Posted by on 2012-06-10 in Racerapport | Comments Off on Knutstorp Rookierace 2/6-2012

Knutstorp Rookierace 2/6-2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resa

Funderade länge på att hoppa över Knutstorp då jag inte kört banan innan

och det är så jäkla långt ner, bestämmer mig dock att testa då jag fick tag

på en plats med ssemses bankörning på fredagen innan så jag åtminståne

har ett hum om bansträckningen när jag rullar ut på kvalet.

 

Lång resa=dyr transport men tack vare vår vän i danmark(eller är det

sverige….?) Helene så blir det billigt med mat och boende istället så

det jämnar ut sig i totalen. 🙂

 

Efter ett litet besök på Partille Bilringar för att hämta upp lite däck så

var vi lastade och klara och gav oss iväg vid 3-tiden, verkar förvisso

inte få så stort behov av nya slicks denna helgen då men man hoppas ju…..

 

Efter några timmars körning närmar vi oss landsgränsen så vi stannar  för

proviant i en av de sista svenska utposterna Ljungby, vi väljer mellan

amerikansk skräpmat eller svensk, tyvärr valde vi svensk…..ska man käka

skräpmat ska man välja från de som kan, US of A!

 

En kokt grillkorv och halvblandat pulvermos senare ger jag mig på att

fylla i visumsansökan så man inte får problem med gränspolisen och

snabba på inträdet i landet, dom godtog att den inte var komplett ifylld

och var nöjda med att man förstod lite av språket 🙂

Sen iväg in i skaune! 🙂

 

Linda tyckte vi kunde köra efter gpsen i hennes “smarta” lur och drog fram en karta

och vägbeskrivning åt oss, i min enfald gick jag med på det….

I Hässleholm stod det var vi skulle svänga av, allt väl så långt, och vad vi skulle åka mot,

allt väl än så länge med.

Sen, i sin perfektion och smarthet bestämde den sig för att tappa mottagningen tillsammans

med vägbeskrivningen “Kör(vad den nu hette)byväg eller så tills (samma namn)kvarnväg”

Vilken jäla byväg? Står ju bara vart den leder på skyltarna, inte vad vägen heter!

 

Efter en rätt tryckt stämning och lite beskyllning vems fel det var att vi åkte på vad

varje normal bilist kallar cykelväg mitt i den skånska vildmarken så ser jag efter 45min

äntligen en skylt som pekar på E22, tack! Civilisation igen!

 

Tar oss ut på E22an och vidare till vår skånska värdfamilj Helene  på bara en felkörning

till, sen soffan och lite thé och macka. 🙂

Äntligen framme så jag får vila, i morgon ska det ju gasas på riktigt och då kan jag

ju inte vara trött!

Vårt rum på “hotell Helene” 🙂

 

Fredag, ssemse.

Upp och iväg, hade en 45-50 min till banan så det var till att vara uppe tidigt.

Kommer fram och lastar in allt i boxen vi har en plats i och sen iväg och anmäla

och besikta hojen.

 

Har lite känslan av “första gången” när jag väntar på att få komma ut, aldrig sett

banan och ska ut tillsammans med alla infödingar i snabbaste gruppen……jäklar

vad ivägen jag kommer vara! 🙂

Rullar ut och är förmodligen långsammast på banan de första varven, kul bana ändå.

Går på bakhjulet upp över krönet innan hårnålen trots jag tar det lugnt och

försiktigt för att just undvika det och första gången jag är påväg ner mot liton så

blir jag nästan höjdrädd när jag ser stupet!

 

Finner mig dock hyfsat tillrätta och det känns som det ska gå att lära in banan hyfsat

iaf., snabb hinner jag nog inte bli men men.

Kör 1.10-tider mot slutet av första passet sen en sekund snabbare per pass de

nästkommande 2passen, kör på samma däck jag haft på ett race och kval på Anderstorp,

fredagsträningen på Falkenberg, en heldag på gelleråsen och 5pass på sviestad, kanske

finns hopp om att få lite fart ändå med nya däck om det blir torrt på racet…

 

Går ut på 4:e passet och ska ladda efter jag tagit mig förbi några stycken men då börjar

det regna, åker av och väntar på nästa pass då det ser ut att torka upp och bli torrt men precis

innan vi ska ut så kommer det en skur till, byter till regndäck och inväntar nästa pass.

 

Måste ju testa lite på regndäck om det blir blött på racet, gick ju inte så bra sist det

var blött på Anderstorpskvalet….

Det går långsamt och jag vågar inte ta i något då jag inte vill skrota på en träning,

kör mest för att hitta runt ordentligt och försöker hålla mig på hjulen.

 

Avslutar dagen med att byta till nya däck till morgondagens kval ifall det blir

torrt, helt nya Pirellislicks! 🙂

 

Blir sen inlurad till landets huvudstad på kvällen av vår skånska guide Helene och

bjuden på en lokal resturang, god mat och gott sällskap, tack så mycket! 🙂

 

Lördag, Kval och Race.

Kommer ut vid 8:a-tiden och anmäler mig och får en sopsäck, kanske behövs…

åker ner till boxen och hänger på värmarna och väntar, ser ut att bli torrt på

förmiddan iaf.

 

Har ett träningspass direkt på morgonen men jag hoppar det, vill inte slösa

bort det gottaste i mina nya däck på att köra runt banan som jag gjorde hela

dagen igår, det jag inte lärt mig än kommer jag inte lära mig på ett pass till heller.

 

 

Bestämmer mig för att gå ut bland de första då vi ska kvala ihop med Rookie1000

så jag vill försöka få till några fria varv innan alla åker ut, sen ser det ut att

kunna komma en skur när som helst med så det är bäst att passa på direkt.

 

Kommer ut i en klunga och känner att det är några som tar det lite för lugnt

i början så jag tar mig förbi och får fritt framåt, börjar ladda direkt på första

flygande och har en bra känsla, kommer ner i liton och lägger på för att få

med mig bra med fart ut på rakan då det toksläpper bak!

Såg att det såg lite fuktigt ut där på utvarvet men hade ingen antydan till att

det skulle vara så dåligt fäste, tryckte ju på lite men märkte inget då så jag

trodde det var lugnt…..

Hänger i styret och kramar tanken med benen och tänker “det här kommer

inte gå bra” när jag tillslut får ordning på kropp, själ och hoj igen och kan köra.

 

Efter den incidenten var det svårt att ladda på riktigt igen och jag går av

efter 7:e varvet för att samla mig lite och kolla hur jag låg till, 1.09.587

och 9:e plats, inget jag var nöjd med och skulle ut och kapa åtminståne

ner till en låg 8:a som jag körde igår men helst till 7.5, tyvärr börjar det

regna när jag står och funderar så det är bara att parkera.

 

Får hoppas på torrt till racet, jag racear ju oftast bättre än jag kvalar iaf. .)

 

Race 1

En timme innan  racestart är det rejält blött men ser ut att kunna torka upp

om det inte kommer något mer regn så jag väntar med regndäcken ett tag till.

När det är en halvtimme kvar så börjar det stänka på igen så det är bara att

ge upp och hänga på regnsulorna nu.

 

Gör mig klar och drar ut och väntar på grönt, ingen idé att vänta i depån när

det är blött då jag inte har regndäcken på värmare ändå.

 

 

 

 

Spännande, mitt första wetrace, tankarna rullar runt…

“kommer jag vara feg och bli frånåkt”

“kommer jag vara för tuff och skrota”

Försöker samla mig och tänka fram ett möjligt scenario, jag tar min plats efter

första böj och följer ett tag och försöker få lite förtroende för däck och vatten….

 

 

Ställer upp på min niondeplats och starten går, då jag inte startat innan

på regndäck så fegar jag lite så det inte ska släppa för mig och tappar

några platser direkt….

In i första däremot tyckte jag alla runt mig fegade ordentligt så jag tog mig

förbi några redan där och tog ett par platser till på första varvet………jo,

det var ju det här med att ta sin plats och få förtroende för grejerna ja….

 

Låg visst 6:a och jagade på 4:e ut på andra varvet, kände mig snabbare

än killen som låg 4:a men hade en mellan oss som låg och ville om, när han

tog sig förbi till slut så fick han upp farten och det blev en liten lucka fram

för mig, en bromsmiss i början på 4:e varvet ökade den luckan med men jag

började jaga och kände att jag inte tappade utan snarare tog lite så det verkade

finnas hopp om att ta mig förbi innan målgång.

 

Ser att jag tar från jag går ut på rakan till hårnålen men tappar nästan lika

mycket från hårnålen till rakan igen så jag börjar leta tid i det partiet jag

är svagast i och bara bibehåller tempot på förstadelen så jag kan vila

lite där och samla energi.

 

Går ut på 6:e och ser att jag inte tappat något, snarare tagit någon meter,

kommer ner till min vanliga bromspunkt och tar i greppet……sen ligger

jag i vääääldigt hög hastighet på asfalten och ser bankanten komma närmare…

 

Foto Bengt Johannesson, www.pargusbild.com

 

Hinner tänka en hel del där, “ut med armarna så du inte börjar rulla”

“undrar om det kommer någon och mosar mig nu”

när bankanten kommer närmare   “in med armarna så du inte bryter

något när du börjar rulla”   sen  “undrar om jag får ihop hojen till race2”

 

Sen tar det stopp efter något varv i fållan, kroppen hel men inte hojen och

det ser inget lovande ut att få ihop till nästa race.

Styrhalva, bromsgrepp, kåpstag, bakram, fotpinne förutom alla kåpor

och kåpglas, sen ser ena gaffelbenet skumt ut med…….blir dyrt det här.

 

Efter lite koll ser jag att i stressen att få på regndäcken innan racet så har

jag glömt att plocka ur pluggen i båten(underkåpans dräneringshål, skall

vara öppna vid regn så vattnet kan rinna ut istället för att ev. ställa till det

vid en inbromsning….) om det är detta som orsakade avåkningen eller inte

låter jag vara osagt men jag gjorde likadant varven innan utan några

konstigheter så det är väl möjligt att det samlats tillräckligt med vatten

då för att ställa till det för mig.

Jag väljer att tro det iaf. så har jag en anledning till denna krasch och vågar

gasa nästa wetrace! 🙂

 

Nåja, förutom ett rejält blåmärke på högerskinkan(jag som aldrig får blåmärken..)

och lite ömmande högerknä(samma knä som forfarande hade ont efter

Falkenbergskraschen..)så var jag hel och fräsch, bara hem och tömma spargrisen

på det lilla som är kvar nu, Linköping om 2 veckor! 🙂

 

På återhörande efter sviestad(om jag får ihop hojen och råd då)

 

Mvh

#13 Henrik