Så, då var det dags, debut i SST600! SM-klass…..
Prolog
Efter en lite sämre avslutning på förra säsongen än jag hoppats på så fick
jag använda en stor del av 2013 säsongs budget enbart till att få ihop hojen
och uppdatera det som behövdes.
Så, säsongsupptakten blev inte riktigt som jag tänkt och velat och när jag på
försäsongstestet i Spanien inte fick någon ordning på hojen så bokade jag
upp några extra dagar på Gelleråsen och tog med mig hjälp för att få rätsida
på problemen och få en hoj som funkade för mig.
Vi diskuterade igenom vad jag upplevde som problem och sen var det ut och
testa som gällde, kör några varv och tillbaka till depå och förklara vad jag
upplever för att få några justeringar gjorda, sen ut igen.
Måånga gånger……
Blev lite blandat resultat, kändes det bättre i någon del så vart det sämre i
någon annan….
I våra försök gjorde vi hojen allt från mjuk och sladdrig till orörligt hård så
jag skulle få testa ytterligheterna och kanske få någon ahaupplevelse men allt
till ingen nytta, känslan var densamma, okörbart! 🙁
Tillbaka hem och tillbaka till ritbordet…….
Rev ned hojen och gick igenom allt, justerade höjden lite bak då jag fått tips
att jag kanske legat lite fel där.
Nästa test hade jag ingen hjälp men det fick gå ändå, fick lite telesupport under
dagen och det kändes lite bättre nu efter justeringen så kanske var jag på rätt
väg nu, detta var helgen innan premiären på Anderstorp.
Testade lite olika under dagen men svårt att få till något som inte bara var
annorlunda utan även kändes bra, klockan sa även att jag låg inom ungefär
samma tidsspann på varven oavsett vad jag gjorde så det borde vara något
grundläggande fel, det eller att jag inte är bättre än såhär.
Bättre och jämnare än sist men långt ifrån vad jag ville…..
Beslutade här och nu att jag var för långt ifrån hur jag ville ha hojen för att
kunna köra Anderstorp och inte bli helt frånåkt, bestämmer alltså att stå över
och försöker få ordning på hojen till SO på G-åsen istället.
Detta beslut, och det att jag berättar när någon frågar hur det går att hojen inte
gör som jag vill, har gett mig en del glirlingar och en och annan kommentar
som förmodligen inte var meningen skulle ta sig hela vägen till mig.
Andemeningen är iaf. att jag ska “ge fan i att tänka så mycket och köra istället”
Det, eller lägga av då det mer troligt är fel på mig än hojen……
Nåja, andras åsikt, själv vet jag hur jag vill det ska kännas och när det gör allt
annat än det så biter jag ihop och fortsätter min kamp mot materialet
Till nästa test hade jag gått mer vetenskapligt tillväga, mätt in höjderna fram
och bak och ställt in till rekommenderad höjd, ställt dämpningen helt neutralt
och ställt hänget mitt i rekommenderat spann.
Ut och testa och det kändes helt OK i lite lugnare tempo, iaf. åt höger men hade
lite motigare åt vänster, trodde det var mentalt så jag försökte jobba bort det
under dagen.
Tyvärr fungerade inget jag försökte, blev bara samma skit fast på ett nytt sätt!
Funkade bra i en del böjar medans andra blev katastrof, tiderna vart samma
eller långsammare och de följde känslan, snabbare ju bättre det kändes till
den magiska gränsen låga 11-or som jag kört på sen första dagen på åsen i år…
Fan, är det i skallen det sitter ändå, är jag inte bättre än såhär?
När jag skulle lasta efter dagen ser Anders som var med att jag haft olika
nedlägg åt höger och vänster på slitaget på framdäcket, Hmmmm…
När jag kollar bak så är det samma där fast tvärtom, Hmmmmm…….
Något är inte rakt!
Jag hade när jag satte ihop gaffeln fått den någon grad sned, han var “försvängd”
åt höger, var därför det kändes motigt in i vänsterböj och att inget jag gjorde
blev bra. OK, hem och börja om….börjar bli van nu.
Nu då, med rak gaffel och hyfsad känsla så ger jag mig ut igen, bättre men inte
bra och tiderna är desamma som innan, alla tips jag får och allt jag försöker
gör hojen sämre eller lika dålig fast på ett nytt sätt bara.
Nu börjar jag fundera på om jag tappat allt under vintern och bara ska ge upp
och börja med knyppling eller liknande istället….men, jag älskar ju det här…..
Ett sista test nu när jag anmält mig till SO, tänkte om jag fortfarande inte får
vad jag tycker är “ordning på det” kanske det är mentalt iaf. och kanske kan
köra mig förbi det på första racet med nya däck och lite draghjälp.
Men, på´t igen!
Testet blev Skit!
Dåligt fäste hela dagen och givetvis går jag omkull och får lite “galopperande
plast och aluminiumröta” så att säga…….
Lappar ihop hojen till eftermiddan men nu är det inte möjligt att få ordning
på körningen längre, bara komma tillbaka…..
En sak som får mig att fortsätta tro felet ligger i hojen och inte (enbart) hos mig
är det faktum att oavsett fäste kör jag lika fort.
På slut däck som jag får hålla igen redan i ingången för att inte det ska ställa
ut och i princip rulla mig genom böj till helt nya utan antydan till släpp så kör
jag samma tider, låga 1.11 som bäst, samma var det i Spanien…….
Hade det varit fäste som felat borde jag kunnat köra fortare med nytt och hade
det (enbart) varit mentalt borde det gått långsammare när det sladdar och driver.
Dock har jag testat det mesta och gått efter alla tips från erfarna snabba förare
utan att det blivit bättre, enbart annorlunda eller sämre så säker är jag ju inte…..
Inför och fredagsträning
Går igenom hojen noggrant efter kraschen och ser att gaffelkronan fått sig en
liten tryckare och inte längre är i perfekt skick, beställer en ny som jag hoppas
hinner komma till tisdagen då det är enda lediga dagen jag har innan SO.
Plastar ihop kåporna hjälpligt så jag ska kunna ta de på träningen och kvalet
ifall jag lägger mig där med så jag har något fint kåpset att hänga på när det
är race sen, tyvärr hinner inte gaffelkronan hem innan tisdagen så jag sätter
upp gaffeln så rakt det är möjligt så jag ska kunna köra första träningen på
den jag har om det skulle bli nödvändigt.
Chansar inte på att hinna byta innan första passet då körtid troligen är
viktigare för mig än perfekta förhållanden och det kan ju strula till sig
med leveransen med så jag kanske inte får den förrän efter helgen, så,
lika bra att vara förberedd.
Torsdag eftermiddag på jobbet får jag mess att kronan ligger för avhämtning,
får hämta den på fredag morgon på vägen till åsen då jag jobbar och inte har
någon möjlighet att hämta upp den nu och än mindre tid att byta.
Är hemma 03.00 på fredag morgon efter jobbet, bra start på helgen…..
Sover några timmar sen upp och lasta, känns motigt men bara bita ihop,
ner till Yamaha och hämta kronan och få lagerbanan överflyttad från min
gamla skrotade krona då jag glömde den detaljen när jag beställde…..
Hjärnan, vad ska man använda den för…….
Nåja, allt löser sig ändå, nu ut till åsen och köra träning.
Denna helgen delar jag box med #55 Jim Claesson så efter han messat
boxnummer är det bara att lasta in hojen och slänga på värmarna, sen
upp till race-office och skriva in mig.
Funderar lite på vad jag ska göra och plockar samtidigt fram verktygen och
förbereder för byte av gaffelkronan mellan passen sen, beslutar att gå ut
och bara försöka få lite känsla för banan och få igång kroppen efter nattens
arbete i första passet och bara köra istället för att fundera då gaffeln kanske
inte är rak iaf., ingen idé att justera in något som ändå inte är rätt sen.
Kör några varv och justerar lite bak då jag tycker den känns lite mjuk och
svampar ihop vid påslag men annars kör jag mest runt och får igång kroppen.
Blir en 11.8 som bäst och det räcker ju inte, är tyvärr även i paritet med vad jag
klarat av under hela försäsongen så det inger inte direkt hopp……inga problem
med fästet då, sitter som klistrad med de beggade däcken.
Nåja, byte av krona till nästa pass så kanske det blir bättre….hoppas verkligen det!
Ut på 2:a och tillika sistapasset för dagen, mer slitet bakdäck nu men garanterat
rak gaffel så, kanske kanske…..
Tyvärr, visst är det sämre fäste men inte så att det är begränsande tidsmässigt,
är antingen jag eller hojen!
Vad jag än gör så går det inte fortare än 11.4, inte så mycket långsammare heller
för den delen så vad det än för fel så är det konsekvent…..
Känns som jag slår i en vägg, går att ta lite mer tid men då kommer marginalerna
vara så små att jag riskerar sopa av, gå av kan jag göra på ett misstag eller klantighet
men inte för jag måste köra på gränsen i detta tempo……
Vad Fan Är Feel!
Isolerar vad jag känner är största problemet och frågar efter tips(här kommer en
lärdom jag ska ta med mig, har du testat en sak förut och det inte funkat så kommer
det troligen inte funka denna gången heller bara för det är en erkänt snabb förare
som säger det….)får lite råd och justerar om inför kvalet i morgon.
Förbereder lite och byter tank , vill ju det ska se bra ut i morgon och besiktar,
lägger fram finkåporna men byter inte utan väntar tills efter kvalet.
Hänger på nya däck med, tror ju inte det kommer göra någon skillnad men måste
ju försöka och kanske den sista justeringen gör skillnad, hoppet ger aldrig upp säger
dom ju men jag vet inte jag……….
Hem då och fundera, det och fixa och lasta Lindas hoj då hon ska köra på lunchtimmen
i morgon när det är allmänhetens åkning, måste ju hålla truppens moral uppe… 😉
Kval, Lördag
Då så, då var det dags, första kvalet i SST600!
Skulle jag bli helt frånåkt nu eller fanns det en liten reserv att plocka fram?
Går ut och kör några varv, nya däck på så där begränsades jag inte varken mentalt
eller från avsaknad av fäste men blir som vanligt en 11.4 som bäst……..
Ingen skillnad på justeringen igår, ut och ställer om rejält men utan resultat.
Eller ja, resultat blev det ju men inget användbart! 2 tiondelar långsammare så
det var tydligen åt fel håll om något men är ju inom felmarginalen med så…..
Jahopp, då räckte det inte med laddning, kval eller nya däck för att prestera bättre
så detta är kanske vad jag kan då……en halvsekund upp till närmaste och bara en
Estländare efter mig.
Skulle kanske med ett mjukt bakdäck kunnat köra lite fortare bara på känslan
av klisterfäste men det släpper ju inte så problemet är ju inte fästet, att maskera
bort problemen med nya, bättre däck känns som fel väg att gå om man ska ha
något i denna klassen att göra.
Måste ju kunna köra lika fort hela racet och inte bara några varv när däcken är nya.
Beslutar redan nu att det blir inga nya däck förrän fästet begränsar mitt tempo och
vänder därför bakdäcket inför racet istället, inga pärlor för svin här inte! 🙂
Börjar istället göra Lindas hoj iordning, den står på regndäcken så ett byte senare
och besiktning så ställer vi upp den och jag byter till finkåporna på min.
Det är ju race sen och kan jag inte va snabb så får det ju iaf. se bra ut. 🙂
Nåja, snart race så laddar lite och käkar en macka, har fått lite nya tips på vad
jag kan testa, då jag redan testat att göra inget i Spanien och bara köra utan
bättre resultat så gör jag ett försök och ställer om lite inför racet istället.
Race1, Lördag
Till i år så är SO upplagt på 2 korta race per dag istället för ett lite längre och det
passar mig bra då jag får fler chanser att testa och slipper vara ivägen för de
snabba vid varvningar om jag inte får upp tempot.
Inget warm-up heller, bara ut, ställ upp och Race! Gillart! 🙂
Lamporna tänds, slocknar och Iväg!
Får till en riktigt bra start och tar som jag minns det några platser i starten, dock
saknas nog några hästar i motorn då jag minns det som att jag vart upphunnen
redan under accelerationen in mot bromsningen av några och resten för jag slog
av för tidigt och tappade förbi dom när dom bromsade senare, behöver nog
lite racetaggning………
Minns att några hojar passerar och nere i ejes är jag ensam och påväg att bli
frånåkt, esten som var långsammare än mig på kvalet är fortfarande bakom och
där blir han kvar, de framför däremot seglar ifrån med ungefär den skillnaden
vi hade på kvalet, jag gjorde vad jag kunde och på 6:e varvet lyckas jag få till en
hög 10:a och hade killen framför lite i sikte, när jag försökte öka så släppte det
bak så jag fick backa av lite och bara ta mig i mål.
Slutade näst sist med bara esten efter och 2sek upp till närmaste framför och
ytterligare 5sek till de andra, gick tydligen att kapa en halvsekund på ren vilja
för justeringen jag gjort innan gjorde ingen skillnad.
Ut till ljudprov efter racet, fick göra om det då det lät för lite……..har sina
fördelar att köra orginalsystem! 😉
Då fästet bak höll vid nedläggen och släppte först när jag gick hårdare på
gas i utgången så bestämde jag mig för att köra vidare på samma däck och
skaffa lite hjälp om vad göra åt att det släppte istället, ska ju gå att köra
fortare än så innan jag måste byta däck……
Nu efter racet träffar jag Rätt person, han inte bara var villig att lyssna utan
hade även en grundläggande förståelse för fjäder och dämp. och vad som
händer när man ställer om, utöver detta så förstår han vad jag har för
problem efter vad jag förklarar och kommer med förutom en förklarning om varför
det blir som det blir även vad jag ska göra åt det, både som tillfällig lösning
här och nu och vad som ska åtgärdas på sikt.
Jag hade ju enligt mig inget fäste bak när jag slog på men i övrigt så höll bak
bra så det får jag tips om vad jag ska göra åt.
Justerar om och laddar för race2.
Race 2, Lördag
Ut till starten, då det var några som gick av i första-racet och startpositionen
i race 2 bestäms av vilken plats i mål du har så hade jag några riktigt snabba
bakom mig i detta racet.
Får till en riktigt bra start i detta racet med men fegar inte lika mycket in mot
förstaböj……racevana….. 😉 , resultatet av detta är att jag blir passerad lite var
stans hela vägen ner mot ejes och är näst sist igen……..
Samma som innan alltså men nu känns hojen lite bättre och jag tappar inte lika
mycket som i förstaracet, håller min position och ser de framför sakta glida
ifrån men slutar bara 3 sek. efter klungan denna gången, framsteg!
Sist i detta racet då esten bröt eller gick av men närmare uppåt! 🙂
Hojen kändes bättre efter sista justeringen så denna man måste jag hugga
och bara hoppas han har tid och lust att hjälpa till igen, kanske finns hopp!
Hem och sova. 🙂
Kval, Söndag
Då fästet inte begränsat mig ännu så kör jag vidare på samma hårda bakdäck,
vänder det inte ens då det ser lika bra ut på bägge sidor.
Skulle kunnat kört hela helgen på slitna däck och sparat detta nya och kommit
billigt undan men måste ju försöka…….
Tar ett snack med min fjäderguru inför kvalet och beskriver det jag haft störst
problem med hela säsongen och som samtidigt är där jag sett de framför
försvinna mest ifrån mig igår och får en förklaring och tips om vad jag ska
göra som går precis tvärtemot alla andra förklaringar och tips jag hitintills fått
och även mitt eget antagande om hur det funkar.
Har dock testat allt annat och det jag gjorde igår hjälpte ju fästet så……
Ut och kvala, hojen känns bättre men tiden blir inte bättre än innan……lite
ovana och en aning försiktighet då däcken faktiskt börjar bli några varv kan
nog förklara lite av det, det och avsaknad av tempo i kroppen kanske……
Ok, är här jag är denna helgen, näst sist igen med samma kille bakom,
positivt är att det känns bättre, negativt att det inte gjorde någon skillnad
tidsmässigt, dock fortfarande inte problem med fästet.
Hittade nya problem nu som blev tydliga när jag löste det andra så nya
frågor och nya svar och samtidigt en djupförklaring vad allt grundar sig i,
börjar känna dels stort förtroende då det jag testat givit resultat och en
stor tacksamhet för den tid jag fått stjäla!
Ny sak att testa på racet och nu börjar jag fundera på att byta däck bara
för att kunna släppa den biten men vill samtidigt inte maskera justeringen
med ett nytt däck, bättre offra förstaracet och få svar om det funkar för
att till andraracet isf. komma ut med självförtroende, bra hoj och nytt däck! 🙂
Linda blir nästan sur på mig när jag inte byter men fästet har ju inte varit
problemet än……..
Race 1, Söndag
Ut och ställ upp, näst sist min vana trogen med bara esten efter.
Denna starten blir en katastrof, bommar helt och är toksist in i förstaböj,
fastnar bakom esten jag varit snabbare än hela helgen och han tar rygg på
de framför och lyckas hålla ett hyfsat tempo de första varven och jag ser de
andra sakta försvinna medans jag faller in i hans tempo.
Försöker känna in hur hojen beter sig och det känns helt ok för första gången
i år, tyvärr är han framför snabb på samma ställen som mig och jag saknar
racetaggningen som behövs även för att komma om en så mycket långsammare
förare som jag hade framför mig.
Blir kvar bakom och ser klungan segla iväg, börjar samla mig och leta efter lite
“jävlar-anamma” så jag ska kunna ta mig om för jag tänker Inte sluta sist!
När han missar lite i ejes på 6:e så tar jag i lite extra och bromsar mig om uppe i
hårnålen, när jag nu äntligen får fritt så kör jag en hög 10 men nu är det fästet
som “äntligen” håller mig tillbaka, skulle kunnat kört lite snabbare men då jag inte
har någon att jaga ikapp och troligen kör ifrån killen bakom då jag ökat rätt mycket
så beslutar jag att bara ta mig i mål.
Sistavarvet är gulflaggat så jag håller igen och är noga med att leta efter
grönflagg så jag kan ladda och hålla esten bakom mig då jag är säker på
att han tar in nu när jag slagit av.
Går tight i hårnålen och laddar fullt ut och tar så brett spår jag kan genom
snabbvänstern och in i depåböjen så han inte ska få någon lucka att komma
om, allt till ingen nytta då han gick av efter jag passerat och var en av
orsakerna till gulflaggen……..
Så, då vart jag sist igen då…..
Men, äntligen med en hoj som lyder! 🙂
Synd jag tappade starten då känslan var att jag skulle kunnat hängt de framför
om jag legat i rygg medans jag funderade på hur hojen gick, nu blev det ju inte
så så det är bara att ta nya tag, Det är jag iaf. van vid…….
Laddar inför race 2 nu och byter till nytt bakdäck, nu jävlar!
Ju närmare racestart desto sämre ser det ut på väderfronten, har redan
beslutat att om det blir regn så packar jag ihop, ingen idé att riska något
när jag precis börjat få ordning på hojen.
Har inte kört i blött än i år och har precis nu fått hojen att göra ungefär som
jag vill men är ju inte van den än.
Så, när det en kvart innan racet börjar regna så börjar jag packa ihop, tror inte
jag skulle hålla igen och har ju redan skrotat ett av mina kåpset i år så det får räcka så.
Nu har jag fått en trolig orsak till mina problem jag haft hela året, och troligen
även orsaken till de senaste krascherna när jag funderat på det, även fått förslag
på åtgärd så nu ska det fixas och sen “bara köras” 😉
Kommer stå över Falkenberg då jag kan banan för dåligt och inte har råd att
använda racen som testdagar då det riskerar gå sönder så mycket när man
laddar som man gör när det är race, jobbet är även ivägen hela juni så jag
har ingen möjlighet att träna något och skulle få komma rätt in till kvalet
om jag skulle köra.
Jag satsar istället SO/SM på bikeweek som nästa och har bokat upp några
bandagar i juli så jag ska kunna få hyfsad ordning på hojen igen, det tillsammans
med lite uppdatering ska kanske kunna råda bot på de problem jag haft.
Kanske kan bli bra detta nu när jag inte bara isolerat vad jag upplevt som
problem utan även fått förklarat för mig vad det troligen berott på.
Kan jag få en körbar hoj med nya, mjuka däck och det förtroende och
självförtroende det ger så kanske det kan gå fort till bikeweek!
Det, eller så är det jag iaf. och det går bara 11.4, då får jag väl lägga av……
Vad felade då?
Tar det när jag testat, vill inte uttala mig då det kanske är fel och jag låter
klockan döma mina åtgärder i juli först. 🙂
Till nästa gång,
Henrik #13, numera SST600. 🙂