Posted by on 2012-05-06 in Racerapport | 1 comment

Andertorp RR-SM 28-29/5-2012

 

Resa

Så var det dags, premiär på Anderstorp.

 

Vi hade lånat en husvagn och tagit ledigt torsdagen för att lasta och åka ner i tid

men ett elfel i ljuskontakten sinkade lite, gjorde en fuling och hängde på en ny kontakt som jag drog

ut från bakljuset så vi kom iväg tillslut.

Resan ner gick utan problem och vi kom ner vid halv tio ungefär, då det kan vara lite kallt och blött

denna tiden på året så hade jag tackat ja till en plats i depåbox för att få det varmt och torrt mellan

körningen åtminståne så vi parkerade vagnen utanför boxen och lastade ur allt direkt.

 

Efter vi ställt upp grejorna och hälsat lite på depågrannarna så blev det sängen, skulle ju upp 

och köra träning på fredag.

Ovana vid husvagn så satte vi på värmen och la oss och frös, vaknade mitt i natten av att det var

bastu i vagnen, det tar tydligen ett tag innan värmen kommer men sen så…….

 

Träning

Vaknar fredag morgon och det är fortfarande blött efter senaste regnskuren så det blir

lite tvekande om jag ska ut första passet eller ej, efter lite velande så bestämmer jag mig

för att ta ett varv och kolla hur det ser ut.

Det var torrt nästan över hela banan, iaf. på de viktiga ställena, kurvor och inbromsningarna,

så det var bara att köra.  Kul, äntligen igång!

 

Tog det lugnt de första passen och bara lekte runt för att hitta tillbaka till banan, var ju

nästan ett år sen jag var här sist så jag hade inte ens laptimern igång.

Tredje passet var det dags att börja testa lite, körde på däck som gått ett minirace

och 15pass innan så fästet var inte det bästa men det fick duga då jag inte ville

slösa bort ett nytt set däck första dagen.

 

Körningen flyter på och det känns helt OK, tyvärr funkar inte min laptimer som den

ska och tidtagningen är inte igång så jag har inte en aning om hur jag ligger till varesig

mot mina gamla tider eller konkurenterna inför morgondagen kval men det känns bra

iaf. så man får väl vara nöjd med det lilla. 🙂

Besiktningskö.

Avslutar dagen med att byta däck inför morgondagen och besikta så allt är klart när jag

vaknar, skulle nog kunnat kvala på de jag har men vill ha en liten extra marginal på

årets första kval så jag inte skrotar hoj eller kropp.

Testade ju det på min rookiepremiär förra året på gelleråsen med mindre lyckat resultat……

tog ett tag innan kropp och självförtroende kom tillbaka då………..

Gör allt klart för så det bara är att sätta i värmarsladdarna på morgonen och visa av

erfarenheten från föregående natt sätter vi ner värmen innan vi lägger oss…….

vaknar flera gånger under natten av att det är iskallt……satte tydligen ner lite för mycket…

Kanske man lär sig nån gång men har inga förhoppningar……..

 

Kval  Lördag

 

Vaknar frusen och stel men vädret ser iaf. bra ut, torrt och soligt så förutsättningarna

verkar bli bra, käkar en lätt frukost går ut och sätter i värmarna och kollar över resten

av hoj och utrustning bara för att ha något att göra då jag redan gjort det kvällen innan.

Så, allt klart så jag skrotar runt lite och börjar ladda inför kvalet, slappnar av och

koncentrerar mig på vad jag ska göra.

Tiden går och äntligen är det dags!

Går ut bland de första för att få igång kroppen och kunna lägga några snabba varv för

att kunna hinna ut i depå och kolla hur jag ligger till innan halva passet gått så jag hinner

med ett par försök till om det behövs.

Allt känns bra och hojen beter sig som jag vill så jag börjar öka lite men hamnar i trafik

som jag förlorar lite tid när jag tar mig förbi, får två fria varv innan jag kommer ikapp nästa gäng.

 Dom är dock bara lite långsammare än mig och jag vill inte riskera något på kvalet

genom att tvinga mig förbi så jag slår av lite och lämnar en lucka framåt.

Nästa varv laddar jag fullt och försöker få till ett varv, tyvärr lämnade jag för liten lucka

så jag är ikapp innan hansenkurvan och får slå av lite då jag inte kom upp nog att bromsa mig

förbi, går över linjen och tar mig runt och går ut i depå  istället.

 

Linda tar emot och visar tiden,1.44.818 och en 7:e plats just då, 7 tiondelar för att ta en

plats till och över en sekund för att ta mig upp 2, förstaled har jag inte inom räckhåll.

En plats som jag skulle kunnat ta om förusättningarna blir perfekta och jag inte gör något misstag

känns inte värt att slita på däcken och riskera något för så jag bryter där.

 

Med halva kvalet kvar förljer en spännande väntan att se om det var rätt beslut, vore ju

surt om 2 st tar sig förbi så jag tappar ett startled.

Nu gick det bra bara en till kom in framför så jag fick 8:e startplats och andraled, gott! 🙂

Rätt beslut, sparade däcken och ett nytt pers på Anderstorp med 4sek!  Känner mig nöjd. 🙂

Nu en lätt lunch och ladda inför racet.

 

Lördag Race!

Då prognosen lovat regn på eftermiddan så följde en lätt spänd väntan på hur vädret skulle

bli och om det skulle bli wetrace….spännande då jag knappt kört något på regndäck och

absolut inte pressat något så jag har ingen aning om hur hårt det går att köra.

Som tur var, idag iaf. var det torrt och fritt från regnmoln när det närmade sig racetid.

 

Kollade över hoj och utrustning lite snabbt och började förbereda mig för att rulla ut, 14.20

racestart stod det i schemat och kollar ut och ser att det är grönflagg redan strax efter juniorerna

kört klart men tänker inte mer på det.

När nästan alla åker ut strax efter 14.10 så är det rött, vi är för sena så vi får starta warmupen

från depån får jag höra från en av de andra som står där, nästan hela gängets klockor måste gått fel

då det bara var en 5-6stycken som hann ut i tid…ja ja, så kan det vara ibland.

Rödflagg vid utsläppet.

 

Efter de få som kom ut i tid gjort sin provstart och gett sig ut på warmup så blev det grönt

för oss senkomlingar att åka ut och ta vår plats på griden, efteråt fick jag höra att minst en hade

missat att det var racestart direkt vi kom ut och inte warmup och tyckte alla laddade på i

“provstarten”

När det inte flaggades i slutet på varvet fattade han……surt för han.

 

Tar min 8:e-plats och fokuserar på flaggmannen, han tar in flaggan och pekar på lampan

och mitt fokus flyttas dit medans jag lägger mig på startvarv och hör skönsången från

alla andras hojar på 10000rpm i väntan på att lampan ska slockna, sen iväg!

Fick till en hyfsad start, ingen kanonstart men hyfsad och från 8:e-platsen har jag innerspår

i första böj så det var bara att hålla min plats till flygrakan och jag kom ut som 5:a. 🙂

 

Foto:Niklas Wärlander

 

 

Kan nog bli bra detta tänkte jag och försöker hänga med de framför, efter ett par varv inser

jag att tempot är för högt för mig just nu och att jag inte kommer orka hela distansen i detta

tempot och börjar bromsa lite tidigare för att spara energi, tar inte många böjar innan

jag är passerad av den första, blir lite ofokuserad sen följer ett par till innan jag  finner mitt tempo

och börjar följa för att kunna dra nytta av eventuella misstag framför mig.

Tyvärr hade jag ingen reserv att ta av idag mot slutet och misstagen framför uteblev så jag följer

 bara för att inte gå av i fight som jag inte klarar av eller tappa fler platser för att jag inte har

krafter att svara om jag blir attackerad.

Bromsar på mig lite när det är 2 varv kvar så luckan framåt  blir även för stor för att kunna attackera

energisnålt så jag tar mig bara i mål.

Slutade som jag trodde 8:a när jag tog flaggan, fick reda på att det var en krasch i toppen och jag slutade

7:a istället.   Tja, man måste ju komma i mål för att ta sin plats!  🙂

Målgång och varvning.

 

Inte så illa i säsongsdebuten mitt första riktiga år i RR så jag är nöjd ändå! 🙂

 

Söndag Kval

Lördagen innan vi lägger oss kollar vi vädret och det ser ut som en torr och fin dag med

endast växlande molnighet, gott då min regndäckserfarenhet inte är något att förlita sig på.

Såklart vaknar jag vid 3-tiden första gången av att syndafloden var påväg in genom husvagnstaket,

kul tänker jag men kanske att det drar förbi under natten så det är torrt när jag ska kvala.

 

Vid 5-tiden vaknar jag än en gång av att det blivit bastu i vagnen, fattar inte, satte ju lägre

än torsdagen men högre än fredag så det borde väl blivit bra……..kan inte detta med husvagn!

Regnar gör det med, skit! Vänder mig om och skiter i detta och somnar om, tack smhi och yr.no

för det lyckade resultetet av ert arbete, hade jag varit lika kass på mitt jobb hade jag fått sparken!

 

Nåväl, upp till ett regnvått Anderstorp och käkar en lätt frukost sen ut och hänga på regndäcken

inför kvalet, blir intressant men kommer nog få starta sist tänker jag….

Klockan tickar fram och det blir vår tur att ge oss utatt kvala,sticker ut bland de första och kommer

ner till slutet av flygrakan och ser en som reser upp sin hoj, tydligen bromsat omkull i första

inbromsningen…….”är det såhär det ska bli” tänker jag……

 

Jag kör lite lugnt på utvarvet och bara följer de andra, tycker det går långsamt så jag passerar ett par

killar och kommer ut på första flygande med vad jag minns 4st framför mig, kommer ikapp efter

första böj efter flygrakan och bestämmer mig för att börja öka och bygga tempo för ett bra 2:a-varv

och ett kvalvarv på 3:e.

Passerar de 4:a första och får fritt, kommer ut på  start/mål och börjar ladda lite, kör snabbare

men ändå mjukt och behöver bara passera någon enstaka utan att behöva falla in i deras tempo

eller ta några risker så jag känner att mitt andravarv blir en bra uppbyggnad för att sätte 3:e

som kvalvarv. Gott,  detgår ju bra detta med regn,bara se vad långt det räcker! 🙂

Rullar på och börjar ladda för ett snabbt varv, genom karusellen och bromsar ner för sista böj

innan jag ska köra fort, viker in och framhjulet släpper…….istället för ett snabbt varv blev det

lera och leca, skit!

Får se på resten av kvalet från flaggposteringen, ingen fara med det då de var väldigt trevliga

och hade tak så jag slapp bli blöt, jag var ju hel med så bara bida min tid och börja fundera. 🙂

 

Efetr avflaggning fick jag hjälp av funtionärerna att få ner hojen till boxen och vänder mig mot

Linda för att få domen……….13:e plats säger hon!

Va, tänker jag, fick ju bara ett kasst varv……..tänk om jag fått passera start/mål innan jag la mig….

Ja ja, inget att fundera på, bara tvätta och tejpa ihop plasten igen, sen ner till besiktningen så

man blir klar för race!

I besiktningen säger dom till mig att jag gjort en klassisk Anderstorpare, satt framhjulet mitt

på ett av de vita strecken i sistaböj och därför stack hjulet, gott att höra det fanns en anledning

och inte att jag överkörde.

Tyckte ju det kändes bra och bara toksläppte utan anledning, hade ju inte en antydan till rörelse

 i däcken innan jag la mig och jag körde ju inte fortare än de andra böjarna så kanske finns det

hopp om en regnkarriär ändå då. 🙂

 

En och en halv timme innan racestart ser det ut som de närmaste timmarna blir torra och banan har

torkat upp så jag sätter på slicksen och startar värmarna,nu bara väntan.

 

Söndag Race

Vis av erfarenheten från lördagens race så är jag ute i tid och får åka ut på sightinglap och får en

provstart och warmup från griden.

Allt går bra och jag är lugn och fokuserad när lampan tänds, bestämmer mig att gå på yttern genom första

böj för nästan alla drog sig inåt och lämnade massor av plats där i provstarten, lampan slocknar och jag

får till en riktig rökarstart, klipper ett helt gäng innan första böj och rundar några till genom, gott!

Nu är jag pågång, i slutet på flygrakan är jag ikapp 2st som bromsar bredvid varann men lämnar

jättemycket utrymme mellan sig så där sticker jag in och bromsar mellan när dom bromsar för fullt,

släpper upp lite och tar några meter på dom och är före in i böj,2 platser till, gott! Tack för de platserna! 🙂

Jagar på och tar någon plats till och ligger sen 4:a! Jäklar, bara jaga ikapp nu och jag försöker, känns

bra i kroppen och det ser inte ut som jag tappar på de framför men ser inte ut som jag närmar mig

heller, efter något varv bromsar jag på mig lite och det räckte för att tappa koncentrationen och

då kände jag vad mycket kraft jag lagt på uppkörningen från min 13:e startruta till 4:e.

 

Får börja ta det lite lugnare för att hålla hela racet och det tar inte lång tid inna jag blir ombromsad

av den första.

Foto:Niklas Wärlander

 

Tappar lite fokus och ett par platser till,tror jag låg 9:a nu men tappade räkningen lite

och började känna mig värdelös och uppgiven när jag inte orkade följa de som passerat och

hoj efter hoj passerar och började fundera på vad jag håller på med ett varv eller så.

Foto:Niklas Wärlander

 

Sen blev jag förbannad, började ta tillbaka metrarna jag förlorat och började bråka med de

framför och vi bytte plats några gånger, la mig och väntade på något misstag så jag kunde få någon

gratismeter men då det skedde låg jag fel för att kunna passera.

Låg bakom #88 när han bromsade på sig i startkurvan och ska ta han på innern, är upp långt när han

viker in mot innerkant på banan, hade jag inte räknat med……klämmer fullt och gör en stoppie och

klarar mig med några cm, förevigat på highsider magasin.

 

Ut på sista varvet bestämmer jag mig för att ta killen framför, han gör inga misstag i början av varvet

så jag bestämmer mig för att ta han i hansenböjen, släpper några meter i startkurvan för att kunna

få med mig fart genom opeln och vara uppe i inbromsningen i hansen och det funkar!

Jag är påväg upp och väntar tills han bromsar innan jag slår full broms, sneglar och ser han släppa

upp lite och gör samma sen väntar jag tills han bromsar igen innan jag tittar in i böj och börjar bromsa

igen, det finns verkligen inte på kartan att jag förlorar denna duellen!

Tack vare detta så gick det lite fort in i hansen så jag placerar mig så han är tvungen att gå på yttern

i karusellen, som är min svagaste punkt på banan, om han ska förbi.

Mycket riktigt så kommer han där på yttern, ser han i periferiseendet och hör hojen och jag är

påväg att bli rundad, ska denna episka duell sluta så?  No way! Vrider lite till på rullen och det går ju

bara bra, varför har jag inte gjort det innan?

Han försvinner både bild och ljudmässigt och jag förväntar mig en bromsattack på innern så

jag drar mig inåt så han inte ska få en öppen dörr där, petar ner till 1:an och viker in och förväntar

mig att han tagit höjd och laddar fullt ut på rakan eftersom han inte kom på innern, gasar mjukt

för att hålla ner framhjulet så jag inte ska behöva slå av och bli passerad av en sån anledning.

Alles gut! Jag kom före och vann fighten, kändes som en seger trots att jag bara blev 7:a! 🙂

 

Stort tack till alla som hjälpt mig, alla som kör och mina depågrannar för en toppenhelg! 🙂

 

Summering

Race 1

Kval 8:a      race 7:a

 

Race 2

Kval 13:e   race 7:a

 

Man vill ju alltid mer men just nu är detta vad jag fixar, söndagen kunde slutat bättre om jag

kvalat bättre och inte jagat som en tok i början men inen idé att fundera över detta. 🙂

Jag Är nöjd med helgen. 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One Comment

  1. 2012-05-08

    Bra skrivet, kul läsning och bra kört!!

Leave a Reply to Anders#71 Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *