Cartagena Spanien, som jag längtat!
Första gången med en hoj som stått orörd sen sista körningen i oktober,
tidigare år så har den varit nybyggd chassimässigt när jag börjat nästa
säsong så en stor del av försäsongen (och en bit in i säsong med…) har
gått åt till att få hojen att funka, nu ska det förhoppningsvis bara vara att köra! 🙂
Resan funkar problemfritt, flyg går och landar i tid, hyrbil står och väntar och
hotellet är det bara att checka in i när vi kommer dit, skönt.
Fick ett rätt bra rum med takterass, synd att man inte är här så mycket då.
Söndag eftermiddag åker vi ut för att ställa iordning allt för måndagen så det
bara är att peta i sladdarna till värmarna på morgonen, grejerna ska upp och
glykolen ska bytas mot rent vatten sen ska jag byta bromsvätska med.
Passar på att säga hej till Filip Backlund med som är här för sista testdagen
med sitt nya team, ser bra ut för han i år. 🙂
När allt är klart så sticker vi till stan och käkar lite sen tidig säng-gång så
man är utvilad åtminstone en dag denna vecka.
Måndagen börjar väl bra, inskrivning förarmöte och varmkörning, allt
funkar som det ska…….än så länge.
Ut och snurra runt lite, känner mig direkt hemma på hojen men saknar
väl lite tempo efter vintern, kör på ett set väl använda, hårda däck som
stått ute i kallförråd i vinter så jag tar det lite försiktigt då de tydligen
inte ska klara minusgrader…. 🙂
Hojen känns bra men fästet saknar väl lite i övrigt att önska men ingen
idé att slösa bra gummi första passen när man ändå är helt off. 😉
Persar ändå på de så det är väl helt OK, nu gick det väl inte så fort förra
året då så det säger kanske inte så mycket men ändå!
Andra passet så highsidear killen framför i en snabb vänster där jag ligger
och styr med gasen……..är nog läge att klämma på lite bättre gummi nu
då däck är billigt mot allt annat som brukar gå sönder när man går av…. 😀
Hänger på ett slitet mjukt men växlarna börjar bråka med mig, hamnar i nytt
“friläge” mellan växlarna emellanåt, in hela tiden utan bara ibland.
Något pass kommer jag ett par varv innan det börjar bråka och nästa så funkar
det inte ett varv för att nästa gå felfritt.
Lägger en hel del tid på att få detta att funka, tar hjälp av Anders Petjo Lilja
som är med som instruktör, han kollar genom länkaget och konstaterar att
jag missat en låsmutter så det är lite glapp.
Ska kunna vara orsaken till att det strular, är ju ny på detta med quickshifter
så har ju ingen erfarenhet än, då är det ju bra att det finns erfaret folk med som
kan dela med sig av sin erfarenhet.
Aja, ut och testa då…funkade väl som innan, alltså ibland……
Blir inget vettigt kört utan bara små test med lite olika justeringar och
inställningar för att få växlingarna att funka, lägger ner för dagen och åker
och käkar istället och ger det en natts fundering.
Tisdagen börjar som måndagen slutade, krånglande växlingar, något bättre
så åt rätt håll och har upptäckt att håller jag ordentligt på petaren så hoppar
växeln i, inte perfekt och slappnar jag av så hamnar jag i mellanläge emellanåt
men bättre är det iaf.
Börjar jobba lite med chassit istället, han styr in riktigt bra men saknar fäste ur
böj, jag får vara försiktig med påslaget för att behålla fästet så jag förlorar mycket
tid där, skulle förvisso kunna hänga på ett nytt däck men det skulle bara maskera
problemet då det inte går fort nog än.
Jag kör inte fort nog än för jag ska ha problem med fästet utan detta går garanterat
att justera bort, hade det släppt in i eller mitt i böj när jag pressat lite hårdare så
hade jag accepterat att det var dags för nytt gummi men nu är det enbart när jag
ska börja gasa, får vänta lite extra och vara försiktigare och det är mycket tid som
försvinner där.
Denna resa är “öhlins-Jocke” med för att hjälpa oss med fjädringen om vi vill så
jag hugger honom och vi har en liten diskussion om mina problem och den setting
jag förnärvarande kör med.
Det råd jag får är i princip att backa tillbaka till januari 2012 och börja om från
början…….2 säsongers justeringar i sjön…..
Känns sådär frestande, samtidigt låter det han säger i ljuset av allt jag testat innan
för att få hojen dit jag nu kommit som det stämmer, den setting jag jobbat mig fram
till nu verkar ha nått vägs ände och endast gå att rädda med nytt gummi så det är
väl bara att testa, kan ju alltid ställa tillbaka igen. 🙂
Jag vill ju kunna köra fortare med de däcken jag har på nu för att kunna plocka ur
det allra sista med nya på race, inte som nu när jag behöver nya enbart för att komma
nära racetempo och kör på gränsen för att hänga med i fel ände på startfältet.
Ställer om bakdämp. och gaffel, för att komma helt rätt måste jag byta fjäder fram men
de ligger tyvärr hemma då jag var “rätt” med de som sitter i, ut och testar och vips så
hade jag fäste ur böj! 🙂
På rätt väg allts, Bra!
Dock blir instyrningarna skit nu så tiderna är sämre än innan men nu har jag
något att jobba med.
Däcket börjar nu bli slitet så jag vågar inte riktigt gå på ordentligt men det börjar
närma sig något nu, styr bättre och går att gå på ur böj, en dag till så kanske jag
börjar närma mig något.
Växlingarna är dock som innan, ibland missar han och ibland funkar det bra.
Men dagen slut så nu blir det dusch och sen käk, nya tag i morgon. 🙂
Börjar onsdagen på samma däck och nu börjar han ställa ut redan in i böj så
det är dags för byte, fäster bra för att vara så slitet ur böj så det kan kanske
bli riktigt bra med bättre däck.
Nu när det börjar funka så hänger jag på ett hårt beggat för att få flera pass
med likvärdigt fäste så jag vet att det inte är gummit som påverkar beteendet.
Dom hårda är bra på det sättet att när man kört bort det “gottaste” de första
passen så är de ganska likvärdiga i fäste flera pass efter det, inte som dom
mjuka som gradvis och snabbare blir sämre varje pass.
Ut, fastnar bakom en Panigale som gladeligen använder effekten som han har
gott om ur böj så jag har lite svårt att komma om, när jag hittat stället på baksidan
där han bromsar riktigt tidigt så jag bestämt var jag ska gå förbi så bestämmer han
sig för att bryta och rulla ut i depån istället. Bra, då fick jag fritt då.
Kommer till första hårdare inbromsningen på baksidan och ska växla ner när han
fastnar i 4:an….går inte att växla ner! Fan! 🙁
Linkar ut i depån på 4:an och stannar utanför, inga missljud och det går att växla
som vanligt igen………..
Parkerar och kollar genom länkaget, hittar inget konstigt, kollar oljan med men
den ser ren ut och är rätt nivå.
Funderar lite och kommer fram till att det måste varit något skräp som blockerat
länkaget så det inte hamnat i neutralläge och därför inte gått att växla, större
gummibit eller sten eller liknande…….förhoppningsvis……
Tiderna var dock hyfsade, nära det snabbaste jag kört när jag satt fast bakom
duccen så att köra nytt pers innan dagen var över hade bara jag får fritt hade
jag goda förhoppningar om. 🙂
Forfarande lite trög att få in men till viss del hänger det på fjädrarna fram nu så
ett pass till så jag får testa några fria varv innan jag ändrar något.
Laddar på hårt direkt ur depån, ingen idé att slösa tid nu, nedväxlingen funkar
fint i förstaböj så det var nog inget fel, kändes lite svår att få in i första så jag
laddar hårt mot nästa för att se om jag missade lite eller om den styr in dåligt,
Klipper på bromsen och växlar ner, 4:an, 4:an, 4:an…….. Fan! 🙁
Bara linka ut igen, nu vet jag iaf. att det inte var något som lagt sig ivägen…….
Får lite hjälp av Johan Forsman som genom en okulärbesiktning konstaterar
att det är något fel med växelaxeln eller något däromkring då den inte rör sig
och fjädrar tillbaka på samma sätt åt bägge hållen.
Lägg hojen på sidan och öppna kopplingskåpan tyckte han, då ser jag vad som
felar och om det finns något hopp att fixa det eller inte.
River isär och konstaterar att det är ett större jobb än jag trodde att ta bort
kopplingskorgen som ligger framför växelaxeln då oljepumpdrivningen sitter
där med, måste ner med tråget och lossa pumpen för att få ur den.
Ser dock att fjädern som ska hålla krokarna som drar kulisstrumman inte
verkar vara vid liv längre och det förklarar ju varför det inte gick att växla
ner och att det kändes normalt däremellan, ligger han rätt funkar det men
lägger den sig fel så tar det stopp.
Kommer fram till att det troligen, om det ens går att få fram delar, skulle
innebära att jag skruvar ända tills det är dags att lasta så jag skruvar ihop
hojen igen och tar semester.
Artai som är med och delar box med oss nästan kräver att jag tar hans hoj
så jag får köra lite, motvilligt går jag med på det då jag inte vill krascha och
förstöra hans resa med.
Hojen känns bra men sittställningen är ovan, fot och styrpinnarna sitter inte
som jag är van och drevningen är inte samma heller, tar det lite lugnt tycker
jag men tydligen körde jag som förra året……..hmmmm.
Det var det, nu åker vi och käkar istället, och kanske en gravöl…. 😉
Torsdagen så testar jag Lindas hoj, på eftermiddan då gravölen gjorde sig
påmind på förmiddan……….
Sitter orginaldämp. bak och fjädrarna är bytta till mjuka som ska passa
henne både fram och bak så mjuk är han, o-drevad med och hårda däck så
tror inte det ska gå att köra speciellt fort.
Sticker ut, lite försiktigt först, känns väldigt hög i bakänden så det måste jag
fixa tänker jag men hinner inte ett varv innan det är rödflaggat för en avåkning
så jag bryter där och sänker lite istället i väntan på nästa pass.
Går ut nästa och kör några varv men är fortfarande för hög bak så bryter och sänker
mer, bromsa som jag vill går inte heller då han dykerför snabbt men det får väl gå.
Under lunchen hade box-kompisen Anders #71 Christiansson sträckt på sig lite
extra och sneglat ner på mig och berättat att han passerat mig i listan över
snabbaste varvtid och så kan vi ju inte ha det, den felaktigheten var jag ju
tvungen att rätta till! 😀
Ut igen, la på lite comp fram så jag skulle kunna gå på bromsen lite hårdare
och lite hjälpte det väl, höjderna är hyfsat rätt nu men bakdäcket börjar
tappa lite men det ska väl gå att köra lite fortare ändå.
Pressar lite och på 8:e varvet känner jag att nu är det nog så fort det går
att köra och vara säker på att komma tillbaka till boxen för egen maskin
utan att hänga på nya däck så jag bryter, nytt pers. och ordningen mellan
#13 och #71 är återställd! ….kanske skulle testa tjejhojen istället, Anders! 😀
Nåväl, man får inte alltid som man vill men får väl göra det bästa av de kort
man blivit tilldelad istället för att gråta över spilld mjölk. 🙂
Hemkommen rev jag ur växelaxeln, den bit som håller fjädern till krokarna
och samtidigt hindrar kulissrullen att gå för långt hade gått av, allt annat såg
bra ut och låg inom specarna.
Kopplingsfjädrarna var nära nedre gränsen så de bytte jag och slirkopplings-
fjädrarna hade 2 av 3 spruckit så de blev nya sådana med.
Allt hopskruvat och provstartat så begav jag mig till Gelleråsen för ljudtest 7/4,
Ska bli strikt 95db vid förbipassering i år så vi har fått möjlighet att testa innan
för att veta hur vi ligger till så det var man ju tvungen att kolla, det och att allt
funkade som det skulle då. 😉
Växlingarna var klockrena, helt perfekta och silkeslena.
Troligen har min växelaxel varit sliten/skadad innan men när jag monterade
quickshifter så blev problemen framträdande, har tidigare haft problem vid
nedväxlingar om jag inte varit distinkt men trott det berott på mig när han
fastnat mellan 2 växlar då, kanske inte varit bara jag ändå. 🙂
Så, då är man klar för ett nytt försök att få till hojen då, har bytt fjädrar fram
med så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen!
Men, har några dagar inbokade att få till det innan premiären 31/5 så än
känner jag mig lugn, stressen kommer väl runt den 30:e…… 😀
Ljudet då?
Jo, hade ungefär 95db+- 0,5 vid passering när jag växlade på det vanliga
varvtalet, när jag drog den i varvstopp så blev det 97db så helt perfekt är
det ju inte.
Nu har jag en nästan ny dämpare att hänga på, den som sitter nu har gått en
1000mil och varit i backen så den är lite tillknycklad, bör väl göra lite och det
finns ju luftfilter som ska dämpa mer så någon db går ju att hämta där med
så jag tror nog jag fixar ljudet.
Sen, enligt osäkra källor, så blir det högre utslag när det regnar med så kanske
funkar det som det är redan nu i torrt men det låter jag vara osagt.
Tack till alla som hjälpt mig,
Yamaha-center Karlstad
Henrik Larsson
Johan Forsman
“Öhlins-Jocke” Jansson
Anders Petjo Lilja
Artai och Linda
Box-17
och i synnerhet Anders #71 Christiansson för motivationen att plåga Lindas
hoj lite extra, synd du inte tog tiden på racet, det hade jag tyckt vart rättvist! 🙂
Har jag glömt någon är det för jag är dement och inget annat, värdesätter all
hjälp lika mycket. 😀
Ha de, #13