
Lite gammalt, lite nytt.
När min semester väl började så hade jag bokat in några dagar på gelleråsen,
hade byggt om min framgaffel med Öhlinskolvkit så nu började arbetet med
att hitta rätt i inställningarna.
Började den 3/7 med sevaracing, körde hela dagen med den av öhlins rekommenderade
oljenivån men kom inte överrens med känslan i hojen, tänkte först försöka hitta rätt
som den var men det gick bara inte.
Inbromsning och instyrningarna kändes nervösa och instabila, fick inte den känslan
av “lugn, trygg hoj” jag vill ha för att kunna köra fort, försökte ställa på kompressionen
för att få hojen lugnare i inbromsning och det hjälpte lite men då blev den även okänslig
och “hård” i ojämnheterna i synnerhet vid nedlägg, körde hela dagen och försökte
justera mig till något vettigt på patetiska tider utan att lyckas så “tillbaka till ritbordet”!
5-6/7 var jag bokad med banåkning.nu på åsen, inför detta på onsdagen hade jag tagit
fram ett gammalt gaffelben och mätt fram skillnaden mellan öhlins rekommenderade
oljenivå och standardnivån i volym, detta för att enkelt kunna fylla upp till en oljenivå
jag haft innan för att se om jag hittar tillbaka om inget annat funkar.
Foto Anna Utterberg
Börjar dagen med att fråga Peter på banåkning .nu lite om fjädring och oljenivå och
får lite tips och ideér, kör förstapasset och inser att om jag ska försöka få ordning
på hojen inom rimlig tid så måste jag få till en känsla jag trivs med, det första jag
gör när passet är över är att lossa gaffelbenslocken och höja nivån 7mm till standard,
detta har jag kört innan med hyfsat resultat och borde kunna hitta en hyfsad känsla i.
Ut på nästa pass och nu jäklar funkar det! Nu trivs jag på hojen igen. 🙂
Fattas fortfarande det sista i inbromsningarna men bestämmer mig för att försöka få
till balansen i hojen först innan jag ger mig på att antingen justera kompen eller höja
oljenivån för att få till det sista i inbromsningen, målsättningen är att få en så neutral
och följsam gaffel som möjligt och känslan blir sämre ju högre oljenivå man har så
justering, om det är möjligt, är at föredra framför högre nivå.
Börjar med balansen fram/bak och skruvar ända tills jag gått förbi där jag hela tiden
känt förbättring och fortsätter tills det börjar bli sämre, först då slutar jag och går
tillbaka tills där det senast kändes bra.
Fint, nu har jag fått till en bra grund, börjar nu med bakdämparn, skruvar så jag får
ett fint slitage och bra fäste, när jag uppnått det så lämnar jag bakänden sålänge, får
fortsätta där när jag fått på nya däck sen då dessa justeringar jag nu gjort funkar på
det slitna bakdäcket jag kör men förmodligen behöver finjusteras med nytt.
Så, nu börjar jag närma mig framänden, då dagen snart är slut och mitt bakdäck likaså
så bestämmer jag mig för att fortsätta i morgon och bara gå ut och ha kul det sista passet,
kollar till på laptimern innan passet och hoppsan, satte visst nytt pers. ett av passen då
det fortfarande var hyfsat grepp i bakdäcket, bara några hundradelar men ändå!
Detta under inställningsförsöken utan att satsa utan bara försökte hitta den optimala
känslan i hojen, med nya däck och ett seriöst försök bör jag kunna kapa rejält på det.
Kanske blir bra detta! 🙂 Så, hopp och lek, en skön känsla i hoj och kropp och en bra
avslutning på en produktiv dag. 🙂
Med annat däck på på fredagen så fortsätter jag att leta inställningar, går hyfsat och
blir bättre men är inte helt nöjd, vill höja oljenivån lite för att få till tryggare och bättre
inbromsningar och med det våga gå på hårdare i instyrningen men drar mig för det då jag
inte vill ändra känslan i hojen utan försöker justera bort det istället.
Foto Anna Utterberg
Testen störs av en hoj som fick packningshaveri och spillde olja på halva banan så det
försvann några pass med sanering och sen vågade inte jag satsa lika hårt genom
saneringsmedlet även fast det ska vara lika bra grepp så jag bestämmer mig för att
inte göra något mer med gaffeln när jag inte kan testa ordentligt.
Det gick ett par sekunder långsammare efter saneringen så jag vet inget mer om hojen
än det jag visste när jag avslutade gårdagen men har ju ett par tillfällen till så jag känner
mig lugn än.
Då jag känner mig lite sliten efter jobbandet innan semestern och 3dagar på åsen första
lediga veckan så dräller jag bara runt och käkar under helgen, orkar inte ens lasta ur
bussen och kolla över hojen.
Måndag morgon, tidigt som fasen, bär det av ner till Mantorp till Filip Backlunds bandag,
bokade denna när Mantorp fortfarande var med på tävlingskalendern och tänkte först
försöka sälja denna när Mantorp ströks men bestämde mig för att åka ändå.
Jag har ju faktiskt semester och måste ju kunna ha lite kul med och inte bara jobb och
Gelleråsentest, kan nog behöva ett avbrott och rensa hjärnan och bara ha kul! 🙂
Banan är kul och jag har inte kört här så mycket så jag behöver ju nöta in denna med
ifall den kommer tillbaka i kalendern så det är ju lite nytta med körningen med.
Lyckades att sätta nytt pers. på slitna däck, höll även Jesper Hubner och Jesper Pellijeff
bakom mig i slutet av dagen och det lär väl vara enda gången jag kan säga så så jag får
passa på! “skryt, skryt” 😉
Skruvade inget på hojen utan bara körde och hade kul, Bra dag, bandag! 🙂
Resten av veckan skulle jag vara ledig men kände efter saneringsfredagen med banåkning
och att 16-17/7 med Arris som jag var inbokad på såg ut att regna bort så jag könde att
jag ville ha en extradag.
Fick köpa plats av Klasén då han ännu inte var återställd efter sin skada så han kunde köra,
nu kan jag testa i torrt en dag till och även på nya däck på eftermiddan om inte prognosen
ändrar sig till mån.tisd.
Slände med ett hyfsat däck, det var inte så mycket kvar av det andra efter Mantorp, tyvärr
tog jag fel och fick ett från förra året som inte alls hade samma känsla och fäste som de jag
kört på innan, måste lagt det jag skulle ha i förrådet när jag sorterade………
Däcket känns hårt och “studsigt”, justerar bort en del av det men fästet är inte bra ändå
så de snabba tiderna uteblir, framänden börjar kännas vettig nu iaf.
Bestämmer mig för att avvakta med oljenivån än en gång då det nu ser ut att bli torrt på
måndag så jag kan testa då med nya däck istället för idag på eftermiddan, har inte råd att slänga
på nya däck att testa på efter Knutstorp utan försöker få till det nödvändiga testet på nytt så
nära tävlingshelgen som möjligt för att behålla känslan av nytt tills racedags.
Förutom ett pass som regnade bort och ett med fukt och vatten på banan så man fick ta det
lite lugnare så händer inget speciellt under dagen, testar lite olika grejer med inställningarna
för att få lite bättre förståelse vad som händer och hur jag ska justera mig ur problem i
framtiden men i stort så känns hojen vettig och det jag saknar är lite bett i däcken och
laddning i kroppen för att utnyttja greppet, svårt att motivera mig att ligga på gränsen när
det inte är race.
Använder tiden till att testa alternativspår och köra in mig på banan istället, nya tag på måndag.
Byter bakdäck under helgen och hänger på ett som är hyfsat men minns att det hände något
efter första avkylningen av det, saknades lite bett i det andra gången jag körde det och resten
av passen det gått, duger dock att köra in mig på banan igen.
Prognosen har ändrat sig med, nu ser det ut att bli torrt både måndag och tisdag och endast
risk för skurar på eftermiddan, letar igenom förrådet och hittar det däcket jag skulle haft
på Actionpicsdagen, tar med det ifall det inte funkar med det jag har på nu.
Jag tar även med helt nya för nu ska det testas, antingen måndag eftermiddag eller
tisdag beroende hur det ser ut med vädret.
Greppet finns inte riktigt i det däcket jag hade hängt på så jag har svårt att öka,
saknar ett par sekunder på tiderna, beslutar mig för att byta till det andra beggade
jag tog med.
Genast bättre men är inte samma grepp som jag hade på Banåkning-dagarna, är det
däcket eller är det sämre grepp i banan nu efter allt regnande?
Fattas fortfarande en sekund innan jag är nöjd och känner mig klar att hänga på helt
nya däck för ett sluttest, ligger sista passet på måndagen och matar jämna tider
men kan inte öka utan att det släpper oavsett hur jag gör, ökar jag in så släpper det
redan vid nerlägget, är jag försiktigare in och lägger på mer gas istället så släpper det då.
Dagen slut och hemfärd, bestämmer mig för att köra ett eller 2 pass i morgon sen
på med nya däck, bara för att komma igång och kunna ladda direkt så jag inte slösar
bort det gottaste på att få kroppen att funka.
NU ska det testas om jag har rätt inställningar och om jag behöver höja oljenivån
lite i gaffeln men framförallt få ett svar på hur jag ligger till, nu är jag laddad!
Ut på förstapasset på tisdagen, innan pratar jag lite med Arris om det kan vara någon
inställning och inte däcket som gör att jag saknar fäste men han kollar däcket och
bedömmer slitaget till mycket fint och tycker att jag ska testa nytt däck istället för att skruva.
Hänger på nytt set och på med värmarna, nu ska det köras på allvar, står över
2:a-passet då jag blev lite sen med däckbytet så det inte hunnit bli ordentligt
varmt än och väntar in pass 3…………då börjar det regna……..
Ok, mycket kvar av dagen så det är lugnt, ser ut att bara vara en skur och det är det,
ett litet tag senare har det slutat och solen är framme igen så det torkar upp snabbt.
4:e-passet är nästan helt torrt men är fukt över banan så det kommer inte gå att
ladda fullt men vädret ser jättefint ut så jag står över det med och spar mig till
näst sista, 10min innan det ska starta så börjar det stänka igen…………regnar
på så det blir ordentligt blött och nu är ju redan banan kyld sen förra skuren
så att det ska hinna torka upp till sistapasset finns inte på kartan……skit! 🙁
Blev inget test på nya däck, har ingen aning om hur hojen beter sig med de
på eller om jag är begränsningen nu…………..åker hem och surar lite……skitdag!
Nu åker jag till Norska kvalet utan att köra mer, får bli som det blir, behöver jag
justera mer är det ju 2 kval på lördagen så det finns ju möjlighet att fixa emellan.
ha det
#13!
No Comments
Trackbacks/Pingbacks