värmarna på morgonen, grejerna ska upp och

glykolen ska bytas mot rent vatten sen ska jag byta bromsvätska med.

Passar på att säga hej till Filip Backlund med som är här för sista testdagen

med sitt nya team, ser bra ut för han i år. 🙂

IMAG4111

 

När allt är klart så sticker vi till stan och käkar lite sen tidig säng-gång så

man är utvilad åtminstone en dag denna vecka.

IMAG4114

 

Måndagen börjar väl bra, inskrivning förarmöte och varmkörning, allt

funkar som det ska…….än så länge.

 

Ut och snurra runt lite, känner mig direkt hemma på hojen men saknar

väl lite tempo efter vintern, kör på ett set väl använda, hårda däck som

stått ute i kallförråd i vinter så jag tar det lite försiktigt då de tydligen

inte ska klara minusgrader…. 🙂

 

Hojen känns bra men fästet saknar väl lite i övrigt att önska men ingen

idé att slösa bra gummi första passen när man ändå är helt off. 😉

Persar ändå på de så det är väl helt OK, nu gick det väl inte så fort förra

året då så det säger kanske inte så mycket men ändå!

Andra passet så highsidear killen framför i en snabb vänster där jag ligger

och styr med gasen……..är nog läge att klämma på lite bättre gummi nu

då däck är billigt mot allt annat som brukar gå sönder när man går av…. 😀

IMAG4123

 

Hänger på ett slitet mjukt  men växlarna börjar bråka med mig, hamnar i nytt

“friläge” mellan växlarna emellanåt, in hela tiden utan bara ibland.

Något pass kommer jag ett par varv innan det börjar bråka och nästa så funkar

det inte ett varv för att nästa gå felfritt.

Lägger en hel del tid på att få detta att funka, tar hjälp av Anders Petjo Lilja

som är med som instruktör, han kollar genom länkaget och konstaterar att

jag missat en låsmutter så det är lite glapp.

Ska kunna vara orsaken till att det strular, är ju ny på detta med quickshifter

så har ju ingen erfarenhet än, då är det ju bra att det finns erfaret folk med som

kan dela med sig av sin erfarenhet.

 

Aja, ut och testa då…funkade väl som innan, alltså ibland……

Blir inget vettigt kört utan bara små test med lite olika justeringar  och

inställningar för att få växlingarna att funka, lägger ner för dagen och åker

och käkar istället och ger det en natts fundering.

IMAG4117

 

Tisdagen börjar som måndagen slutade, krånglande växlingar, något bättre

så åt rätt håll och har upptäckt att håller jag ordentligt på petaren så hoppar

växeln i, inte perfekt och slappnar jag av så hamnar jag i mellanläge emellanåt

men bättre är det iaf.

Börjar jobba lite med chassit istället, han styr in riktigt bra men saknar fäste ur

böj, jag får vara försiktig med påslaget för att behålla fästet så jag förlorar mycket

tid där, skulle förvisso kunna hänga på ett nytt däck men det skulle bara maskera

problemet då det inte går fort nog än.

Jag kör inte fort nog än för jag ska ha problem med fästet utan detta går garanterat

att justera bort, hade det släppt in i eller mitt i böj när jag pressat lite hårdare så

hade jag accepterat att det var dags för nytt gummi men nu är det enbart när jag

ska börja gasa, får vänta lite extra och vara försiktigare och det är mycket tid som

försvinner där.

 

Denna resa är “öhlins-Jocke” med för att hjälpa oss med fjädringen om vi vill så

jag hugger honom och vi har en liten diskussion om mina problem och den setting

jag förnärvarande kör med.

Det råd jag får är i princip att backa tillbaka till januari 2012 och börja om från

början…….2 säsongers justeringar i sjön…..

 

Känns sådär frestande, samtidigt låter det han säger i ljuset av allt jag testat innan

för att få hojen dit jag nu kommit som det stämmer, den setting jag jobbat mig fram

till nu verkar ha nått vägs ände och endast gå att rädda med nytt gummi så det är

väl bara att testa, kan ju alltid ställa tillbaka igen. 🙂

 

Jag vill ju kunna köra fortare med de däcken jag har på nu för att kunna plocka ur

det allra sista med nya på race, inte som nu när jag behöver nya enbart för att komma

nära racetempo och kör på gränsen för att hänga med i fel ände på startfältet.

 

Ställer om bakdämp. och gaffel, för att komma helt rätt måste jag byta fjäder fram men

de ligger tyvärr hemma då jag var “rätt” med de som sitter i, ut och testar och vips så

hade jag fäste ur böj! 🙂

 

På rätt väg allts, Bra!

Dock blir instyrningarna skit nu så tiderna är sämre än innan men nu har jag

något att jobba med.

Däcket börjar nu bli slitet så jag vågar inte riktigt gå på ordentligt men det börjar

närma sig något nu, styr bättre och går att gå på ur böj, en dag till så kanske jag

börjar närma mig något.

Växlingarna är dock som innan, ibland missar han och ibland funkar det bra.

Men dagen slut så nu blir det dusch och sen käk, nya tag i morgon. 🙂

 

Börjar onsdagen på samma däck och nu börjar han ställa ut redan in i böj så

det är dags för byte, fäster bra för att vara så slitet ur böj så det kan kanske

bli riktigt bra med bättre däck.

Nu när det börjar funka så hänger jag på ett hårt beggat för att få flera pass

med likvärdigt fäste så jag vet att det inte är gummit som påverkar beteendet.

Dom hårda är bra på det sättet att när man kört bort det “gottaste” de första

passen så är de ganska likvärdiga i fäste flera pass efter det, inte som dom

mjuka som gradvis och snabbare blir sämre varje pass.

 

Ut, fastnar bakom en Panigale som gladeligen använder effekten som han har

gott om ur böj så jag har lite svårt att komma om, när jag hittat stället på baksidan

där han bromsar riktigt tidigt så jag bestämt var jag ska gå förbi så bestämmer han

sig för att bryta och rulla ut i depån istället. Bra, då fick jag fritt då.

 

Kommer till första hårdare inbromsningen på baksidan och ska växla ner när han

fastnar i 4:an….går inte att växla ner! Fan! 🙁

Linkar ut i depån på 4:an och stannar utanför, inga missljud och det går att växla

som vanligt igen………..

Parkerar och kollar genom länkaget, hittar inget konstigt, kollar oljan med men

den ser ren ut och är rätt nivå.

Funderar lite och kommer fram till att det måste varit något skräp som blockerat

länkaget så det inte hamnat i neutralläge och därför inte gått att växla, större

gummibit eller sten eller liknande…….förhoppningsvis……

 

Tiderna var dock hyfsade, nära det snabbaste jag kört när jag satt fast bakom

duccen så att köra nytt pers innan dagen var över hade bara jag får fritt hade

jag goda förhoppningar om. 🙂

Forfarande lite trög att få in men till viss del hänger det på fjädrarna fram nu så

ett pass till så jag får testa några fria varv innan jag ändrar något.

 

Laddar på hårt direkt ur depån, ingen idé att slösa tid nu, nedväxlingen funkar

fint i förstaböj så det var nog inget fel, kändes lite svår att få in i första så jag

laddar hårt mot nästa för att se om jag missade lite eller om den styr in dåligt,

Klipper på bromsen och växlar ner, 4:an, 4:an, 4:an…….. Fan! 🙁

 

Bara linka ut igen, nu vet jag iaf. att det inte var något som lagt sig ivägen…….

 

Får lite hjälp av Johan Forsman som genom en okulärbesiktning konstaterar

att det är något fel med växelaxeln eller något däromkring då den inte rör sig

och  fjädrar tillbaka på samma sätt åt bägge hållen.

Lägg hojen på sidan och öppna kopplingskåpan tyckte han, då ser jag vad som

felar och om det finns något hopp att fixa det eller inte.

River isär och konstaterar att det är ett större jobb än jag trodde att ta bort

kopplingskorgen som ligger framför växelaxeln då oljepumpdrivningen sitter

där med, måste ner med tråget och lossa pumpen för att få ur den.

Ser dock att fjädern som ska hålla krokarna som drar kulisstrumman inte

verkar vara vid liv längre och det förklarar ju varför det inte gick att växla

ner och att det kändes normalt däremellan, ligger han rätt funkar det men

lägger den sig fel så tar det stopp.

IMG_3957

 

Kommer fram till att det troligen, om det ens går att få fram delar, skulle

innebära att jag skruvar ända tills det är dags att lasta så jag skruvar ihop

hojen igen och tar semester.

 

Artai som är med och delar box med oss nästan kräver att jag tar hans hoj

så jag får köra lite, motvilligt går jag med på det då jag inte vill krascha och

förstöra hans resa med.

Hojen känns bra men sittställningen är ovan, fot och styrpinnarna sitter inte

som jag är van och drevningen är inte samma heller, tar det lite lugnt tycker

jag men tydligen körde jag som förra året……..hmmmm.

 

Det var det, nu åker vi och käkar istället, och kanske en gravöl…. 😉

IMAG4131

 

Torsdagen så testar jag Lindas hoj, på eftermiddan då gravölen gjorde sig

påmind på förmiddan……….

Sitter orginaldämp. bak och fjädrarna är bytta till mjuka som ska passa

henne både fram och bak så mjuk är han, o-drevad med och hårda däck så

tror inte det ska gå att köra speciellt fort.

Sticker ut, lite försiktigt först, känns väldigt hög i bakänden så det måste jag

fixa tänker jag men hinner inte ett varv innan det är rödflaggat för en avåkning

så jag bryter där och sänker lite istället i väntan på nästa pass.

 

Går ut nästa och kör några varv men är fortfarande för hög bak så bryter och sänker

mer, bromsa som jag vill går inte heller då han dykerför snabbt men det får väl gå.

 

Under lunchen hade box-kompisen Anders #71 Christiansson sträckt på sig lite

extra och sneglat ner på mig och berättat att han passerat mig i listan över

snabbaste varvtid och så kan vi ju inte ha det, den felaktigheten var jag ju

tvungen att rätta till! 😀

IMAG4121

 

Ut igen, la på lite comp fram så jag skulle kunna gå på bromsen lite hårdare

och lite hjälpte det väl, höjderna är hyfsat rätt nu men bakdäcket börjar

tappa lite men det ska väl gå att köra lite fortare ändå.

Pressar lite och på 8:e varvet känner jag att nu är det nog så fort det går

att köra och vara säker på att komma tillbaka till boxen för egen maskin

utan att hänga på nya däck så jag bryter, nytt pers. och ordningen mellan

#13 och #71 är återställd! ….kanske skulle testa tjejhojen istället, Anders! 😀

IMG_3961

Nåväl, man får inte alltid som man vill men får väl göra det bästa av de kort

man blivit tilldelad istället för att gråta över spilld mjölk. 🙂

 

Hemkommen rev jag ur växelaxeln, den bit som håller fjädern till krokarna

och samtidigt hindrar kulissrullen att gå för långt hade gått av, allt annat såg

bra ut och låg inom specarna.

Kopplingsfjädrarna var nära nedre gränsen så de bytte jag och slirkopplings-

fjädrarna hade 2 av 3 spruckit så de blev nya sådana med.

IMG_3997

IMG_4001

 

Allt hopskruvat och provstartat så begav jag mig till Gelleråsen för ljudtest 7/4,

Ska bli strikt 95db vid förbipassering i år så vi har fått möjlighet att testa innan

för att veta hur vi ligger till så det var man ju tvungen att kolla, det och att allt

funkade som det skulle då. 😉

 

Växlingarna var klockrena, helt perfekta och silkeslena.

Troligen har min växelaxel varit sliten/skadad innan men när jag monterade

quickshifter så blev problemen framträdande, har tidigare haft problem vid

nedväxlingar om jag inte varit distinkt men trott det berott på mig när han

fastnat mellan 2 växlar då, kanske inte varit bara jag ändå. 🙂

IMG_3996

Så, då är man klar för ett nytt försök att få till hojen då, har bytt fjädrar fram

med så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen!

Men, har några dagar inbokade att få till det innan premiären 31/5 så än

känner jag mig lugn, stressen kommer väl runt den 30:e…… 😀

 

Ljudet då?

Jo, hade ungefär 95db+- 0,5 vid passering när jag växlade på det vanliga

varvtalet, när jag drog den i varvstopp så blev det 97db så helt perfekt är

det ju inte.

Nu har jag en nästan ny dämpare att hänga på, den som sitter nu har gått en

1000mil och varit i backen så den är lite tillknycklad, bör väl göra lite och det

finns ju luftfilter som ska dämpa mer så någon db går ju att hämta där med

så jag tror nog jag fixar ljudet.

Sen, enligt osäkra källor, så blir det högre utslag när det regnar med så kanske

funkar det som det är redan nu i torrt men det låter jag vara osagt.

 

Tack till alla som hjälpt mig,

Yamaha-center Karlstad

Henrik Larsson

Johan Forsman

“Öhlins-Jocke” Jansson

Anders Petjo Lilja

Artai och Linda

Box-17

och i synnerhet Anders #71 Christiansson för motivationen att plåga Lindas

hoj lite extra, synd du inte tog tiden på racet, det hade jag tyckt vart rättvist! 🙂

IMAG4138

 

Har jag glömt någon är det för jag är dement och inget annat, värdesätter all

hjälp lika mycket. 😀

Ha de, #13