Posted by on 2013-09-22 in Racerapport | 0 comments

Scandinavian Open, Gelleråsen 27-28/7 2013

IMG_4934

Fram till racehelgen

Då har det gått 2 månader sen min race-premiär i juni i år och eftersom semestern

börjat för mig i juli så har jag hunnit köra en del dagar och fått hyfsad ordning

på hojen.

Tyvärr så skrotade jag min laptimer i maj när jag kraschade och har kört med

transpondern istället, samtidigt så gjorde mylaps en uppdatering och alla banor

blev lagda som offline.

Då Gelleråsen legat online i flera år så var det ingen som fattade varför det inte gick

ut några tider, träningarna var inga problem då de sparas och läggs ut efteråt med

men de arrangörer som inte köpt tidtagning fick inget sparat……

 

Så jag hade bara ett mindre antal tider av all körning under juli men det kändes

bra då så jag hade väl lite hopp om att kunna prestera helt OK.

Den 17/7 körde jag fortfarande låga 11 på träningen men då på ett väl använt hårt

bakdäck, hade gått över 200varv då så fästet var så att säga lätt ¨begränsat”…..

känslan var dock bra, hojen tog mig dit jag ville!  🙂

 

Nästa körning med tid var den 24, onsdagen innan race alltså, det var nu jag skulle

ha allt klart och bara kunna gå ut och göra det som skulle göras.

Tvivlare som man är på allt man gör så var jag inte säker på något, med samma slitna

bakdäck körde jag första passet bara för att hitta in i körningen igen,halkade runt

med en bästatid på 11,4 på sistavarvet jag körde.

 

Hängde på ett hyfsat hårt bakdäck och gick ut och körde andra passet, låga 11

och höga 10-tider och stabila sådana, inte en enstaka som stack ut! 🙂

Nu, till sista, sätter jag på ett mjukt bakdäck, beggat som gått 40 min innan och

började bli rivet på höger, vände det och gick ut och “bara körde” .

Inga tankar på hur hojen betedde sig och vad man skulle göra åt det då jag fram

till detta passet gjort vad jag kunde med min kunskap och material så nu var det

upp till bevis.

Gick ju bra! 🙂  Gjorde nytt pers på 1.09.8 men då sladdade det rätt bra så några

mitt 10:or på det så fick det vara nog och kände mig klar för race, fattas fortfarande

lite för att jag ska kunna köra de tiderna som behövs men nu är jag inte säker på

om det är jag eller hojen som ska utvecklas längre.

Så, ingen idé att skruva mer för att kunna köra fortare om det kanske är jag som måste

köra fortare för att veta vilket håll jag ska skruva…. 🙂

 

Fredagsträning

Då vi ställde upp tältet redan på onsdagen så allt var klart med plats och det så det var

bara att lasta ur hojen och slänga på värmarna på fredagen när vi kom, denna helgen

hade vi även husvagn till vårat förfogande, Stort Tack till Mojja för lånet! 🙂

 

Hade samma däck på som jag körde onsdagsträningen på och bestämde mig för att

åka vidare på det, kändes som jag var klar med allt jag kunde göra utan att köra race-

tempo så det var bara att leta känsla och finputsa detaljer, tyvärr var det för dåligt nu

och jag kunde inte få till något vettigt alls utan att det kändes farligt nära gränsen.

 

Till nästa hade jag ett bättre beggat på extrafälg så ett snabbt byte senare är jag klar

för pass 2, hade tänkt kvala på det då jag hade köpt ett annat beggat att ha på träningen

som jag fick på förmiddagen, det var så fint att jag bestämde mig för att kvala på det istället.

 

Nåja, ut och köra lite och ett pass i bra tempo med en massa 10-tider så känner jag mig

klar och bryter för dagen, räckte till en 18:e plats av 22, byter om och går iväg med fälgarna till

Grevens för nya däck till racet, jodå, nu ska det på nya sulor så jag inte ska kunna skylla på det efteråt!  😉

 

Iväg och besikta hojen och fixa det sista med däckbyte inför lördagskvalet sen sängen,

skönt att sova på banan nu när man kvalar tidigt, i rookie hade vi alltid kvalet sist av

alla så då var det inga problem att åka hem mellan dagarna.

 

Lördag, Kval

Sov bra i vagnen så vaknade utvilad och redo, fixade lite kaffe och gick på förarmöte,

inget nytt var sagt så bara att knalla tillbaka och ladda.

 

Helgen till ära hade jag mek. och logistik-support av super-vännerna Peter&Tess, gött

bara kunna släppa “runtomkring-detaljerna” och bara slappa och köra, det skall återbetalas! 🙂

 

Kvalet närmar sig och jag laddar, känns bra och går ut och drar några varv, tycker det känns

som det går fort så jag åker av efter 5 varv och kollar vad tiderna säger, P&T möter med

tiderna och ger mig domen, VÄRDELÖST! 🙁

11.9 som Bäst! Va fan, nu blir jag sur på riktigt! Gick ju så bra i veckan, vad har hänt?

 

Samlar mig och går ut igen, känns likadant som innan men lyckas på 4:e varvet klämma

in en 10.0 så när jag kommer ut denna gången så bestämmer jag mig för att vara nöjd.

Släpper hojen till teamet a´la MotoGP-stylee och sätter mig med plattan med tiderna

istället. Lyx! 🙂

Räckte till en 21 plats av 25, 2,5 tiondel upp till 20 och lika mycket till nästa

framför honom, får väl vara OK ändå såhär på min första säsong i SST600, är ju inte

sist iaf. 🙂

 

Samlar mig lite och börjar ladda inför racet, lördagen är som förra helgen här på

åsen, 2 korta sprintrace där startordningen i andra bestäms av placering i första,

käkar lite och väntar på att klockan ska gå.

 

Lördag, Race 1

Allt klart så det är bara att vänta på start, lite nervös men samtidigt sugen att få

se hur långt det räcker nu när chassit är bra, gick ju inget vidare förra racen men

då fick jag ju inte hojen att svänga som jag ville…..

Nu så, grönt och dags att åka ut, ingen warm-up heller utan bara ut och ställ upp

så går starten direkt, gillar verkligen det! 🙂

 

Ställer upp och starten går och jag kommer iväg hyfsat bra men fegar otroligt mycket

in i första böj, var inte beredd å att det skulle bli så trångt och har ju knappt kört

några race i år så jag är inte van vid tight körning, blir passerad av de jag lyckats ta i

starten och när alla tagit sin plats efter några böj så börjar jag jaga.

första böj

Fastnar bakom 117 Melvaer, jag är snabbare men inte tillräckligt för att komma förbi

och det känns som han har ett stort effektövertag på mig då han drar ifrån ut ur böj,

det enda jag lyckas är att komma upp så långt att jag börjar accelerera ikapp ur böj

då han öppnar och så kommer jag inte närmare utan han kör ifrån mig istället……

 

Så jag ligger bakom och letar plats att ta mig förbi men kommer inte upp så jag

får någon möjlighet, känner mig mycket snabbare men tyvärr inte på inbromsning

utan kurvhastighet så det närmaste jag lyckas är att köra jämt med han genom

att ge en lucka in i böj så jag kan köra ikapp genom och köra jämt rakt fram….

sen ska det bromsas och han är tyvärr inte så tidig att jag kan bromsa annat

än upp bakom och då accelererar han ifrån mig igen ut ur böj……..

IMG_4971

Ok, så det verkar fattas effekt, eller så kanske det är jag som inte kör tillräckligt hårt…

 

Närmar oss en kille som har slagit av rejält på näst sista varvet och på sista kommer

vi ikapp mot hårnålen, tyvärr blir det trångt så det finns ingen plats för mig att

passera när han framför ligger och letar lucka själv, i depåböjen ser jag att

han linear upp för att ta han ut ur böjen på innern och jag ser min chans att passera,

bestämmer mig snabbt “jag tar dom på yttern!”

 

Laddar, skär in och släpper ut hojen samtidigt som jag öppnar fullt, ser dom närma

sig snabbt och inser att jag kommer klara det bara ingen av dom gör något knasigt

spårbyte när jag sveper förbi, det finns plats för mig på yttern och jag kommer vara

förbi innan dom kommer dra sig utåt, success, tog bägge ut på rakan på sista varvet!

 

Slutade tack vare detta som jag startade, 21:a men det hade gått långsamt så det

var tidsmässigt låångt upp……verkade som jag saknade effekt med, kanske börja

fundera på att renovera hojen då, har ju trots allt gått 4500 mil varav 3000 på bana

och race…….kanske är dags då……..

 

Nåväl, kom ju runt iaf. utan några incidenter och hojen styr åtminstone som jag

vill, att jag saknar tryck ur böj är något jag får kolla upp sen, får koncentrera mig

på det nu nästa race så kanske man hittar nästa detalj för att kunna utmana om

platserna högre upp i fältet. 🙂

 

Bara ladda inför nästa och ta nya tag, får iaf. starta före 117 så om jag kan hålla

han bakom mig in i första denna gången så kanske jag kan få fritt och få lite draghjälp

av de framför istället, nya tag! 😉

 

Lördag, Race 2

Ok, samma startruta som i första racet så ingen skillnad, det gick ju bra förra så

nu Ska jag vara tuffare in i första! Våga Vinn!

 

Same procedure as last time! Ut, ställ upp och Race!

 

Same procedure as last time! Tappar 117 in i första igen! F*n också!

 

Ok, nu är vi några som fightas om placeringar iaf., tyvärr resulterar det även i att

det blir ännu mindre chans att passera då jag får kontra och försvara min plats.

Sitter fast i gruppen och kommer inte om, känns tyvärr som det fattas en massa

pållar i stallet så jag får använda min styrka till att hålla jämna steg och täcka upp

för avsaknaden av effekt istället för att köra upp och förbi, inte lätt att vara snabb

in i böj när det är en hoj i det spår jag måste ta för att vara snabb in i böj…..

 

Ja ja, under racet börjar en renovering ta form i min skalle, eller åtminstone en

koll av hur det ser ut effektmässigt, blir lite uppgiven när jag blir passerad efter

snabbvänstern in i depåböjen för 2:a gången så jag är tvungen att sikta in mig på

att passera samma kille en gång till i bromsningen in i trösen,  nåja får ju fightas

lite iaf. och det är ju kul!

Är ju bara 6 varv så en liten miss och man är bakom sen är det inte lätt att hinna

om igen, slutar på 20-plats men sist i gänget av oss 4, känns ruttet!

 

Fick en del att fundera på där……….

 

Filmades gjorde det med så det hade ju varit kul att kört en aning bättre då, kom

med lite ändå men kommentaren till min körning från kommentatorn säger

väl allt, även vad jag tyckte om mig själv………

 

Race 1 startar 11.30 in i klippet och race 2 38.20 om man ska kolla min klass,

jag är med glimtvis i race 2 mellan 42.30 och 44.20 och blir kommenterad,

precis så kände jag mig då! 🙁

Länk till 2wheelstv inspelningen

 

Ok, bara ställa upp hojen och börja förbereda för söndagens kval, denna helgen

så räknas bästa tiden från båda dagarnas kval så skulle det inte funka i morgon

så gäller min lördagstid ändå, ger ju lite utrymme att dels chansa och även att

spara lite däck, får se vad jag bestämmer mig för i morgon.

 

Käka lite sen sova, har svårt att somna ikväll då det går mycket genom skallen…..

 

Söndag, Kval

Vaknar men känner mig både trött och stel, svårt att komma igång idag så efter

lite kaffe och frukost så bestämmer jag mig för att gå ut på samma däck jag

kvalade på igår.

Känns inte som jag skulle orka klämma ur mig en bättre tid än den jag gjorde igår

då jag inte känner mig på topp, måste ju kapa nästan en sekund för att ta mig ett led

längre upp i startfältet och att offra ett nytt däck för en eventuell plats till vänster

i samma led känns meningslöst och slöseri med de få medel jag har så, det får bli

warm-up av detta kvalet!

 

Kör några varv och försöker hitta runt, ökar för varje varv och kör 10.3 på 7:e, det

känns bra då så jag bryter och går ut för att få tiderna, höjer lite bak för att testa

om jag kan få han lite mer snabbstyrd genom esset då jag tycker han känns lite

trög att få över, det funkar………blir snabbstyrd……lite väl…..får bryta och ställa

tillbaka.

Ut men får bara ett varv innan flagg, känns som innan iaf. så det är väl bara att

köra på i racet sen då.

 

Som sagt, lite att fundera på….

 

Pillar bara lite med däckbyte och sånt efter “kval-upen..” 😉 då det gick så lugnt

tillväga och jag inte haft några problem med fästet och är van att köra med

slitna däck så bestämmer jag mig för att köra racet på samma som igår.

Har ju bara gått 14 varv och ser jättebra ut slitagemässigt, det jag kvalade

på har gått 32 nu och fästet var fortfarande inget problem så 34 totalt borde

gå problemfritt, åtminstone i det tempo jag och den grupp förare jag racear

mot förnärvarande ligger i.

 

Skulle jag komma loss utan att kunna hänga med pga. fästet i nästa grupp

så är jag klar för nästa steg, nya däck till varje race!

Men, tills dess så får jag hålla tillgodo med beggade. 🙂

 

Tittar på himlen och ser mörka moln närma sig lika snabbt som klockan går

mot racestart……

 

Söndag, Race

Tiden börjar närma sig och det gör även dom mörka molnen, lagom tills det

är dags att ge sig ut så börjar det regna.

Nu är det underbart med mekhjälp, går rätt snabbt att få på regndäcken

så jag missar bara sightinglap-et, får starta warm-upen från depån

tillsammans med några andra som inte heller fick på däcken i tid.

 

Nu är detta första blöta passet för helgen så vi får 3 warmup varv att

komma tillrätta med regnvåt bana, tyvärr för mig är detta även första

blöta passet jag gjort i år och detta med helt nyuppsatt hoj och hårdare

fjädrar, kändes allt annat än bra….

 

Innan jag gick ut släppte jag lite på dämpningen för han skulle bli mjukare,

inte mycket nog tyvärr då han kändes hård och stel så jag fick inget

förtroende alls för den, kände varenda ojämnhet i styret och vågade

inte gå på alls utan rullade bara runt.

 

Tänkte det skulle bli bättre när det blev lite värme i  men inte, hård och

stötig trots 3 varv…….ställer upp för start och ser lampan tändas och slockna och iväg!

 

Känner ner mot första böj att detta kanske går ändå, bromsar alldeles för

tidigt och står still i böj innan jag kommer runt och ser alla framför mig,

vill säga de som kom till start och tog sig runt, segla iväg.

Försöker öka men har ingen känsla för fästet så jag vågar inte gå på

som jag måste för att hänga med, tar beslutet att bryta.

 

Kanske var rätt, kanske var fel, 12 av 25 kom i mål så det hade ju blivit

poäng bara jag tagit mig runt men som hojen kändes så hade det inte

varit min förtjänst utan bara ren tur isf……

 

Måste köra lite regn innan jag kör race i blött så jag får en bra regninställning

att köra på, måste släppa lite mer än jag gjorde och även köra till mig lite

känsla för däcken.

Men, detta skulle ju vara säsongen jag testade om jag och materialet räcker

till för SST så detta är ännu en lärdom jag nu tagit, först höjder och chassi,

igår effekt och nu regn och inställning, kanske blir bra om jag får ordning

på detaljerna………annars får jag väl klassa ner och köra Rookie igen.   🙂

 

Nåja, är ju ingen pokaljägare så jag kör gärna vidare i denna klassen bara

jag känner att jag har något att ge och att jag fortfarande utvecklas.

Tycker det själv då jag hela tiden upptäcker saker både med hojen och mig

som måste förbättras för att hänga med men det kanske bara är jag som

lurar mig själv med……fortsättningen får visa det. 🙂

 

Så, vi packar ihop allt och tar farväl för denna gången av vänner och

bekanta och ger oss hemåt, jag börjar redan nu fundera på vad jag

ska göra åt hojen.

Ska nog testa Lindas för att se om den känns piggare, får försöka

hitta en ledig plats till helgen då Linda ska köra……

 

To be continued….. 😉

#13 Henrik

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *