Dags igen då, Sviestad denna gång.
Inget att skriva om, inte Bikeweek heller så jag sammanfattar bägge
lite kort här.
Antingen är jag inte bättre än såhär eller så är det något som gör att
jag inte kan få till det sista, oavsett så är det bara att testa vidare för
att få reda på vad det är det hänger på.
Att inte göra något men förvänta sig ett annat resultat är väl det
tydligaste tecknet på att vara korkad så jag försöker väl med något nytt. 🙂
Kort sagt så har jag gått från en hårt satt hoj hösten -13 till en lite mjukare
hoj, hårt satt var lättjusterat och lätt att få till exakt som jag ville ha den men
med nackdelen att fästet blev lidande, framförallt är det däckkontot som gjort
att jag försökt något nytt men även feedbacken i gränslandet.
Vinsten är alltså fäste men förlusten är förståelse för vad hojen gör, jag “känner”
inte längre lika tydligt vad som händer och hur jag ska åtgärda det, antingen
måste jag köra in mig mer på detta eller så är jag inte bättre än såhär.
Nåväl, bara försöka så går det väl tillslut.
Kval
Kommer lördag morgon då jobb och livet i allmänhet inte tillät någon
fredagsträning, känns lite sådär då jag skulle behöva den för att kunna
få till något men samtidigt så är det ingen idé att gnälla över vad som
“kunde varit” , bara gilla läget. 🙂
Kass på kvalet, får inte hojen att styra så jag körde 3,5sek långsammare
än förra året vilket var näst sist, som förväntat placeringsmässigt, men tiden…..
Aja, bara bryta ihop och komma igen……får se om det går att tagga till lite i racet.
Race!
Ställer upp och kommer iväg bra men är upphunnen och passerad innan första
böj, min moppe verkar slö…..
Har det lite trångt men reder ut det, blir snart passerad av #4 Anders då han
gjorde en katastrofstart och försöker hänga på men fastnar bakom #15 och
där blir jag kvar.
Ser luckan framåt växa men hittar ingen väg förbi och snart är motivationen
att försöka gå förbi och jaga borta, ärligt talat hade jag inte kunnat gå med
ändå men att ligga i bakhjulet på en snabbare så får man lite hjälp iaf. och
kanske kan ta ett steg upp, att köra själv är mycket svårare.
Låg bakom #15 större delen av racet, föll in i hans tempo och körstil
och kände att jag inte hade så mycket mer idag, i slutet började han
göra små misstag så jag kunde komma om, höll på att ge tillbaka
platsen när jag bromsade på mig efter startrakan men jag tuffade
till mig och höll emot, plats tagen! 🙂
Gick lite tightare in resten av racet så han blev kvar bakom.
Slutade näst sist över en sekund långsammare än vad jag körde
förra året men åtminstone drygt 2sek snabbare än kvalet, alltid något…
Så var det med det, ännu en dag på banan men ingen bra, sämre än
premiären och fel väg att gå, nya tag i morgon.
Kval söndag
Justerar om lite för att få han att styra in lite snabbare, känns
lite bättre och avslutat kvalet med en halvsekund sämre tid än
på racet igår, på samma däck då och med bättre känsla så det
kanske kan funka ändå, näst sist då som vanligt…
Bara tagga inför racet och på med nya däck.
Race
Bra start igen!
Men passerad av de flesta innan böj.
Hojen känns bättre, går att attackera hårdare och det känns som det
går Fort!
Hamnar bakom #8 Renate som är snabb som fan i starten och tuffare
in i böj ut på bakrakan, är lite snabbare än henne och hojen känns bättre
så om ska jag!
Varv 3 kommer jag förbi och kommer upp bakom #15 som startat från depån
med krånglande hoj, han håller inte riktigt racetempo och jag tror han ska lämna
plats i högern innan torparn men när jag ligger där viker han in, kontakt!
Inget värre då, våra hojar klappade bara varandra lite och inga skador så det
var lugnt. 🙂
Kör med gänget framför i sikte, långt fram men ser dom ännu, luckan ökar
tillslut så jag kör ensam resten av racet men det känns bättre än igår iaf. 🙂
Slutar näst sist igen men nu kändes det iaf bra så alltid något, dock gick det
precis lika långsamt som igår……
Helgen slutade med 1 poäng och 1 sek långsammare än förra året.
Bara glömma och gå vidare, nya experiment till bikeweek, skam den
som ger sig! 😀
Bikeweek, Gelleråsen.
Tisdagsträning.
Bara ledig tisdagen då min semester inte börjar förrän efter veckan,
dåligt planerat kanske men tyvärr så har jag rullande semesterchema
så detta året blir det så.
Jobbade sent på måndagsnatten med så jag kommer sent till träningen
och hinner inte ut första passet, 2 pass kvar då så det ska väl vara lugnt.
Har testat att sätta upp hojen på ett nytt sätt igen så jag är både nyfiken
på hur den ska bete sig och i behov att köra in mig så lite synd att missa
första passet men har ju fredagsträningen med så det är nog lugnt.
Känns ok men lite “trög” in i böj, stabilare dock så är ju åt det hållet jag vill.
Ändrar lite och ut sista passet, blir passerad av några snabba innan trösen
så nu får jag en rygg, går på lika tidigt som han framför men han hade nog
friskare däck än mig……….ställer ut baken och slänger upp mig i luften!
Blir hängande i styret och ramlar ner på insidan hojen, går fort och innan
jag fattat vad som hänt och börjat tänka igen så rullar jag i gräset på insidan
banan hängande i styret, vågar inte ta bromsen för då lägger jag mig garanterat
och når inte kopplingen för det går så fort att jag inte kan dra mig framåt på
hojen.
Tillslut sjunker farten tillräckligt så jag kan dra mig framåt och dra in
kopplingen och precis vid nästa postering stannar jag och flaggisarna
tar emot hojen och stänger av den, Close call! 😀
Bara parkera och vila passet ut, hade inte velat fortsätta där
även om jag hade fått, vart lite skakig. 🙂
Höll hojen på hjulen då så inget skadat, bara köra tillbaka efter passet,
lasta, åka hem och ladda för fredagen istället.
Fredagsträning
“På västfronten inget nytt” kan jag sammanfatta den med,
ungefär som innan fast på ett annat sätt, det jag tjänar på
ena stället förlorar jag på ett annat så just nu är det mer
“skademinimering” än att faktiskt göra något vettigt.
Börjar bli tomt på idéer…
Kval
Hojen känns bra, har ett hyfsat däck på men ändå går det mycket
långsammare än jag ens hade trott som sämst, över en sek efter
mitt pers. och nästan en sek efter närmaste framför, näst sist igen.
Är så dåligt att jag inte kostar på nytt däck till racet, finns ingen
anledning då det inte är fäste som begränsar min framfart, antingen
är det hojen som inte gör som jag vill eller så är jag inte bättre, får
väl ta en allvarlig funderare på vilket av det det är..
Race 1
Ut och ställ upp, starten går direkt utan warm-up, kommer
iväg dåligt men är inte sist, däremot blir jag passerad av alla
ner mot trösen, min hoj Är verkligen slö..
Ligger sist bakom #15 Robin och #4 Anders, Anders försöker ta
sig förbi Robin hela racet utan att lyckas och jag hittar ingen väg
förbi Anders där han försöker så där blir jag kvar.
Försöker hitta fart genom depåböjen så jag ska ligga närmare och
helst kunna ta han i bromsningen efter rakan men jag kan inte
öka där, blir frånåkt och får använda bromsen och resten av banan att
komma ikapp för att på nytt bli frånåkt genom depåböjen…..
Slutade sist…..hade mer att ge men inte så mycket, undrar om det
är jag ändå..
Race2
Än en gång ut och köra, start direkt denna gången med så bara
ställa upp och iväg!
Kommer iväg bra denna gången men än en gång är jag passerad
av de flesta innan bromsning och några till ur böj, ner mot ejes
hade jag bara Anders bakom mig, hans vana trogen startade han
katastrofalt. 😉
Har #15 framför mig ur ejes och testade att bromsa senare upp
mot hårnålen och det gick ju fint, kom förbi och fick fritt spår
uppåt tidigt i racet.
Tappar jättemycket på dom genom snabbvänstern och depåböjen,
bromsar mig närmare och kan hålla tempot hyfsat till hårnålen men
sen tappar jag igen.
Tror det var varv 3 som #94 Duerlund gick förbi, han startade från
depån pga. hojkrångel, hänger på bra till esset men när han går på gas,
mycket tidigare än jag brukar för att känna att jag ska komma igenom,
försöker jag vrida på samtidigt.
Jag ser han hålla sin linje samtidigt som min hoj tar ett kliv på en meter
i sidled, bara tippa av och vrida runt så jag klarar snabbhögern innan jag
kan gasa igen, ser han gå ifrån i varje utgång efter det och försöker jag gasa
tidigare så går hojen rakt.
Sedärja, kanske inte bara är jag då, nu har jag något att jobba på!
Tappar framåt men håller min plats, Anders hinner upp mig men
nu är det hans tur att ligga bakom och inte komma om. 😀
Hade iaf 2st bakom mig denna gången, Success! 😀
Något att jobba på med, behöver dock tid att testa.
Kval/träning söndag
Kvalet från igår gällde även idag så jag kunde använda tiden
till att testa lite olika settings för att kanske få hojen att styra
lite bättre, inga förhoppningar då då tiden är kort och jag troligen
behöver en eller flera dagar för att få ordning på den men man
måste ju försöka.
Testar lite olika, mycket sämre och lika fast på ett annat sätt, sista
grejen gör att hojen faktiskt styr när jag slår på, inget perfekt men
han driver inte ut iaf., bara det lilla problemet att han styr Inte
förrän jag gasar…….kan ju bli spännande!
Först när jag vrider på så styr han och då är det ju försent att
ångra sig om det är för tidigt för släpper jag så styr han ju inte längre….
Nåja, avflaggad så det är bara att ta beslut om man ska chansa så eller
bli frånåkt på vanligt maner, beslut beslut. :/
Race söndag
Tog beslutet att testa det nya sättet att bli frånåkt på, det
gamla hade jag redan testat så det kunde jag nu. 😀
Hyfsad start denna gången, blir som vanligt frånåkt neråt böj
men det grötar ihop sig för dom och finns en lucka på innern
så den tar jag, bryter mig förbi några stillastående i förstaböj
och får fritt mot andra, blir lite trångt där då jag ligger på insidan
men jag tar mitt spår och killen på utsidan får välja att köra bredvid,
försöka komma förbi och in framför eller backa av, han slog av och la
sig bakom. 🙂
Det går bättre än innan att hänga på de framför men de går så
sakteliga ifrån mig utan att jag kan göra något om jag vill vara
kvar på asfalten, när jag försöker driver jag ut och får slå av för
att ta omtag.
Alla bakom kom förbi allteftersom och åkte ifrån mig, #4 Anders
tog sig med om men han kunde jag hålla inom synhåll.
Började närma mig när det var4 varv kvar och fokuserade för att
försöka ta mig ikapp och förbi men när jag inte kan öka i depåböjen
så kommer jag inte upp så jag kan ta mig om, tappar lite så han får en
lucka näst sista varvet och då kände jag att det var kört.
Försökte ligga nära ifall han skulle göra någon miss men han höll
fint ända in i kaklet, slutade mindre än en sekund efter så det får
väl vara bra ändå, fick han revansch från andra-racet med. 🙂
Epilog
Efter bikeweek tog jag beslut om att göra hojen lite mer
konkurrenskraftig, vid invägningen så var jag nästan 15kg
tyngre än de lättaste, kan ju påverka att jag blir frånåkt
mot första.
Så jag skaffade helsystem för att få bort lite vikt, det och lite
annat så vart jag 8,5kg lättare.
Nästa blev att försöka få till så han styr men det gick det lite
sämre med, testade en massa men inget som gjorde att jag fick
den där sköna känslan så jag beslutade att ta nya tag 2015 istället
och stod därför över resterande race för säsongen.
På återseende 2015
Med vänlig hälsning
Henrik