Posted by on 2012-01-22 in Racerapport | 0 comments

Summering 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2011 var debutåret och det gick väl sådär,oerfaren och gick i de flesta rookiefällor,men nu är det gjort!

 

ERF-sprint Anderstorp

 

 

Fick punka i första heatet och svårt att komma om en 1000cc i andra,inget att minnas…

 

ERF-sprint Gelleråsen

Bra kval och startade 11 i bra konkurrens men missar starten för jag kolla dom andra

istället för lampan och faller tillbaka,rookiemisstag…..

Heat 2 så fastnar jag återigen bakom en 1000 och kör slut på krafterna i min iver att komma förbi istället

för att vänta ut ett misstag eller tillfälle…..rookiemisstag igen.

Slutade 6:a i 600-klassen,hyfsat resultat.

 

Rookie 600 SO Gelleråsen  30-31/7

Rookiedebut på G-åsen,har ett bra tempo i kroppen men inte lika bra däck…..

Kraschar i ejes 3:e varvet på kvalet,stukar vänster tumme och spräcker ett par revben

på höger sida.

Hojen klarar sig bra,nästan bara skrapad,en ny fotpinne och ett uppsamlingskärl

senare så är det bara att köra…

Efter den inledningen är även självförtroendet stukat+att det är omöjligt

att bromsa sent pga. smärta i revbenen så uppkörning från 18 kvalposition till 12 i första racet

och från 19 till 13 på söndagens race får jag vara nöjd med.

 

Rookieracet på sviesta,Linköping 13-14/8

 

Åker ner på träning tisdagen innan och har då så ont att jag nästan inte kan köra

och funderar på att stå över racet men beslutar mig för att pröva ändå.

 

Kommer ner lördag morgon men då jag endast kört banan 2ggr. och det var innan det

blev ny asfalt så känner jag inte igen mig och har svårt att få upp farten.

Med smärtor i varje inbromsning beslutar jag mig för att köra på beggade däck då jag inte kommer

kunna utnyttja ett nytt med dessa förutsättningar och sparar de sista till gelleråsen.

 

Kvalar näst sist,22,och kör upp mig till 16.

Söndagens kval och race är en kopia på lördagen men med färre deltagare

så jag kvalar 19 och slutar  13.

Nåja…….

 

Rookie 600 SO Gelleråsen 3-4/9

Känner fortfarande av kraschen sist jag var här men det går bättre och bättre

och känns nu bara när jag bromsar hårt så det blir väl inga bromsduellsegrar.

 

Kvalar 12 lördagsracet och är riktigt laddad,tydligen överladdad…….

Rycker till innan lampan slocknar så jag missar starten och hamnar bland

de sista(igen!!)in i första böj…..min lott….

 

Kör upp mig till en 13 plats men efter tidstillägg på 20sekunder för tjuvstarten

så slutar jag på 16plats.

Söndagsracet kvalar jag 10,riktigt fokuserad och laddad,revbenen stör bara

vid de riktigt sena inbromsningarna så nu ska det bli åka av och tiderna åka ner

mot det normala igen,se upp i banan!

 

Kommer ut till griden och känner mig lugn och fokuserad,bra tecken,flaggmannen

pekar mot lampan samtidigt som han lämnar banan och jag har nu fullt fokus där.

Lampan slocknar och jag får en kanonstart,tar in på ledet framför ser jag i

periferiseendet samtidigt som jag tittar ner från lampan,tyvärr är nästa

syn jag ser killen 2:a ledet framför mig som nästan står still!

 

Reagerar snabbt och instinktivt och girar lätt vänster och slår av på gasen så

jag inte ska ramma honom bara för att se “alla” passera och jag är,återigen,bland de sista

in i första böj…….suck.

Luften gick ur lite där men jag kämpar på och slutar på 12 plats,är inte mitt år detta!

 

Mantorp SM-final 1-2/10

 

Efter en rolig men samtidigt frustrerande debut i roadracing för mig

så bestämmer jag mig för att även köra mantorp trots att pengar och däck är slut.

Jag har inte råd att köra någon träning eller handla nya däck och alla beggade är

riktigt slitna så jag får göra vad jag kan med vad jag har.

Enda gången jag varit på banan innan var -09 och det slutatde med krasch….

 

Kommer ner på lördag till kvalet och tänkte använda hela kvaltiden att försöka

lära mig banan……tyvärr är rookiemisstag något jag gärna gör och i dimman

på mantorp funkar inte mitt spegelvisir utan det lägger igen direkt och

det klara ligger ju självklart hemma…..

 

Kör med halvöppet visir och lyckas ta mig runt och få en tid till slut men

har inte lärt mig banan eller fått något självförtroende alls,sista startplats.

På dåliga däck och en bana jag knappt hittar runt på och sista startruta är

jag ofokuserad och känner mig slagen på förhand,får till en hyfsad start

och tar någon plats men faller snart tillbaka då jag inte har något att

sätta emot.

När snöret gått och jag inte längre orkar hålla ryggen på de framför mig så

funderar jag på att bryta men bestämmer mig för att se det som en träning

istället och slutför racet,jag kommer inte bara sist utan även frånåkt!

Detta var en otäck känsla som jag aldrig mer vill behöva utstå,och det Ska jag inte heller!

 

Efter lördagsracet packar jag ihop och avslutar säsongen,bestämde detta redan

innan jag åkte ner att var jag chanslös så skulle jag bryta efter lördagsracet.

Nu hade jag kört bort det sista jag hade som var användbart på det bästa däcket jag

hade kvar och att bli frånåkt en dag till var inget jag skulle tjäna något på.

 

 

All in all,kraschat och kört skadad,gjort en massa misstag och kört banor jag

knappt hittat runt på utan träning och på beggade däck så var väl debutsäsongen

helt OK.

Misstagen är gjorda nu och jag börjar kunna allt runtomkring så jag kan fokusera

på det viktiga,RACE!

 

Ser nu fram emot 2012,jag har en bra känsla i kroppen. 🙂

 

 

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *