Posted by on 2012-06-24 in Racerapport | Comments Off on Linköping RR-SM 16-17/6 2012

Linköping RR-SM 16-17/6 2012

 

Prolog, torsdag, fredag.

Tja, så var det dags igen då, Race!…….på sviestad…..kul? Vet ej än…

 

Hade lite att göra med hojen sen förra på Knutstorp,  fick hem det mesta

jag behövde i delar innan helgen så jag fick ihop den.

Kunde provköra lite  på vägen här hemma och hittade lite mer som en kylarslang som

började läcka när han nådde arbetstemp bla. så det var bara att beställa lite mera prylar.

 

Har ledig dag tisdagar så jag hade tänkt åkt ner och testat lite och även fått lite

träning men då de sista prylarna hade inte kommit så det var bara att hoppa

det, fredagsträning var bara att glömma då “ingen ledighet beviljas under

semesterperioden”, tack för den….

Torsdagen på jobbet går i “semestermode”, dvs. inget går snabbt och smidigt utom klockan,

hemma vid 3 på natten efter en 17-timmarsdag…….perfekt uppladdning…..

Reservhojen, Lindas leksak tills den behövs….

 

Upp tidigt på fredag ändå för att fixa till reservhojen och lite presentationsmaterial

för utställning på min sponsors öppet-hus event, efter det så är det dags att hämta

de sista delarna och skruva ihop hojen igen.

Sen packa och lasta allt som ska med, vid 22-tiden börjar jag bli klar och kudden

lockar allt mer, börjar känna mig lite sliten nu…….

 

Lördag-resa, cyklar, kval och race!

Upp och fixa lite kaffe, allt utom käk och kläder är redan lastat så det går snabbt att

komma iväg.

Rullar ut på vägen, fortfarande trött och sliten efter veckan, kommer till Kristinehamn

och svänger ner på 26:an…………hmmmmm?………rullar på utan någon värre trafik,

alla är väl fortfarande bakis…. 🙂

Kommer ner till E20 och svänger söderut……..och kommer på, “DET ÄR JU FÖR
TUSAN LINKÖPING VI SKA TILL!”

Fan, helt mosig i pallet har jag tagit fel väg! OK, snabbt beslut, upp till Örebro eller

Skövde-Askersund istället? Väljer Skövdevägen trots att det är någon mil längre,

går ju snabbt till Skövde då vägen är fin där och slipper väg 50 ner till Askersund,

bra val tycker jag, tittar på klockan och tänker “det ärlugnt”……jodå, lugnt skulle det bli…..

 

Kommer snabbt till Skövde och viker mot Askersund, “det är luugnt” tänker jag, jodå….

Just denna helgen, vilket lyckats gå mig nästan helt förbi(finns något i bakhuvudet när

det blir uppenbart vad som pågår)är det tydligen vätternrundan……..alla cyklister

i sverige har fått för sig att det är en god idé att trampa runt vättern……….vilket innebär

ca:4 mil väg mellan Skövde och Askersund bland annat…….jodå, Nu är det lugnt…..inte

i skallen då men tempot iaf., alltid något…

 

Allteftersom tiden går(snabbt, klockan alltså, inte resan..)ser det mörkare och mörkare

ut att hinna till kvalet, eftersom regndäcken är på så kanske jag hinner få till något varv

om det blir blött men hinna skriva in, besikta och byta däck och få något som liknar

värme i dom om det blir torrt ser inte så ljust ut….

 

Efter ett stort antal kraftuttryck över cyklister, övrig trafik, min egen enfald(alzheimer

light säger Linda…) och livet i allmänhet så kommer vi tillslut fram till Askersund,

ett ögonblick funderar jag på att dra upp till Örebro istället och ta en pizza för att

sen åka hem och skita i detta, känns inte som det är meningen att jag ska hålla på

med detta efter Falkenberg, Knutstorp och nu detta…….

Besinnar mig iaf. och resten av resan går rätt bra, kommer fram och är inskriven,

informerad av Alexandra om vad som sades på förarmötet och fått info om att

besiktningen skulle vara gående nu så det var bara att ställa upp så kommer dom

bort till mig, nu var klockan 12.35 och jag  skulle ju inte kvala förrän 13.10 så det är ju luuungt, typ….

 

Precis när jag kliver ut från raceoffice och ska hoppa in i bussen och leta upp

någonstans att parkera och fixa till hojen lite snabbt så jag hinner kvala lite

så ringer telen, det är Lena Klasén som undrar vart vi är och om vi kommer, det är

ju snart kval!

Förklarar läget lite snabbt och får info om var dom står och att det är bara att komma

dit så hjälper dom till att få allt klart så jag ska hinna, Tack som fan! UNDERBART! 🙂

 

Slänger ut grejerna som är ivägen för hojen på gräset och rullar in i deras tält, byter

snabbt däck till slicks och på med värmarna, tror klockan var 12.50 nu, luuugnt…..

Ingen stress och optimal uppladdning för att gå ut och göra sitt bästa, jorå….. :/

 

Kval Lördag.

Foto Ilari Bjuvander, ilari.se

 

Efter denna inledning på dagen så känns det bra att hojen är testad ordentligt

och inget är ändrat sen sist……ja, just det ja……..

 

Efter att ha kört med höjd oljenivå i gaffeln hela säsongen så bestämde jag mig

efter knutstorp för att gå tillbaka till orginalnivå för att se om jag kan få hojen

att styra som jag vill igen, har haft problem med det utan att veta vad som felat.

Denna förändring otestad till kvalet…..bra va?

 

Kommer ner mot första inbromsningen och känner hur hojen studsar med

bottnad gaffel, dålig kontroll och ingen känsla alls, blir nog bra detta……

Efter några varv märker jag att det inte blir samma bett i bromsen som jag är

van vid, troligen pga. att jag inte kan bromsa lika hårt som innan så jag inte får

upp tempen ordentligt, men till min stora glädje går det att svänga igen! 🙂

 

Kör några varv och känner att “det är bra nu”, har inget kvar att ge och har ju gjort

mina varv så jag får starta iaf., på väg ut i depån igen tänker jag att jag får se denna dagen som

 träning, kanske lyckas ta mig upp på 15:e plats i racet för jag ärövertygad att jag kvalat sist nu…..

 

Linda möter mig med tummen upp, va? Har det gått bra?

Jodå, 1.01.482, nytt pers. och 10:e plats!…. Gick ju hyfsat. 🙂

Är faktiskt nöjd med detta efter förutsättningarna, kunde haft lite bättre uppladdning…..

 

Är dock lite orolig inför racet då det slet bra på kroppen i inbromsningarna och kände direkt

att jag inte fixar hela racet om jag ska behöva slita så……..

 

Lördag, race!

Ok, racedags!  Funderar hur jag ska hantera min nu fysiskt jobbiga hoj och kommer fram till

att jag får ta min plats och bromsa tidigt men defensivt i början tills racet sätter sig, sen

försöka ta rygg och inte försöka bromsa ikapp om jag börjar tappa……

Bra strategi, kommer jag säkert hålla……. :/

 

Rullar ut och tar min 10:e-plats, warm-upen går men får ingen bra idé hur jag ska göra

i första böj så det får bli som det blir.

Uppställda, flaggmannen står framför med röda flaggan och ser lite stressad ut och lyckas

förmedla den känslan till mig med, han drar snabbt ihop flaggan och springer pekande på

startljusen från banan, nu är jag riktigt uppjagad, lampan tänds och jag är påväg att rycka

när jag i sista momentet kommer på mig och avbryter, där går starten och jag missar den!

 

Kommer iväg dåligt och är lite irriterad, bryter mig fram i första böj och tar någon till i

högern sen, förstavarven är nästan helt borta ur minnet men kommer ut efter 2:a på 7:e

plats har jag för mig, hyfsat med där framme men tappar lite hela tiden.

 

Sliter på med mina inbromsningar och försöker hålla ett tempo med attack in i böjarna

utan att ligga så på gränsen att jag gör misstag, funkar hyfsat men käner att allt börjar ta

ut sin rätt nu och utan någon rygg att gå på så börjar jag tyvärr känna efter hur det är

och det är Trött!

 

Börjar köra lite mjukare och snart är jag passerad, kändes som jag stod still(fick reda på

att det var killen som pga. kvalkrasch startade sist utan tid……han var Snabb!) försökte

hänga på för jag var övertygad att jag slagit av för mycket och håller på att tappa hela

racet men lyckas inte och blir bara trött.

Faller tillbaka i mitt lite lugnare tempo igen och försöker ta mig runt utan att göra misstag,

tyvärr lite för lugnt då jag blir passerad igen men denna gången efter ett misstag så nu

tog jag rygg så länge jag kunde,

Nu börjar jag bli sugen på att ta målflagg igen, gick ju inte så bra sist på Knutstorp eller

andraracet på Falkenberg så jag bestämmer mig för att ta mig i mål utan att attackera annat än

om han gör något misstag där framme, det gör han inte och en avåkning i bergskurvan strax

innan målgång får mig att ta det lite extra lugnt.

Har sneglat bakåt ett par gånger men inte sett något hot så jag tar det lugnt och fint över

mållinjen, trött men med hel hoj. 🙂

 

Slutar 9:a, inte så mycket att skryta över men nytt pers.igen, surar lite över att jag

inte kom under 1.01……….1.01.068 blev det!

 

Med de förutsättningar jag gav mig själv och som hojen är nu så är det vad jag kan

prestera, är inte så mycket som fattas förrän jag är på översidan top5 och en del av det

kan jag skylla på hojen, resten på utebliven träning, vila och uppladdning.

 

Ett enormt Stooort tack till Lena och Ingvar för hjälpen när vi kom och lån av plats

i tält och husvagn, hade nog inte hunnit kvala utan er hjälp och det blev billigt med

vagn istället för att ta ett rum någonstans. Tack! 🙂

 

Vis av erfarenheten med termostater i husvagnar så låter jag proffsen jobba denna gång,

Ingvar sätter på och ställer in värmen, jag ska inte pyssla med sådant…..

 

Sen iväg och handla frukost och lunch till söndagen och en pizza till ikväll, sen dusch

och sängen, sliten och mentalt trött.

 

Kval söndag.

Tack vare att det var proffs som ställde värmen så vaknar jag alldeles lagom varm

utan att vara svettig, Linda gnällde lite på att det var kallt men det berodde nog mest

på att jag snodde täcket för henne hela natten, skyll dig själv när du sover med mig! 🙂

 

Klockan börjar närma sig 8 och jag ligger kvar och lyssnar på regnet som piskar taket

på vagnen och är glad att vi inte kvalar förrän efter 13, då hör jag att det ropas ut att

det är förarmöte vid raceoffice nu!

Funderade en sekund på att skita i det men tränad som man är hemifrån så lyder

man när en kvinnostämma säger åt en att göra något så jag slänger på mig tröja och

byxor och ger mig ut i regnet för att gå på förarmöte.

 

Står lydigt och lyssnar på vad som sägs och funderar på var mina konkurrenter är

och blir riktigt blöt i regnet, köar lite lydigt ryskt sådär för att komma in och skriva

på närvarolistan men hittar inte min klass, frågar lite försynt var R600-listan är

och får ett(skrattande) svar vi i huvudklassen R600 inte har förarmöte förrän

efter alla andra kvalat innan lunch, tja, jag kom ju upp iaf………

 

Tillbaka i vagnen petar jag i mig en kopp kaffe och en barkbit eller vad det nu var

vi handlade i butiken igår, bröd var det inte för det har jag ätit förut och det är

mjukt och gott!

Dagen tar sig så sakteliga framåt, märkligt lång dagen blir när man går upp i tid,

kollar lite på de andra klasserna och håller för öronen, som vanligt, när 125GP

varmkör, depåterror!

 

Så, kvaldags! Nu jäklar!

Går ut hårt och bara ökar, känns som det går fort idag, hojen hasar och släpper

bak och styrslag ur böjarna, hej vad det går! 🙂

Ut i depån efter en 10 varv……1.02.8-nånting! Va fan! 🙁 Vad håller jag på med?

16:e plats……..varför kan jag inte kvala, i synnerhet dag 2!

Är jag dum på riktigt eller?

 

Samlar mig lite och får lite tips om att andas och slappna av…….typ som om jag

håller andan och spänner mig annars………eller är det det jag gör….?

Tar ett djupt andetag och går ut igen, kör några varv och försöker hitta runt

och försöker öka men hittar varen känsla eller någon rygg att gå på, försöker

ändå men det känns inget vidare…

 

Reservlampan tänds och när jag kört 2mil så går jag ut innan den stannar eller

börjar hacka i nedläggen, stannar till och kollar tid och plats, 11:e plats och 1.01.633…OK?

Vad hade jag gjort rätt nu då?

Har ingen soppa kvar och det är för lite tid kvar för att hinna tanka och komma ut

en gång till så jag får bryta där, tyvärr då jag fick lite självförtroende och blev körsugen

när jag fick tiderna och ville ut igen, ja ja, så är det ibland. 🙂

 

Kändes lite som en seger detta efter jag fått det första beskedet när jag trodde det

gick fort och bara fixade höga 1.02tider, ska nog inte försöka så förbannat….. :/

 

Nu på med nytt bakdäck inför racet då jag ville ha en extra marginal mot krasch

och det andra började kännas lite hårt.

Förutom att en orkan försökte ta med sig tältet till Oz hände inget mer innan racet

förutom att klockan gick, lite fixande och trixande med dunkar och spännband

fick tältet att stanna kvar lika länge som oss. 🙂

 

Söndag Race.

Kommer ut till min 11:e-plats, har snabba hemmaåkare och gårdagens rättmätige

vinnare(blev 2:a med soppaproblem, ledde med nästan 10sek ut på sista) i samma

startled så jag känner mig taggad!

 

Fokuserar på lamporna och känner mig lugn och ser fram emot att lamporna ska

slockna, är riktigt sugen och vill iväg!

Får till en bra start, tror jag är uppe på 7:e eller 8:e ut ur esset, tar en till i

inbromsningen till nya sektionen, eller korkskruven som den

 tydligen är döpt till nu, kanske finns hopp ändå. 🙂

Foto Ilari Bjuvander, ilari.se

 

Blir snart passerad och försöker hänga på men tappar lite hela tiden och får bromsa

mig ikapp för att hålla luckan, det går ett tag men sen börjar jag tappa.

Ett litet misstag senare så tappar jag en plats till men denna gången håller jag ryggen

hyfsat bra, försöker hitta tid och komma upp så jag kan utmana om platsen igen

men tar i lite för mycket i sviestaböjen ut på start/mål och det släpper bak, stöveln

går i och jag hinner tänka “det här är nog inte så bra” när jag återfår fästet, tar det

liite lugnare genom resten av böjen och bromsar liite tidigare……där åkte nästa förbi!

Nu 10:a! Skit!

 

Var påväg att trycka tillbaka redan i högern i esset men kände mig inte uppe långt nog

så jag var säker på att vi inte skulle gå ihop så jag backade av lite istället, bestämmer

mig för att avvakta lite för att inte riskera något för tidigt.

Dom 2 framför mig byter plats och tempot går nu upp lite men jag är med, snart blir det

en liten lucka fram till 8:an och jag känner mig starkare än 9:an så jag bestämmer mig för

att försöka ta den platsen iaf.

När det är 4 varv kvar utan att jag fått något gratis för att kunna passera och jag känner

mig lite trött så bestämmer jag mig för att vänta till näst sista eller sista varvet innan

jag gör en attack för att inte bränna reserverna för tidigt och kunna försvara platsen

om jag lyckas ta mig förbi.

Börjar jobba mig framåt för att komma i slagläge och letar var jag är snabbast i

jämförelse till killen framför, får bli i i bergskurvan kommer jag fram till då jag är snabbast

genom korkskruven.

Planen är att ta med mig rejält med fart genom korkskruven och gå upp bredvid in mot

bergskurvan innan inbromsning, testar att minska luckan där något varv och det

känns som det kan funka men det blir isf. tight.

Kommer gå långsamt genom men förhoppningsvis så stänger jag vägen samtidigt

så jag kan hålla han bakom mig hela vägen över linjen. 🙂

 

Tyvärr så skiter det sig då en varvning ställer till det på sista varvet, han kommer

förbi före korkskruven och jag blir kvar bakom…..hade kunnat trycka mig förbi ut ur

böjen men till ingen nytta då jag inte kommer upp och kan ta mig förbi ändå så

jag backar av och följer varvningen in i mål istället.

 

Halvnöjd, besviken att jag inte fick försöka passera men samtidigt nöjd att tagit

flagg 2 dagar i rad och på nytt pers. igen, 1.00.814 nu och hyfsat jämn i tiderna

hela racet. 🙂

 

Nu är det mer än en månad kvar till nästa race, på Min hemmabana Gelleråsen,

och jag har semester så jag kommer till och med kunna träna lite innan. 🙂

Hojen ska få lite kärlek och omtanke med så förhoppningsvis kommer jag och

material vara som bäst på SO!

Målsättning?  Pokal eller hospital! kanske………slutar väl i sandlådan i kamp om

en 7:e plats eller liknande istället……..eller bara avvaktar mig i mål……..

 

Nåja, den som lever får se. 🙂

På återhörande

Henrik Race Andersson