Posted by on 2013-03-19 in Racerapport | Comments Off on SM-Final, Gelleråsen 7-9/9-12

SM-Final, Gelleråsen 7-9/9-12

 

Prolog

 

Nu var det ett tag sen sista racet gick men jag kände att vintern kommer

bli lång och tråkig utan att ha något att posta så jag bestämde mig för

att spara racerapporten från finalen till efter nyår iaf.

 

Nu blev det liite senare men den som väntar på något gott osv…. 🙂

 

Final!

 

Så, då var det dags för avslutning på en blandad säsong, min första hela i RR ,

visst “provstartade” jag lite förra men det var lite oplanerat och på en höft.

 

Nu var målsättningen inför säsongen att jag skulle tillhöra övre delen av gänget,

gick väl sådär halvbra med det…..top 10 de race jag kom i mål men det var för

många nollor……….

Totalsjua i sammandraget med 3p från 6:e, inte helt nöjd med det men då det inte

går att göra något åt det så är det bara att gilla läget och ta nya tag!

 

Jag har iaf. lärt mig en massa man Inte ska göra, alltid något! 🙂

 

Inför

 

Nåväl, hade inför helgen bokat in en dubbeldag med banåkning.nu för att testa

in grejorna ordentligt och se så allt fungerade som det skulle efter kraschen på

senaste racet.

 

 

Hade ju ett bra race på gång där tills bakhjulet släppte efter 8 varv, funderade på

varför efteråt och på ett test fredag förmiddag efter racet med SMC Värmland på

ett slitet bakdäck hittade jag en trolig orsak.

 

Troligen hade jag höjt för mycket bak, så länge det fanns grepp i bakdäcket så höll

det emot men sen när fästet började ge med sig så var han så överstyrd att jag inte

hann rädda när det släppte, vad jag tror iaf.

 

På testet efter ställde jag iaf. ut bakänden direkt i första böj med slitet bakdäck, höll

på att gå omkull till och med så anledningen var nog funnen, gick ut och sänkte bak

och det började bli bättre.

Tyvärr hade jag bara ett par pass den dagen så jag hann inte mer än så men det var väl

lugnt tänkte jag då jag hade 2 heldagar bokat, skulle nog hinna få ordning på grejorna….

hmmm, lugnt ja……borde ju vid det här laget ha lärt mig att inget är lugnt förrän det är klart!

 

OK, lastar på söndag eftermiddag inför det 2 heldagarna med banåkning, fredagen innan

hade jag varit till Partille Bilringar och hämtat däck till testet och finalen och står därför

och funderar på om jag ska lägga på ett nytt fram då det jag hade på testet kändes lite

oroligt när jag provocerade sist.

 

Bestämmer mig för att köra ett par pass på det gamla, bara ta det lugnt och hitta en bra

känsla, inte lönt att slösa bort det gottaste på att köra in mig utan bättre att spara det

tills jag är redo att pressa, sen ett bättre beggat set att ställa in hojen på och dag 2 en

racesimulering på ett nytt set däck, bra plan!  Brukar ju funka mina planer……

 

Bara en liiten miss i den planen……..man måste ju ta sig runt om man ska hitta någon

känsla att tala om…..

På utvarvet släpper mitt gamla framdäck, alltså det jag funderade på att byta dagen innan,

in i depåböjen.

Det går rätt fort där och i den blöta, tunga sanden i avåkningszonen bestämmer sig hojen

för att “med såhär bra motstånd ska vi ta och volta lite istället för att gräva ner oss”……

 

Blev inget bra där, mosade bägge gaffelbenen, både inre och yttre rören, kåpstag gaffelkrona och

styrkrona fick också lära sig veta hut på det hårda sättet och bakramen blev kuperad…..färdigkört!

 

Sämsta testdagen hitintills(märk väl jag säger hitintills, har inga illusioner längre…)och bra inledning

på finalförberedelserna……..2 heldagar-18pass och jag kom inte ett varv………..

 

 

Jagar rätt på lite delar och svetskunnigt folk som kan fixa det jag inte får tag på, ser trots allt just ut

att kunna köra finalen och jag hinner ju ställa in gaffeln jag lånat på onsdags och fredagsträningen så

det är nog lugnt……..är ju ledig efter måndagen så jag ska nog hinna med både att få ihop grejorna och

även testa, kanske till och med få till en bra uppladdning. 🙂

 

 

Fick de sista delarna på tisdag eftermiddag och skruvar ihop hojen på onsdagsmorgonen och tar

en testsväng på gatan hemma för att kolla att allt funkar innan jag ger mig av till åsen, slänger

in kåporna bredvid hojen i bussen, är ju inte så fina längre så behöver inte vara försiktig, och ger

mig iväg för att ställa in den lånade gaffeln.

 

Väl framme, har aldrig kört en onsdagsträning innan så jag är inte förvånad att det nästan inte

är några där, går jag in på kontoret för att betala och kolla hur det funkar.

Fick till svar “sista träningen för säsongen för hoj var förra onsdagen, idag är det bara formelbilar”

Ridå! 🙁

 

Ok, har ju fredagsträningen, får väl räcka…….

 

Fredag, träning.

 

Drog ut tidsschema tidigare i veckan och vi i Rookie600 hade första passet vid 12.15 så vi åker så

vi är framme till 11 ungefär så jag ska hinna få in hojen i boxen och få på värmarna i tid.

Väl framme får jag reda på att schemat är ändrat, första passet är nu istället 20 över 11………

hinner jag ju inte…….vi får ett extra pass och det är därför det är ändrat, hade ju ändå inte

räknat med mer än 2 pass så det är väl som det ska denna säsongen…..

 

Skriver in mig och betalar för träningen och väntar in nästa pass istället.

Allt klart för ett första test med den lånade gaffeln, har flyttat allt från min gaffel så jag ska

känna igen den utom fjädrarna men de har samma märkning så det ska inte vara någon skillnad,

ska Inte…….

 

Ut och kör några varv men hojen är inte körbar, stenhård i framänden och styr inte in, går ut och

släpper på fjäderförspänningen men det hjälper inte, har nog för mycket olja för han stannar

alldeles för långt från botten.

 

Ok, något med denna gaffeln är inte som med min, denna är 2år nyare så jag går och kollar efter

någon som kan svara på om det är skillnad på -08 och -10 modellens gaffel men hittar ingen som

säkert kan säga hur det är.

Justerar förspänningen så han blir lägre och släpper av på comp och retur så han ska bli

mjukare och väntar på nästa pass.

 

Ut men samma ungefär, styr inte in och känns…..studsig……får riva gaffeln tills i morgon och

se om jag gjort någon miss när jag monterade den…..

 

Lossar gaffelbenen och skruvar isär för att kolla och sänka oljenivån, upptäcker då att jag gjort

en mätmiss när jag fyllde olja och slagit i 10mm för mycket! Gott, då finns det hopp ändå! 🙂

Bara sänka och montera ihop igen, känns bra nu. 🙂

 

Lördag, kval. 

 

Då vi har husvagn denna helgen, tackar för lånet Gittan och Micke, så tänkte vi stanna mellan

lördag och söndag, fredag åkte vi däremot hem för at hämta det fina kåpsetet och tanken.

 

När vi kommer lördag morgon så börjar jag byta däck till de jag ska ha på kvalet, sen byter vi

kåpor och tank, upptäcker när jag ska slå i lite soppa att denna tanken hade ju inget snabbtanklock,

bara ett vanligt med nyckel……….nyckel som ligger hemma!

Jodå, detta händer mig och är inte bara för att fylla rapporterna med ord!

Har nog bensin till kvalet om jag inte kör för många varv men sen blir det till att åka hem och hämta.

Tur jag fixade gaffeln igår iaf. så jag hinner……….

 

Får lösa nyckelproblemet senare och slänger på kåporna istället, är lite spänd på om gaffeln ska funka

nu men finner ingen anledning till varför inte…..

Ut och kvala! Funkade ju Inte!

Gaffeln är bättre men inte i närheten av vad den ska vara för att jag ska trivas och kunna köra, hård

och svår att få in i böj.

Är ut och testar lite av varje men utan resultat, kvalar 13 av 15 på 1.12.6, långt ifrån vad jag vill och kan!

 

Funderar på att stå över racet och försöka få någon att kolla gaffeln istället men bestämmer mig för att

testa iaf., sänker höjden och släpper av på comp. och returdämpningen,kanske funkar nu då eller

åtminstone är påväg åt rätt håll.

 

Då jag bytte däck mellan kval och race så fick Linda slänga sig i bussen och åka hem för att hämta nyckeln

till tanken så jag ska få i lite bensin så jag kommer runt. 🙂

Funderar på om jag ska riva gaffeln en gång till och sänka oljenivån men bestämmer mig för att testa först

med ändringen jag gjort, är ju på rätt oljenivå som jag kört på innan och som funkat, borde ju inte vara

någon skillnad nu…..

 

Bestämmer mig för att se racet som ett test och bara köra för att se om jag kan hitta orsaken till problemen

i första hand, om det känns bra så blir det race såklart……..

 

Bara vänta nu, Linda kommer med nyckeln en timme innan racestart så jag slår i 7 liter så det ska räcka.

 

Lördag, Race.

 

Tiden närmar sig, lite nervös men samtidigt samlad med ett mål, hitta felet!

Går ut på sightinglap men känner att det här går inte, går ut i depå igen och släpper på comp.

och returdämpningen igen, höjer även lite bak så kanske det slka gå att styra in lite bättre med.

 

Startar warmup från depån och det känns lite bättre så jag beslutar att starta och testa utan

att skruva mer, får se det som en bandag om det inte funkar.

Ställer upp på min plats i sistaled och fokuserar på att lampan ska slockna, iväg!

 

För en gångs skull tappar jag inte för mycket i starten, tar några platser i bromsningen

till första böj och en till som missar i andra, är uppe på 8:e och är med de framför

i början, har svårt att köra som jag vill då hojen inte är som den ska men det är

ju Race!

 

Starten från kameran..

http://www.youtube.com/watch?v=XEowDcdur9A

 

Efter några varv går det gottaste av däcken och jag börjar känna hur dålig hojen

verkligen är och får slå av lite, dröjer inte förrän jag blir passerad men fortsätter

ändå, får ju körtid och kanske kan isolera vad som inte funkar så jag kan fixa

till i morgon.

 

Kör vidare utan att kunna prestera det jag vill då hojen inte funkar som jag vill,

sänka fram kommer jag fram till då det enda som inte är som innan är framänden

och den känns hård  och vill inte styra in.

 

Efter 6varv börjar det stänka lite men jag fortsätter ändå, på 8:e varvet så ökar

det lite till, så pass att jag inte vågar ligga på som innan då hojen inte lyder mig

och jag beslutar mig att bryta med hel hoj och riva gaffeln så det kan bli en bra

dag i morgon istället.

 

Skit! Vågade inte riskera att krascha och kanske inte få ihop hojen när det är en

dag kvar och jag vill ju inte avsluta säsongen med att bara ta mig runt utan att

kunna utmana, det kan jag göra på en bandag istället!

Att bli frånåkt för hojen inte funkar som jag vill stod inte på menyn idag.

 

Ok, bara riva gaffeln igen då, börjar kunna detta nu så det känns inte lika motigt

längre.

Frågan är bara hur mycket olja jag ska våga tappa ur, för mycket och det går inte

att bromsa eller attackera in i böj, för lite och det blir bara marginell skillnad mot nu.

 

Kollar slutet på racet och sen är det bara börja skruva igen, i början på säsongen så

höjde jag nivån 3mm och det blev skillnad så jag beslutar mig att sänka lika mycket

nu, då är jag tillbaka på standardnivå, detta funkade inte i min gamla gaffel så

något skiljer ju.

 

Det enda jag inte flyttade var ju mina fjädrar så frågan är om det är de eller något

annat och om det är fjädrarna hur stor skillnad…….

Skulle haft en dag eller att testa ut detta istället för race och kval, kanske blivit ett

bättre resultat då. Nåja, har ju en chans till att testa, kvalet, riva gaffel kan jag ju nu…..

 

Bra racehelg detta, skruva sena kvällar istället för att vila och ladda upp, testa hojen

på kval och race istället för att göra mitt bästa…….hade det inte varit finalen hade jag

stått över men jag vill inte avsluta säsongen såhär så, På´t igen! 🙂

 

Blir klar sent och kallt är det med, tur det är Gelleråsen och inte någon av de andra

banorna så man åtminstone kan duscha sig varm för här finns det varmvatten! 🙂

 

Sova, fundera, hoppas…..

 

Söndag, Kval.

 

Upp och käka frukost, kolla över det sista, hänga på värmarna och fundera…..

 

Kvalet kvar att testa, får jag starta sist med en fungerande hoj så är det helt ok

efter denna inledningen, laddar och väntar……..

 

Det är dags! Ut!

Funkar inte! Fan!

 

Kör ut och släpper lite på allt fram, gaffeln är för hård och jag får inte in den i böj,

på´t igen!

Fortfarande hård, beslutar att bryta och göra en rejäl sänkning av oljenivån och

hoppas på det bästa inför racet men nu börjar hoppet ge med sig lite……..ingen

idé att snurra runt på kvalet utan att kunna prestera ändå.

 

Bara riva igen, så trött jag börjar bli nu, kanske skulle skaffa en mek……….

 

Denna gången sänker jag nivån 7mm till till den av öhlins rekommenderade

nivån med det kitet jag har i gaffeln, kunde inte köra med så låg nivå med

min gaffel men detta är ju inte min gaffel, eller mina fjädrar……

Börjar inse här att mina fjädrar nog inte är som dom ska och de som är

i nu är avsevärt hårdare, jag använde oljenivån tidigare för att hjälpa

men nu blir han stum istället.

Jäkla skit att hålla på med detta på en racehelg men nu är det så så det är

bara att gilla läget, kan ju inte ge upp bara, det ligger inte för mig!

 

Funderar på (och här har jag nu i efterhand lärt mig något, när man funderar

på något så Gör det!) om jag skulle grundställa gaffeln med comp. och retur

men bestämmer mig för att jag vill ha något jag känner igen i inställningsväg

inför racet så jag ställer som sist det funkade.

 

Skruvar ihop allt och inväntar det sista racet för säsongen, vore ju kul om det

kunde funka nu efter denna helgen så jag får med mig något positivt härifrån,

skruvkunskap och hårslitning kan jag öva på annan plats och tid!

 

Tiden försvinner fort när man skruvar och har kul så snart är det dags, sista

racet för året!

Vill verkligen göra ett bra avslut, få känsla och förtroende för hojen igen…..

 

Söndag, Race!

 

Då var det dags, sanningens ögonblick, rullar ut och känner lite lätt på

framänden på utvarvet och det känns lovande, svarar på instyrningen

och går ungefär dit jag vill, kanske kan funka. 🙂

 

Kvalade 15:e då så det finns lite att jobba på placeringsmässigt, funkar

hojen så kanske det går att ta sig upp på en 5-6:e plats funderar jag……

 

Ställer upp för warmup och drar iväg, pressar lite för att känna hur han

beter sig, hård och studsig men styr hyfsat dit jag vill,.

Funderar på attgå ut och släppa lite på returen men la undan verktygen

innan jag gick ut och sa att jag inte skulle komma tillbaka för några

sistaminutenjusteringar så ingen förväntar sig att jag kommer, bestämmer mig för att

försöka ändå…….vet ju ändå inte om det hjälper om jag så lyckas få fram verktyg och

skruvar lite så jag ställer upp för start istället.

 

Starten går, första böj går bra, vik och res upp, känner inte av hårdheten

så det stör jättemycket och tar någon plats med så det är väl ok.

Andraböj och in i esset däremot känner jag av hur hård gaffeln är,

studsar så illa i nedläggen så det känns nästan som det går i sidled

fram, försöker köra mjukt men i nedlägg så känner jag inget förtroende alls.

 

Tar en plats till i depåböjen men tappar framåt, har inget förtroende och det

blir mer bandagskörning än race…..kanske skulle bryta och ta nya tag nästa

år istället…….

 

Rullar vidare men tappar på de framför, har inget förtroende i nedläggen

och som en följd av det så börjar jag bromsa tidigare och försiktigare,

kommer bara till 4:e varvet innan jag blir passerad in i ejes.

På 5:e kommer nästa i bromsningen till första böj och de bägge framför

ökar så det blir en liten lucka nästan direkt, jag ligger kvar i samma tempo

och funderar på att bryta men bestämmer mig för att försöka några varv till.

 

Vid 7:e ser jag att luckan har stabiliserat sig och vi tar på killen framför, försöker

öka lite för att se om jag kan närma mig och det går fint men känner inte att

jag kan passera och köra ifrån än men det är inga problem att gå med.

Jag bestämmer mig då att de 3 framför är mitt race och de Ska jag slå!

 

Eftersom vi närmar oss den 3:e killen så bestämmer jag mig för att avvakta

lite och låta de framför tappa tempo när de börjar slåss om placeringarna

sen och försöka utnyttja det för att sno en plats eller 2 gratis, får se hur det går. 🙂

 

Vill iaf. inte hamna i kamp om placering med de framför så vi tappar tempo

på den 3:e som vi är påväg ikapp, använder tiden att leta svagheter hos de

närmast framför så jag vet var jag ska ta dom när det är dags sen, killen

närmast framför är jag betydligt snabbare än ut ur första och in i 2:a böj

så får jag inget gratis så är det där jag ska klippa han!

 

Nu blir det några varv transport där jag försöker känna in hur hojen beter

sig och hur jag måste köra för det ska gå fort trots att den känns okörbar,

går väl sådär……….i detta tempot så går det men ingen känsla…

 

Bestämmer mig att så länge de framför håller ihop och tar på killen framför

så avvaktar jag och bara hänger med, blir det lucka någonstans eller de tre

börjar fightas om placeringar så ska jag ta dom en efter en eller alla på en gång! 🙂

 

Om inget gratistillfälle kommer upp så blir det de tre sista varven, de två närmsta

har jag koll på och en idé var jag ska passera men den tredje som vi närmar oss

får bli som det blir, förbi ska jag iaf.!

Den första tar jag mellan trösen och 2:a-böj sen stänger jag luckan fram till nästa

kille genom depåböjen eller inbromsningen i trösen och tar han ut ur hårnålen på

nästa varv, då får jag drygt ett varv att komma upp och förbi den sista, borde funka.

Så lyder planen iaf. sen får vi se hur det går, går ju alltid att justera. 🙂

 

På 15:e varvet börjar jag bygga tempo för att stänga luckan framåt och komma i slagläge

för att sätta planen i verket, ligger enligt schemat när jag ser 3:e- killen vi nästan

jagat ikapp bromsa på sig och köra rakt i hårnålen.

Ok, blir bara 2 att passera då…..skit, roligare att ta platsen än att få den……

 

Nåja, till verket! Bromsar upp nära i trösen och tar lite höjd, öppnar fullt och klipper

han in i 2:a, dyker in på broms för att ta platsen och hör det distinkta klicket när

gaffeln bottnar precis innan jag släpper upp och viker höger, hoppas nu bara jag stängde

så han inte tar med sig mer fart och tar tillbaka i ejes……

Gick bra!  Fort verkar det gå med, iaf. om jag jämför med nästa framför mig då jag nu är

rejält mycket närmare än jag trott jag skulle vara,  i hårnålen är jag uppe så långt att jag

tror jag ska kunna ta han redan i depåböjen eller kanske i bromsningen till trösen men då

behöver jag nog några meter där då han bromsat ungefär som jag gjort innan.

 

Hade inte helt fel, tog han inte i depåböjen men jag bromsade senare i trösen, jiiihaaaa!  🙂

 

Nu jäklar är det bara maxa, utan att riskera något men helt utan marginaler för misstag

eller annat, går tydligen att köra hyfsat med denna setup-en med då jag körde ifrån dom

med över 2sek näst sista varvet och det på ett nytt pers. !  🙂

Sista varvet slår jag av lite, bara lite, bromsar någon meter tidigare och tar det lite lugnare

i instyrningen, går 3 tiondelar långsammare bara men känns som jag har bra marginaler

att svara på någon eventuell attack om det skulle behövas, ser flaggan när jag går ut på

målrakan och känner mig nästan som en segrare, besegrade iaf. mitt huvud och fick en

bra känsla i kroppen inför nästa år!

 

8:e-plats blev det till slut men det är oviktigt, det viktiga är att jag avslutade bra! 🙂

 

 

Detta trodde jag inte de första varven när jag blev passerad och frånåkt och jag funderade

på att bryta, kanonavslutning rent mentalt och jag börjar redan nu planera för nästa säsong.

Känner mig lite som jag rest mig ur askan, en katastrof efter nästa men jag kommer ur

detta med huvudet högt och känner mig nästan som en vinnare.

 

Racet på film.

 

http://www.youtube.com/watch?v=sezGhvNjn2E

 

Vad har jag då lärt mig av detta?

Tja, jag kan skruva isär och ihop min gaffel med förbundna ögon…….jag vet att det är dyrt

att snåla på framförallt framdäck……..inställningar är viktigt men den Egna inställningen

är viktigare………ge Aldrig upp, bara förlorare ger upp!

 

 

Epilog

 

Nu när detta postas har jag redan varit på Cartagenabanan i Spanien på träningsläger, mer

om det till helgen men det finns en liten sammanfattning på min facebooksida om intresse

finns,  som det även står där så har jag nu klassat upp och ska fösöka köra sst600-sm i år.

Blir förmodligen bland de sista men jag lär mig förhoppningsvis något och det ska ju

vara någon som blir sist med för att någon annan ska kunna vinna! 🙂

 

På återhörande/seende och kör hårt, det ska jag! 🙂

 

#13 Henrik