Sviestad och Bikeweek på Gelleråsen, sommaren 2014

Posted by on 2015-03-21 in Racerapport | Comments Off on Sviestad och Bikeweek på Gelleråsen, sommaren 2014

Sviestad och Bikeweek på Gelleråsen, sommaren 2014

Dags igen då, Sviestad denna gång.

IMG_8474

 

Inget att skriva om, inte Bikeweek heller så jag sammanfattar bägge

lite kort här.

 

Antingen är jag inte bättre än såhär eller så är det något som gör att

jag inte kan få till det sista, oavsett så är det bara att testa vidare för

att få reda på vad det är det hänger på.

Att inte göra något men förvänta sig ett annat resultat är väl det

tydligaste tecknet på att vara korkad så jag försöker väl med något nytt. 🙂

 

Kort sagt så har jag  gått från en hårt satt hoj hösten -13 till en lite mjukare

hoj, hårt satt var lättjusterat och lätt att få till exakt som jag ville ha den men

med nackdelen att fästet blev lidande, framförallt är det däckkontot som gjort

att jag försökt något nytt men även feedbacken i gränslandet.

 

Vinsten är alltså fäste men förlusten är förståelse för vad hojen gör, jag “känner”

inte längre lika tydligt vad som händer och hur jag ska åtgärda det, antingen

måste jag köra in mig mer på detta eller så är jag inte bättre än såhär.

Nåväl, bara försöka så går det väl tillslut.

 

 

Kval

Kommer lördag morgon då jobb och livet i allmänhet inte tillät någon

fredagsträning, känns lite sådär då jag skulle behöva den för att kunna

få till något men samtidigt så är det ingen idé att gnälla över vad som

“kunde varit” , bara gilla läget. 🙂

 

Kass på kvalet, får inte hojen att styra så jag körde 3,5sek långsammare

än förra året vilket var näst sist, som förväntat placeringsmässigt, men tiden…..

 

Aja, bara bryta ihop och komma igen……får se om det går att tagga till lite i racet.

 

Race!

Ställer upp och kommer iväg bra men  är upphunnen och passerad innan första

böj, min moppe verkar slö…..

 

Har det lite trångt men reder ut det, blir snart passerad av #4 Anders då han

gjorde en katastrofstart och försöker hänga på men fastnar bakom #15 och

där blir jag kvar.

Ser luckan framåt växa men hittar ingen väg förbi och snart är motivationen

att försöka gå förbi och jaga borta, ärligt talat hade jag inte kunnat gå med

ändå men att ligga i bakhjulet på en snabbare så får man lite hjälp iaf. och

kanske kan ta ett steg upp, att köra själv är mycket svårare.

 

Låg bakom #15 större delen av racet, föll in i hans tempo och körstil

och kände att jag inte hade så mycket mer idag, i slutet började han

göra små misstag så jag kunde komma om, höll på att ge tillbaka

platsen när jag bromsade på mig efter startrakan men jag tuffade

till mig och höll emot, plats tagen! 🙂

Gick lite tightare in resten av racet så han blev kvar bakom.

 

Slutade näst sist över en sekund långsammare än vad jag körde

förra året men åtminstone drygt 2sek snabbare än kvalet, alltid något…

 

Så var det med det, ännu en dag på banan men ingen bra, sämre än

premiären och fel väg att gå, nya tag i morgon.

 

Kval söndag

Justerar om lite för att få han att styra in lite snabbare, känns

lite bättre och avslutat kvalet med en halvsekund sämre tid än

på racet igår, på samma däck då och med bättre känsla så det

kanske kan funka ändå, näst sist då som vanligt…

 

Bara tagga inför racet och på med nya däck.

 

Race

Bra start igen!

Men passerad av de flesta innan böj.

 

Hojen känns bättre, går att attackera hårdare och det känns som det

går Fort!

Hamnar bakom #8 Renate som är snabb som fan i starten och tuffare

in i böj ut på bakrakan, är lite snabbare än henne och hojen känns bättre

så om ska jag!

Varv 3 kommer jag förbi och kommer upp bakom #15 som startat från depån

med krånglande hoj, han håller inte riktigt racetempo och jag tror han ska lämna

plats i högern innan torparn men när jag ligger där viker han in, kontakt!

Inget värre då, våra hojar klappade bara varandra lite och inga skador så det

var lugnt. 🙂

 

Kör med gänget framför i sikte, långt fram men ser dom ännu, luckan ökar

tillslut så jag kör ensam resten av racet men det känns bättre än igår iaf. 🙂

 

Slutar näst sist igen men nu kändes det iaf bra så alltid något, dock gick det

precis lika långsamt som igår……

 

Helgen slutade med 1 poäng och 1 sek långsammare än förra året.

Bara glömma och gå vidare, nya experiment till bikeweek, skam den

som ger sig! 😀

 

Bikeweek, Gelleråsen.

Tisdagsträning.

Bara ledig tisdagen då min semester inte börjar förrän efter veckan,

dåligt planerat kanske men tyvärr så har jag rullande semesterchema

så detta året blir det så.

Jobbade sent på måndagsnatten med så jag kommer sent till träningen

och hinner inte ut första passet, 2 pass kvar då så det ska väl vara lugnt.

 

Har testat att sätta upp hojen på ett nytt sätt igen så jag är både nyfiken

på hur den ska bete sig och i behov att köra in mig så lite synd att missa

första passet men har ju fredagsträningen med så det är nog lugnt.

 

Känns ok men lite “trög” in i böj, stabilare dock så är ju åt det hållet jag vill.

Ändrar lite och ut sista passet, blir passerad av några snabba innan trösen

så nu får jag en rygg, går på lika tidigt som han framför men han hade nog

friskare däck än mig……….ställer ut baken och slänger upp mig i luften!

Blir hängande i styret och ramlar ner på insidan hojen, går fort och innan

jag fattat vad som hänt och börjat tänka igen så rullar jag i gräset på insidan

banan hängande i styret, vågar inte ta bromsen för då lägger jag mig garanterat

och når inte kopplingen för det går så fort att jag inte kan dra mig framåt på

hojen.

Tillslut sjunker farten tillräckligt så jag kan dra mig framåt och dra in

kopplingen och precis vid nästa postering stannar jag och flaggisarna

tar emot hojen och stänger av den, Close call! 😀

 

Bara parkera och vila passet ut, hade inte velat fortsätta där

även om jag hade fått, vart lite skakig. 🙂

Höll hojen på hjulen då så inget skadat, bara köra tillbaka efter passet,

lasta, åka hem och ladda för fredagen istället.

 

Fredagsträning

“På västfronten inget nytt” kan jag sammanfatta den med,

ungefär som innan fast på ett annat sätt, det jag tjänar på

ena stället förlorar jag på ett annat så just nu är det mer

“skademinimering” än att faktiskt göra något vettigt.

Börjar bli tomt på idéer…

 

Kval

Hojen känns bra, har ett hyfsat däck på men ändå går det mycket

långsammare än jag ens hade trott som sämst, över en sek efter

mitt pers. och nästan en sek efter närmaste framför, näst sist igen.

 

Är så dåligt att jag inte kostar på nytt däck till racet, finns ingen

anledning då det inte är fäste som begränsar min framfart, antingen

är det hojen som inte gör som jag vill eller så är jag inte bättre, får

väl ta en allvarlig funderare på vilket av det det är..

 

Race 1

Ut och ställ upp, starten går direkt utan warm-up, kommer

iväg dåligt men är inte sist, däremot blir jag passerad av alla

ner mot trösen, min hoj Är verkligen slö..

 

Ligger sist bakom #15 Robin och #4 Anders, Anders försöker ta

sig förbi Robin hela racet utan att lyckas och jag hittar ingen väg

förbi Anders där han försöker så där blir jag kvar.

Försöker hitta fart genom depåböjen så jag ska ligga närmare och

helst kunna ta han i bromsningen efter rakan men jag kan inte

öka där, blir frånåkt och får använda bromsen och resten av banan att

komma ikapp för att på nytt bli frånåkt genom depåböjen…..

 

Slutade sist…..hade mer att ge men inte så mycket, undrar om det

är jag ändå..

 

Race2

Än en gång ut och köra, start direkt denna gången med så bara

ställa upp och iväg!

Kommer iväg bra denna gången men än en gång är jag passerad

av de flesta innan bromsning och några till ur böj, ner mot ejes

hade jag bara Anders bakom mig, hans vana trogen startade han

katastrofalt. 😉

 

Har #15 framför mig ur ejes och testade att bromsa senare upp

mot hårnålen och det gick ju fint, kom förbi och fick fritt spår

uppåt tidigt i racet.

Tappar jättemycket på dom genom snabbvänstern och depåböjen,

bromsar mig närmare och kan hålla tempot hyfsat till hårnålen men

sen tappar jag igen.

 

Tror det var varv 3 som #94 Duerlund gick förbi, han startade från

depån pga. hojkrångel, hänger på bra till esset men när han går på gas,

mycket tidigare än jag brukar för att känna att jag ska komma igenom,

försöker jag vrida på samtidigt.

Jag ser han hålla sin linje samtidigt som min hoj tar ett kliv på en meter

i sidled, bara tippa av och vrida runt så jag klarar snabbhögern innan jag

kan gasa igen, ser han gå ifrån i varje utgång efter det och försöker jag gasa

tidigare så går hojen rakt.

Sedärja, kanske inte bara är jag då, nu har jag något att jobba på!

 

Tappar framåt men håller min plats, Anders hinner upp mig men

nu är det hans tur att ligga bakom och inte komma om. 😀

IMG_9865

Hade iaf 2st bakom mig denna gången, Success! 😀

 

Något att jobba på med, behöver dock tid att testa.

 

Kval/träning söndag

Kvalet från igår gällde även idag så jag kunde använda tiden

till att testa lite olika settings för att kanske få hojen att styra

lite bättre, inga förhoppningar då då tiden är kort och jag troligen

behöver en eller flera dagar för att få ordning på den men man

måste ju försöka.

 

Testar lite olika, mycket sämre och lika fast på ett annat sätt, sista

grejen gör att hojen faktiskt styr när jag slår på, inget perfekt men

han driver inte ut iaf., bara det lilla problemet att han styr Inte

förrän jag gasar…….kan ju bli spännande!

Först när jag vrider på så styr han och då är det ju försent att

ångra sig om det är för tidigt för släpper jag så styr han ju inte längre….

 

Nåja, avflaggad så det är bara att ta beslut om man ska chansa så eller

bli frånåkt på vanligt maner, beslut beslut. :/

 

Race söndag

Tog beslutet att testa det nya sättet att bli frånåkt på, det

gamla hade jag redan testat så det kunde jag nu. 😀

 

Hyfsad start denna gången, blir som vanligt frånåkt neråt böj

men det grötar ihop sig för dom och finns en lucka på innern

så den tar jag, bryter mig förbi några stillastående i förstaböj

och får fritt mot andra, blir lite trångt där då jag ligger på insidan

men jag tar mitt spår och killen på utsidan får välja att köra bredvid,

försöka komma förbi och in framför eller backa av, han slog av och la

sig bakom. 🙂

 

Det går bättre än innan att hänga på de framför men de går så

sakteliga ifrån mig utan att jag kan göra något om jag vill vara

kvar på asfalten, när jag försöker driver jag ut och får slå av för

att ta omtag.

 

Alla bakom kom förbi allteftersom och åkte ifrån mig, #4 Anders

tog sig med om men han kunde jag hålla inom synhåll.

Började närma mig när det var4 varv kvar och fokuserade för att

försöka ta mig ikapp och förbi men när jag inte kan öka i depåböjen

så kommer jag inte upp så jag kan ta mig om, tappar lite så han får en

lucka näst sista varvet och då kände jag att det var kört.

Försökte ligga nära ifall han skulle göra någon miss men han höll

fint ända in i kaklet, slutade mindre än en sekund efter så det får

väl vara bra ändå, fick han revansch från andra-racet med. 🙂

 

 

Epilog

Efter bikeweek tog jag beslut om att göra hojen lite mer

konkurrenskraftig, vid invägningen så var jag nästan 15kg

tyngre än de lättaste, kan ju påverka att jag blir frånåkt

mot första.

Så jag skaffade helsystem för att få bort lite vikt, det och lite

annat så vart jag 8,5kg lättare.

 

Nästa blev att försöka få till så han styr men det gick det lite

sämre med, testade en massa men inget som gjorde att jag fick

den där sköna känslan så jag beslutade att ta nya tag 2015 istället

och stod därför över resterande race för säsongen.

 

På återseende 2015

Med vänlig hälsning

Henrik

IMG_9900