Posted by on 2014-06-08 in Racerapport | Comments Off on Scandinavian Open/SM, Gelleråsen 1/6-2014

Scandinavian Open/SM, Gelleråsen 1/6-2014

1-6 3

Foto. Raimo Huovinen

 

Prolog

Tja, då var det dags igen då, Race! 🙂

 

Efter en lite strulig inledning med arrangörsproblem och så så blev premiären

till slut ett endagars event på Gelleråsen.

Jag har själv haft det lite struligt nu på försäsongen så för mig passade det bra

att det inte blev något i april som tänkt, hade inte kunnat deltaga där ändå.

 

I Spanien i mars hade jag en krånglande växellåda, fick inte mer än något enstaka

pass de drygt 2 dagarna hojen funkade innan jag fick parkera 3:e dagens förmiddag,

i samråd med Jocke Jansson, aka “öhlins-Jocke”, hade vi kommit fram till att

skulle jag kunna köra fortare skulle jag nog bli tvungen att “mjuka” upp hojen en del.

 

Detta betydde i princip att jag skulle backa tillbaka till början av 2012 då jag började

jobba fram den setting jag nu kör…..lagom sugen men kan väl alltid testa.

Vill ju bli snabbare så bara köra på det, gott om tid att köra in mig och ställa in hojen…

Då fick jag parkera då, är ju gott om tid kvar ändå så det är väl lugnt ändå…..

 

Hemma river jag ner och konstaterar att växelaxeln gått, det är ett lite slitet ingrepp

i ett drevpar men ser inte ut att vara akut så jag byter axel och skruvar ihop igen.

 

Funkade perfekt på ljudtestdagen i april så det verkade bli bra, lite på gränsen

vad gällde ljudet men har ju helt ny dämpare så det är lugnt, åker på nästa test

veckan efter och i ett pass funkar allt bra, pass 2 är jag tillbaka med problemen….

Testar lite olika inställningar men inget hjälper och sen så går det inte att växla

ner längre, samma som i spanien, så det blir till att packa ihop och åka hem igen.

 

Visar sig att axeln är skrot igen så det där slitna ingreppet funkar nog inte då…

Nu missar jag nästa test, får köra Lindas hoj så lite köra blir det ju men inget

kört med min som jag bytt och ställt om fjädringen på och behöver ställa in,

men men, är ju gott om tid kvar så det är väl luugnt…….

 

Får tag på en komplett växellåda och byter allt så nu hoppas jag det ska funka,

skruvar ihop allt igen och den startar och går så nu ska det bara testas och ställas in. 🙂

Nåja, hinner få till en heldag på sviesta veckan innan premiären så det ska nog

funka ändå, det och sista onsdagsträningen innan, luuugnt……

 

Drar ner till Linköping, kommer ner sent då jag jobbat natten innan och bara

sovit 2,5 timmar, är lite seg och missar första 5 minuterna innan jag kommer ut

och kör bara runt för att försöka hitta lite körglädje, segt och är trött men det ska

väl fixa till sig bara jag vaknar till.

 

Andra passet får vi vänta innan vi kommer ut då en olycka gör att ambulansen är

upptagen, missar nästan halva innan jag kommer ut men det är ju lugnt, är ju

heldagskörning, börjar hitta runt igen och har piggnat till så nästa pass ska jag

åka ut och börja jaga lite på de snabba och försöka få till någon fungerande setting.

 

Ut 3:e passet, passerar några och börjar jaga på de framför när jag ser en ligga

i gruset på baksidan, funderar på att gå höger och gå i depå men är lite sent

kommer jag fram till så jag bromsar ner lite extra och tar vanliga spåret när

framhjulet försvinner, en kille som blåst sin motor och dragit en bred oljesträng

genom hela böjen……..final för denna dagen då, kåpstag och som jag trodde en

kylarslang, returen till pumpen.

 

Ok, onsdagen kvar då…………fortfarande lugnt?

Mja…….börjar bli lite stressad nu.

 

Får tag på det jag behöver, slangen kommer onsdag så den får jag hämta på

vägen över till åsen och skruva ihop innan första passet, känns ok nu igen. 🙂

 

Monterar slangen och varmkör, ser fortfarande ut att läcka genom armeringen

på slangen………denna är ny så den är förhoppningsvis hel så locket då?

Kan det vara spräckt? Skruvar bort det men det ser helt ut, däremot ser det

ut att ha läckt genom packningen, drar lite silikon på den och skruvar ihop igen.

 

Ena skruven går lite trögt, gjorde den redan när jag satte ihop motorn efter

lådbytet men tänkte det får bli nästa gång jag river, troligen blev det inte

draget med rätt moment och när han fick en liten tryckare i kraschen på

sviesta så började det läcka och kröp fram så det såg ut att komma från slangen.

 

Läcker fortfarande och ser att silikonet inte pressats ut vid den tröga skruven

så jag drar lite extra, “klick” sa det och skruven gick av……….

Ridå, bara packa ihop och åka hem igen, tydligen inte meningen jag ska köra

hojen innan racet, börjar bli van nu……. 🙁

 

Test och kval

1

Foto. Linda Jonasson

 

Då detta är ett endagars-event så är det test/träning på morgonen istället för

som oftast dagen innan, innebär endast ett pass med och denna gången

tillsammans med rookie600-gänget så det blir gott om hoj på banan.

 

Kör med ett slitet, hårt däck och tycker hojen känns som skit, testar lite olika

inställningar men inget känns som någon förbättring så jag ställer tillbaka

till utgångspunkten igen, måste vänja mig vid min numera mjuka hoj först.

Sämsta tid av sst-gänget och flera rookies före mig i listan, bådar ju gott….

 

Till kvalet, och det var inte så lång väntan dit då schemat blev pressat efter

att antalet anmälningar i rookie 1000 och sbk blev så stort att de var tvungna

att dela dom istället för som tänkt låta dom köra ihop så nu var det ännu en

klass och schemat blev komprimerat, hängde jag på ett beggat, mjukt däck

istället för det hårda så förhoppningsvis ska det gå lite bättre nu.

 

Ut och testa, kändes ju helt ok ändå! 🙂

Första varven så kändes hojen helt ok och däcket svarade mycket bättre än

det hårda jag kört på testet, började öka lite på 3:e när det ställde ut i vänstern

efter ejes så jag var säker på att nu är det kört!

Lyckades på något vis rädda det och sätta mig tillrätta igen men efter det var det

lögn i helvete att pressa något mer.

Kvalade absolut sist, en sekund efter näst sista vilket är en evighet…..Skit!

 

Dräller runt lite och byter till nya däck till racet, inga ursäkter längre!

Finkåporna på med så hojen ser representabel  ut på premiären, måste fixa

lite med resten av mina kåpor nu då detta är sista fina setet. 😀

 

Race 1

Då så, dags för Race! Sistaplatsen, 18:e, och det med en tid som inte får

konkurrenterna att fundera på något annat än “vad gör han i denna klassen…”.

Ja ja, kanske kan överraska någon iaf.! 🙂

 

Premiären ska vi köra 2st sprintheat om 8 varv styck, passar mig bra nu då jag

knappt hunnit köra något i år, kanske jag kan hitta något att ändra till nästa

om inget annat.

Rullar ut och ställer upp, inget warm-up heller utan start direkt, gillart! 🙂

Känner ingen press nu utan tycker bara det ska bli intressant att se vad det

går att göra med de förutsättningarna jag har, känner mig lugn och avslappnad

när flaggmannen tar in flaggan och pekar på startlamporna, lamporna tänds

och sen slocknar dom, säsongen har börjat! 😀

 

Kommer iväg riktigt bra utan att behöva justera något, viker ner blicken från

lamporna och, Panik! En hoj ett par led framåt står Still! Dippar av och slår ner

hojen åt höger och missar precis att sopa in i baken på den…..phu!

Tappar min fina start där men klarade ju oss från en olycka iaf., farligt nära då…

 

Fegar lite i bromsningen, går på lite väl tidigt ser jag när jag närmar mig böjen så

jag släpper upp och tar omtag och även några konkurrenter, ingen aning var jag

är placeringsmässigt och bryr mig inte heller utan försöker bara köra.

På varv 2 börjar det sortera ut sig lite och jag tycker det går långsamt, dags att

börja leta omkörning nu då. 🙂

1-6 2

Foto. Raimo Huovinen

 

Tydligen tyckte även #31 Henrik Larsson det med och bromsar sig förbi killen framför

samtidigt som jag blev ombromsad i slutet av rakan av #76, skit!

Ok, bara öka då, kommer inte upp på han så jag kan attackera på hela varvet men får

en bättre linje i depåböjen så i slutet av rakan kan jag ganska enkelt gå förbi. 🙂

2

Foto. Linda Jonasson

 

Bara ösa nu och jaga ikapp #31 igen, när jag kommit förbi och börjar närma mig ser jag

att han tydligen har passerat en till, #93 Mellgren är bakom, är rätt lätt att komma ikapp

men om är däremot en helt annan sak.

#93 går lite brett efter rakan och förstaböj är sanerad så det är en ganska smal remsa på

insidan som är ren, han bromsar upp lite extra och rätar för att inte gå av i saneringen

och jag som inte var uppe långt nog får en gratischans att passera, dyker på innern och

klipper på fullt men kommer inte upp tillräckligt, är inte säker på att han vet att jag ligger

på innern och då han inte gör någon antydan till annat än att dyka in i böj så backar jag

av lite, då ser han mig och slår av lite men det är redan för sent. Fan, skulle hållt i!

IMG_8175

Foto. Linda Jonasson

 

Resten av racet ligger jag bakom #93 som letar omkörning på #31, är  trångt

så jag väntar bara på att någon av dom ska missa lite, han gör en liten miss i hårnålen

så jag går på lite extra och tidigare så jag  ska komma förbi på kortrakan men då släpper

det bak, hänger i luften men landar i sadeln igen, inget som var min förtjänst men det

gick bra, efter den resan var det lite svårt att pressa så jag blev kvar bakom resten  av racet.

3

Foto. Linda Jonasson

 

Såg på stolpen på rakan att #31 låg 10:a så det betydde ju att jag låg 12:a, ok, inte så

pissigt ändå då efter kvalet, kört upp mig 6 platser! 🙂

Får kanske nöja mig med det då, kanske kan öka en halvsekund men inte mycket mer,

är ju en sak att köra fortare än killen framför och en annan att komma om….

får ju starta 12:a i heat 2 om jag håller platsen och kan kanske göra någon förändring

till det bättre så man kan va på andra sidan dessa 2 då! 🙂

Har redan fått lite idéer om vad jag ska göra nu när jag ligger bakom och kör och får

lite tid att tänka, kan kanske bli bra detta tillslut. 🙂

4

Foto. Linda Jonasson

 

Lite fortare hade jag kunnat kört om jag legat före men kan man inte kvala

kan man inte klaga! Får sikta på nästa.

 

Känslan efter första heatet är att hojen är fel i höjderna, instabil i bromsningarna

och “tippig” när jag ska in i böj så jag inte bara kan slå ner den utan måste vara lite

försiktig i instyrningen, sen verkar baken gärna slänga ut så jag ska nog testa att

höja lite fram, får se hur det går. 🙂

Lättare förra året med fast fjädring att känna vad som hände, min nya, mjuka

setting maskerar mycket av vad som händer tycker jag eller så har jag bara inte

lärt mig tyda signalerna än, men jag kör vidare såhär ett tag till då jag tycker det

känns som det är bättre fäste det lilla jag nu hunnit köra.

 

Beslutar att gå på lite förspänning fram till nästa heat, enklare än att släppa ner

gaffeln, sist jag gjorde det utan att lossa Allt fick jag ihop den lite sned och det

gjorde mig inte något snabbare och det tar ju lite tid, förspänning ger ungefär

samma resultat så jag kör på det.

 

Race 2 

5

Foto. Linda Jonasson

 

Rullar ut och ställer upp, 2 led längre fram denna gång så nu jävlar!

 

Och Där gick starten, jag tvekar och tar omtag, Fan! 🙁

Tappar ner till de sista platserna mot förstaböj, bryter mig förbi någon och

någon annan missar så jag får en plats till, ner i ejes så bromsar en lite väl

hårt så hojen ser ut att vika ihop sig när det släpper fram och han går ikull.

6

Foto. Linda Jonasson

 

Hojen styr bättre och bromsningen känns lite stabilare så något rätt var det

att höja fram, funkar över resten av banan med vad jag kan känna såhär

på en gång, börjar fundera på hur jag ska komma förbi killen framför då

jag känner mig rejält upphängd när det blir rödflagg.

7

Foto. Linda Jonasson

 

Ut och på med värmarna, går på med lite förspänning till då det kändes

bättre och jag kan ju lika gärna testa lite till. 🙂

 

Hade ramlat ner till 14 när flaggen kom men får en ny chans nu.

Omstart, 12:e startruta igen, en mulligan! 😀 Nu Ska jag iväg bra!

Lamporna slocknar och jag dumpar liite för mycket koppling! Fan!

Framhjulet rätt upp i luften, när jag satt ner det igen så står jag Still!

Resten gör inte det…..trött jag blir…..

 

Minns inte vad som hände de första varven men när det börjar stabilisera

sig och jag kommit tillbaka mentalt och börjar jaga så ligger jag 14 igen, jagar

framåt och när jag har fritt går det en halvsekund snabbare än förra heatet så

jag är nog på rätt väg men får bara ett halvt fritt varv innan jag är ikapp, #93

detta heatet med.

Men ok, nu har jag aningen bättre hoj och har kört den lite till så nu ska jag väl

kunna ta mig förbi iaf.

9

Foto. Linda Jonasson

 

Känner mig mycket snabbare ut ur esset och ner mot ejes så några varv in i racet

så laddar jag lite extra och gör en dykning in i ejes, står still i böjen men på Rätt sida

#93 så han får vacker anpassa sig till mig.

Hojen bromsar fiint nu! 😀

13

Foto. Linda Jonasson

 

Får trots att jag står still i ejes bra fart ur, är nära att ta nästa kille upp i

hårnålen, tror det är #76 som ligger efter #31, blir lite trångt mellan de så jag

tar ännu ett racemässigt felbeslut( beror på att jag inte kört något i år, tror jag..)

och backar in bakom istället. Misstag! Ta Chansen När Du Får Den! (reminder…)

14

Foto. Linda Jonasson

 

Blir nu fast bakom dessa som sen byter plats, har mer fart i mig men kommer inte

om.

Hojen känns bättre, inte som jag vill ha den men avsevärt bättre, än första racet

och jag var en halvsekund snabbare när jag hade fritt i detta racet mot första

så det är påväg åt rätt håll tror jag.

15

Foto. Linda Jonasson

 

Slutet på racet får jag inte in hojen i depåböjen och driver ut när jag försöker

hålla farten uppe, får inte med mig någon fart genom böjen och får vänta med

att gasa så i slutet på rakan tappar jag en plats till #14 Aurore, Fan!

 

17

Foto. Linda Jonasson

 

Resten av banan funkar hojen ok men nästa varv i depåböjen samma igen, kan

inte få den att styra i depåböjen!

Försöker hålla farten uppe men kan inte hålla spåret så på sista varvet smiter

#93 förbi på insidan, försöker göra ett “tusen-spår”, alltså gasa rakt, vika och

gasa igen men det hjälper inte, fattas 17 hundradelar över linjen……Fan! 🙁

 

Slutade på 15:e efter att legat 13 och det med mersmak, skitavslutning!

 

Verkar som mitt framdäck gav upp på slutet, de korta böjarna funkade det

i men i depåböjen gick det inte att få den att hålla spåret, skulle kanske kört

på ett hårt istället…….

Drev ju ut i snabbvänstern med men det var i depåböjen det var stora problem.

 

Ok, så var det denna gången, tackar för visat intresse. 🙂

Nu är det full fart mot sviesta för SM-deltävling 2, inte min favoritbana men

den ska ju köras den med, räknar inte med något vettigt resultat men ska

försöka i alla fall. 😀

 

Mvh

#13