Efter bikeweek
Ok, då hade jag kört race igen, gick ju sådär halvhyfsat.
Inget bra resultat men samtidigt hittade jag något som begränsade så…
Försökte få en plats på SMC-s licensträning helgen efter SO men tyvärr så
var det fullbokat så jag fick hoppas på att någon plats blev ledig, Linda
var bokad och skulle köra så jag skulle ändå vara där så jag tog med hojen.
Fixar med hojen medans Linda kör, byter till träningskåporna och byter till
hårda beggade däck ifall det skulle bli någon plats över till mig, på eftermiddan
bestämmer sig en kille att bara köra lördagen så jag fick köpa hans plats på
söndagen. 🙂
Söndagen så kör jag bara förstapasset för att känna in hojen, funkar bra.
Testar även Lindas för att försöka få något grepp om den känns piggare
och jag saknar effekt i min men får ingen ahá-upplevelse, känns som den
är lite hetsigare ur böj men olika drevning och fjädring kan ju påverka med.
Bestämmer mig för att inte renovera direkt utan bänka istället, är ju billigare
än renovering och skulle det visa sig att det är likvärdig effekt som Lindas så
är det ingen idé att kosta på den mitt under säsong, bättre lägga pengarna på
däck istället då.
Resten av dagen fortskrider utan några problem eller annat, minirace (som jag vann! 🙂 )
och startträning med ett par varvs race(där jag inte hann upp hela vägen….) , Kul dag! 🙂
Hem med nya bryderier, om det inte fattas effekt då……drevning?
Kan det göra så mycket?
Bänkning
Fick en tid hos Eurospeed i Karlstad för en bänkning, beställde tid för Lindas hoj
samtidigt för att ha som referens, hennes är en -10:a och ska ha lite lägre toppeffekt
enligt specarna men ingen större skillnad (4hk har jag för mig..) men är ju knappt
inkörd istället så den är ju inte sliten iaf.
Så, då skulle jag få svar på vad 3000 race/bandagsmil och 4500 mil totalt gör med
en R6:a, enligt “expertisen” är ju en R-hoj totalslut efter 2000 mil så troligen så
fattas det väl en och annan pålle i min då.
Så var det ju Inte! Nästan 7 hästar mer än Lindas! Över 113 och mer än deras
sparade bänkning av en racepreppad -07……som ny i motorn då, drevning eller jag mao!
Verkar tåla lite stryk dom här yammorna…….
Åkte hem och beställde drev så jag nu har alla storlekar Grevens hade till min, bara
testa om det gör sån skillnad och vilken drevning jag ska ha, anmälde mig till finalen
med nu när det inta fanns några ursäkter längre. Nya tag! 🙂
Fredagsträning
Då Lindas närvaro var obligatorisk så kunde vi inte åka på tisdagsträningen utan fick
istället vara på släktträff i Göteborg, åker hem på torsdag förmiddag och packar för helgen,
ställer klockan på 4 för att hinna ner och skriva in mig och få på värmarna innan första passet.
Framme i tid och börjar fixa ordning “campen” medans jag väntar på första passet, blev klar
med det nödvändigaste innan jag skulle ut.
Har inte varit här sedan racet i juni 2012 så har inte direkt banan i färsk minne och sedan
dess är hojen helt omställd vad gäller höjder och fjäder och nu, inför helgen, även omdrevad.
Var lite tveksam till vad det skulle betyda tidsmässigt men hoppades väl ändå på att vara
snabbare än mitt pers. från förra året…. Var jag Inte!
Med drevningen blev lådan så “kort” att jag inte “hann med” att växla, eller, jag hann rent
tidsmässigt men var för sävlig och bommade, aningen justerad körstil krävs det tydligen….
Överstyrd nåt så vansinnigt var han med, fick hålla emot in i böj för att inte gå i gruset på
insidan (vart till och med där men höll mig på hjulen…) , lite att jobba med alltså.
En sekund långsammare som bäst och det var ju inte kul att se, förvisso riktigt slitet
däck men ändå….kändes dock som jag hade hyfsat tryck ur böj när jag fick till växlingen
så något rätt var det väl ändå. 🙂
Kanske skulle vända till raceväxlat nu tänkte jag, skulle nog bli lättare att hinna med då
och även kunna växla in i vänsternedlägg vilket jag fick välja nu, antingen innan eller efter
böj och inget var rätt.
Kände även på rakan och i nya sektionen att en styrdämpare kanske inte är helt bortkastade
pengar heller……nåja, får bli efter helgen isf. för nu ändrar jag inget.
Fick lite tips på hur jag skulle ta böjarna här på sviesta och sänkte lite bak för att få en
bättre känsla till nästa pass, det och fundera på vilken växel och var jag skulle växla skulle
förhoppningsvis få pass 2 att gå aningen bättre än det första, sämre blir väl ändå svårt….
Kommer ut och testar, lite bättre men svårt att få till ingångarna i böj, växlingarna träffar
jag lite bättre nu och har lite bättre tempo men det går fortfarande inte snabbare än förra
året, samma däck då så jag förmodar att det finns lite att göra med bättre fäste men det
går inte snabbt nog ändå då jag inte kör mycket snabbare med nya däck än slitna……..
Går ut och funderar lite, vilar och sänker lite till så jag ska kunna släppa in hojen i böj,
ut igen och känns aningen bättre.
Får hålla igen lite i nya sektionen och esset då han blir lite väl hetsig nu när han är
drevad, får några rejäla styrslag, mjukare på gasen nu då……
Nåja, slutar på 2 tusendelar när på samma tid som förra året men har svårt att hitta
rätt, är lite för försiktig in i böj och här förlorar man mycket på det tydligen.
Ja ja, bara inse, blir inte bättre än såhär idag för nu är det färdigkört för dagen,
gör iordning för kvalet nu och sticker iväg och handlar lite för att återvända senare
och besikta hojen.
Helgen till ära, final och allt, bor vi på hotell i stan, skönt med riktig dusch och även
att slippa dra husvagn hela vägen till Linköping, annars så är det ju trevligt att bo
på banan men man får väl offra sig ibland…… 😉
Besiktningen gick bra, inget att anmärka på som vanligt, iväg till ljudprov och, original
som jag kör med katt och allt, var inte det heller några problem.
Ställer upp och hänger på de hårda däcken jag ska kvala på i morgon, skulle nog kunna
köra lite fortare på mjuka men tror inte de håller mer än några varv eftersom vi kvalar
tidigt och asfalttempen troligen är för låg för mjuka då.
Kanske tappar någon plats men det är en risk jag tar då det inte känns värt att offra ett
däck bara för kvalet denna säsongen, hade varit skillnad om jag kört hela och slogs om
placeringar men nu ska jag bara testa om jag duger att köra här och på tiderna från
träningen slåss jag om de 3-4 sista platserna ändå så hårt däck blir det. 🙂
Iväg till hotellet och checka in, duscha sen ut och käka, livet är gott! 🙂
Lördag, Kval
Kommer ut i tid för att sätta på värmarna och hinna till förarmötet på morgonen,
solen är uppe men det är inte varmt än så mitt däckbeslut igår kan gå hur som men
nu är det taget så jag ändrar inte, laddar lite inför kvalet och försöker tänka igenom
banan.
Bestämmer mig för att gå ut och köra några varv och sen ut och vila, kör 12 innan jag
känner att det räcker för nu och går ut och kollar tiderna, sist!
Ok, fattas en halvsekund ungefär upp till killen framför och det är fortfarande
långsammare än jag körde igår….117 Melvaer är det framför också, min antagonist från SO…..
Sänker lite till bak, dricker lite vatten och går ut igen, att jag ska vara så dålig på att
kvala och segstartad på morgonen… Men men, på´t igen!
Går ut igen och passerar sistaplatsen på första varvet, backar upp tiden på nästa varv och
tycker själv det känns som det går fort, kommer lite fel varvet efter och blir passerad
nästa så det stör lite men kör nästan samma tid sista sen är det flaggat, blev inte sist! 🙂
Måste ju fokusera på det positiva annars blir man ju nerslagen och det blir man inte
snabbare av. 😉
Fort gick det dock inte, vart lite halkigt det hårda däcket på slutet och kanske att jag
kunde kapat lite mer tid med ett mjukt men inte så jag tjänat en plats till då det var
över en sekund dit……kass man är då…..
Byter till nya, mjuka däck till racet och skrotar omkring i depån, hälsar på folk och
går på dass, ungefär det jag måste för att dagen ska funka. 🙂
Lördag, Race
Ok, då var det dags då, Race.
Är inte där jag vill vara, men det får väl gå ändå, om inte annat får jag försöka
hålla jämna steg med 117 och kanske ta han denna gången.
Rullar ut och ställer upp, warm-up detta racet så kör ett varv för att ställa upp
igen, denna gången för start.
Lampan slocknar och iväg, kommer iväg hyfsat men , återigen, fegar jag in i första
och tappar iväg de jag hade runt mig, är sist ut på bakrakan med 117 framför…
Denna gång är han lite snabbare än mig i början, får en liten lucka fram innan jag
får ordning på körningen, tappar lite efter esset då jag inte kan växla där jag vill,
före vänstern blir för tidigt och efter hinner jag knappt innan det är dags att bromsa
så det känns som jag förlorar på det, utan att växla så går jag i varvstopp så det blir
inte rätt det heller.
Testar lite olika och försöker samtidigt hitta runt och få lite fart på mitt ekipage,
går hyfsat i början då jag persar på 3:e flygande i min jakt på 117 och sen är jag
nästan ikapp, ligger efter och den lilla luckan framåt är nästan konstant, vissa
varv är han någon tiondel snabbare och andra är jag.
Luckan framåt nästa har däremot blivit så stor att jag inte kan ta mig längre
upp om jag tar i och försöker komma om så jag väntar bakom istället.
6 varv kvar börjar jag samla mig för att ta han, ska iaf. göra ett försök för det
känns bra och viljan finns ju att knipa iaf. en placering, bra bett i däcken med
så chansen finns. 🙂
Nu börjar jag leta platser där jag är starkare än han och bäst känns det efter
start/mål in i esset, där släpper jag upp tidigare och går in med mer fart, där
får det bli om det inte kommer en inbjudan tidigare! 🙂
Nu kommer en liten lärdom som jag förhoppningsvis inte ska behöva själv
någon mer gång men tänkte dela med Er för framtida bruk, antalet varv
kvar i racet minskar med Ett om man blir varvad……ska jag Inte bli igen!
I alla fall, räknar ner och samlar mig, inget misstag när jag är nära nog att
kunna utnyttja dom och i slutet av varv 15 får vi blåflagg för Gull, håller
igen lite och lämnar plats så han kan passera och det går smärtfritt (enligt
mig iaf.) nästa varv kommer Duerlund och ska förbi, släpper förbi han utan
att slå av speciellt mycket, håller mig mest ur vägen.
117 däremot, han håller igen ut på bakrakan……så pass att jag skulle kunnat
bromsa mig om in i nya sektionen om jag velat……….
Bestämde mig för att det inte var så jag skulle ta han, skulle bara blivit en
“pyrrus-seger ” av det och det ville jag inte så jag höll igen och följde bakom
istället och laddade om, platsen betyder ju inget om jag får den istället för att
förtjäna den genom bra raceing!
Nu däremot kommer lärdomen, när jag for ut på start/mål för (vad jag trodde)
näst sista gången så laddar jag extra hårt, fullt fokuserad på att passera men
kommer inte upp långt nog så jag bromsar mig bara upp bakom när jag ser vad
jag tror är en bromsmiss, det finns helt plötsligt plats i vänstern!
Viker snabbt in och klipper på fullt för att kunna bryta ner höger framför och
blir förvånad att det gick så lätt när jag ser att det är ett hav av vinkande flaggor
på posteringen… Just ja, vi blev ju varvade, blir ju ett varv mindre för mig då…
Därför ska man inte slå av efter passeringen av mållinjen, idioten bakom kanske
försöker passera på “sista” varvet och missar därför flaggen….. Tja, så kan det gå!
Skit, slutade sist, kanske skulle tagit mig förbi tidigare men avvaktade lite och
väntade på en miss istället, kommer väldigt få missar i denna klassen har jag
märkt nu……Nästa gång så, då jäklar avvaktas det inte något!
Ingen parc fermé här på sviestad mer än för pallen så jag åker ut till vår plats
och Linda tar emot och ger mig tiderna, nytt pers men långsamt snitt.
Måste hitta något extra till i morgon, har lite idéer och en tanke om var jag
ska tjäna lite tid, får testa på morgondagens kval.
Då vädret för söndagens kval verkar vara som lördagen fast molnigt så
kommer det definitivt vara för kallt för ett mjukt däck så jag hänger på
samma som jag kvalade lördagen med, ska till nästa säsong ha lite bättre
däckkonto så jag slipper ta Lindas använda däck till kvalen…. 😉
Men, håller helt OK dom hårda, Linda körde en hel dag sen har jag kvalat
lördagen först och det ser ut att finnas gummi kvar till söndagskvalet med. 🙂
Nåja, gör allt klart och kollar de andra racen sen smiter vi iväg, bestämmer oss
för att fira med en bättre middag på stan, kanske lite vin med….det är ju final! 🙂
En god middag och gott vin senare är det sängen som gäller, svårt att somna
då jag har fullt upp med att tänka på hur jag ska hitta en sekund till i morgon.
Söndag, Kval
Kommer ut som på lördagen, på med värmarna och iväg på förarmöte.
Samma temp som igår ungefär men disigt så kallare asfalt idag, blir nog
bra med hårt däck då.
Samma som igår, laddar lite och bestämmer att gå ut och försöka få igång
kroppen lite och hitta lite tid, testar vad sent jag kan växla upp efter esset
utan att jag fastnar med foten i backen så jag ska kunna tjäna lite tid där,
växlar jag efter är det för sent och går jag på 4:an så varvstoppar han en bit
innan jag ska bromsa så 5:an ska i där innan eller i böj.
Experimenterar lite med olika spår och växlar på några ställen och tror jag
hittat det som funka för mig just nu så det känns bra efter 9 varv, går ut och
samlar mig lite och får tiderna, långsam och sist……
Går ut på nytt de sista minuterna av passet och nu lite mer samlad så på
första flygande passerar jag sistaplatsen och på 3:e tar jag ytterligare lite
tid, fortsätter och gör några missar här och var men samlar mig en gång till
och kör ett likvärdigt varv till men lite långsammare på sista sen är det flaggat.
Skulle nog haft ett nytt hårt däck till kvalet, eller kanske ett mjukt då det
begränsade mig nu idag, skulle kunnat kört fortare.
Troligen inte så snabbt att jag tagit en plats till men betydligt närmare framåt.
Skitsamma, får ändå starta i sistaled och det är ungefär var jag är nu, är lite
trist att vi är så få som kör så man blir helt ensam här bak i fältet men det är
väl bara att bli snabbare då! 🙂
Till nästa år blir det raceväxlat, quickshifter och styrdämpare, det skulle hjälpa
mig här och nu tror jag, kanske inte så mycket när det kommer till snabbaste
varv jag kan köra utan till att kunna köra dom konsekvent, det och bättre däck
och träningstillfällen på banorna racen går på.
Som det varit denna helgen så gick fredagen åt att hitta runt istället för att få
hojen att funka, det i kombination med omdrevningen som gjorde att jag fick
nästan lära om att köra hoj på nytt har förskjutit utvecklingen en hel dag framåt.
Optimalt hade varit att kunnat köra lördagens kval med bättre däck och söndagens
tider, hade gjort en del hur det sett ut på racet gissar jag men det är ingen idé att
fundera på nu annat än något att hålla i minnet inför nästa säsong, misstag är
OK bara dom tar mig framåt och inte upprepas. 🙂
Sista racet för säsongen närmar sig, solen skiner och det är varmt och mycket folk,
så här ska det Alltid vara! LMS har överträffat förväntningarna på arrangemanget
och haft en ofantlig tur med vädret. 🙂
Bara ladda om nu och göra bästa racet nu då, inget att spara på längre.
Söndag, Race
Då en kompis hörde av sig och frågade om han kunde ta ett däck jag hade beställt som
låg i Karlskoga så fick jag helt plötsligt pengar över till ett nytt till racet, hade annars
tänkt vända på det från gårdagsracet och kört på men nu så blev det ett nytt igen. 🙂
Tiden närmade sig och vi fick grönt, rullade ut och ställde upp för warm-up, kör ett
varv och sen är det fokus!
Nu Skulle jag vara hårdare in i första böj än igår, fick bara inte släppa de jag hade runt
mig än en gång. Laddad, fokuserad och bestämd!
Lampan slocknar och iväg, kommer rätt långt åt höger in i böjen så när det är dags att
vika höger så får jag slå av lite för att få in hojen och blir passerad av en, det gör att jag
tappar fokus lite och blir lite sen så jag blir passerad av resten till torparn, får dock en
bra utgång så jag är med iaf. och när en kille bommar bromsningen och får ta escapen
så är jag inte sist längre. 🙂
Spår och växling jag bestämt och testat på kvalet funkar bra, ligger och jagar 117 idag
med men nu är vi nästan med klungan, visst lämnar dom oss men det är inte lika illa
som igår utan har dom i synfältet nu, i början är han starkare än mig och avståndet
ökar så sakta, inte mycket utan 10:ondel /varv.
Några varv in kommer killen som bommade och tog escapen ikapp och vill om, hör
han bakom innan han gör ett försök på samma ställe han missade sist i slutet på
rakan och jag ser han på högersidan om mig, “nä nä” tänker jag och släpper upp
bromsen lite och viker in sen är han borta, fick ta escapen igen…..tur han hittar
dit iaf. 😉
Rullar på och på 7:e tar jag meter och börjar närma mig framåt, bestämmer att
jag ska försöka stänga luckan nu och sen gå förbi, tar lite och tappar lite några
varv framåt men totalt närmar jag mig, Ladda!
Ut på 12:e börjar det kännas i underarmarna, stel och svårt att få dom att funka,
inte bra! 13: så bommar jag så grovt in i esset så det känns som jag är vid höger
apex när jag fortfarande inte vikit över, blir trångt och ont om plats och jag testar
lite offroad en liten bit, försöker samla mig igen men det går inte, har ingen
kontroll över mina armar längre, underarmarna är stumma!
Får släppa framåt, som jag redan tappat på 13:e när jag bommade i esset och
är snart passerad av killen bakom utan att kunna sätta emot något alls.
Kan inte göra något annat än slå av och försöka ta mig i mål, blir varvad
på 16:e tror jag och blir Glad för nu blir det ett varv mindre att plåga mig….
Säger väl allt hur jag kände där ute, var nära att bryta där för det var illa…..
Enda positiva är att fram tills dess, de första 12 varven alltså, gick det bra,
alla utom ett under minuten, när jag sen fick slå av för att kunna slutföra
så körde jag iaf. ett par varv på 1.00-tider.
Blir nog bra om jag kommer tillrätta med de problemen jag haft och
fortfarande har, ska nog gå att köra stabila 58-tider med bra uppladdning,
draghjälp och fungerande kropp/hoj. 🙂
Så, säsongen över, jag slutade sist bägge dagarna men lärde mig något nytt.
Ska man köra SST så räcker det inte med nästan, då gäller Allt!
Nu blir det en vinter med att beställa delar och försöka få till kroppen,
quickshifter står överst på listan och jag ska lära mig köra raceväxlat.
Blir nog en styrdämpare med, kan förmodligen vara elakare mot
hojen i chikaner och S-sektioner då, när man ska flippa över hojen och
slå på, nu fick jag spara lite på påslaget tills hojen satt sig och det kanske
funkar där jag kör nu men målet är Upp! Då räcker det Inte!
Kroppen är en annan femma, haft influensa som gjort att jag haft ont i lederna
sen mitten på augusti, har inte kunnat träna utan att få ont och bli helt slut,
även haft svårt att sova för det värker så jävligt i synnerhet i axlarna.
Jag blev alltså inte trött, inte i bemärkelsen “flåsig” och slut utan blev bara
stum i underarmarna, dom lydde inte längre…..får kolla upp det där, en del
nämner operation…….låter inget vidare……usch! Men, Allt för framgång! 😉
Ska ge det lite tid och förhoppningsvis så läker det ut, annars får jag försöka
kolla upp vad som hänt och göra något åt det.
Epilog;
Har nu testat raceväxlat på åsen, vart några episoder där det kunde gått illa
när jag slog i ettan istället för trean men allt gick bra, upptäckte att jag nog
skulle tjäna en del tid med quickshifter nu……. 😉
Laddningen för nästa säsong börjar NU! 🙂
Trevlig vinter, siktet inställt på 2014!
Henrik #13 Andersson SST600
tjena.va ett tag sen. fan va läcker din hoj är i guld och svart:) sitter och förbereder min nästa bandagssäsong. har bokat gotland andra veckan med actionpics och tänkte ta licens på Mantorp i maj. kanske blir nått rookie race;) får se va budgeten säger! vad kör du för drevning? har förstått att man drevar om r6 ganska kraftigt.
Tja!
Har precis börjat leka med drevningen men nu hade jag 15-49 på sviesta och ska upp en till bak för det ska passa Gelleråsen, alltså 15-50.
Tyckte det stämde bra på sviesta men det var ju första gången jag testade med så kanske en upp eller ner bak och andra växlar istället men det får jag testa fram nästa år det. 🙂
Alternativt kan du gå ner/upp 1 fram och 3 bak, blir ungefär samma, alltså 14-47 el. 16-53 för åsen(lycka till att hitta ett 53 drev….;) )
Original är 16-45 så liiite ändrat blir det ju…. 😉
Du får lycka till och jag tycker absolut du ska testa ett race, finns ju en ny klass i år om inte annat, kanske blir billigare. 🙂