Posted by on 2013-09-24 in Racerapport | 2 comments

SM-Final, Sviestad 7-8/9 2013

IMAG36801

Efter bikeweek

Ok, då hade jag kört race igen, gick ju sådär halvhyfsat.

Inget bra resultat men samtidigt hittade jag något som begränsade så…

 

Försökte få en plats på SMC-s licensträning helgen efter SO men tyvärr så

var det fullbokat så jag fick hoppas på att någon plats blev ledig, Linda

var bokad och skulle köra så jag skulle ändå vara där så jag tog med hojen.

 

Fixar med hojen medans Linda kör, byter till träningskåporna och byter till

hårda beggade däck ifall det skulle bli någon plats över till mig, på eftermiddan

bestämmer sig en kille att bara köra lördagen så jag fick köpa hans plats på

söndagen. 🙂

 

Söndagen så kör jag bara förstapasset för att känna in hojen, funkar bra.

Testar även Lindas för att försöka få något grepp om den känns piggare

och jag saknar effekt i min men får ingen ahá-upplevelse, känns som den

är lite hetsigare ur böj men olika drevning och fjädring kan ju påverka med.

 

Bestämmer mig för att inte renovera direkt utan bänka istället, är ju billigare

än renovering och skulle det visa sig att det är likvärdig effekt som Lindas så

är det ingen idé att kosta på den mitt under säsong, bättre lägga pengarna på

däck istället då.

 

Resten av dagen fortskrider utan några problem eller annat, minirace (som jag vann! 🙂 )

och startträning med ett par varvs race(där jag inte hann upp hela vägen….) , Kul dag! 🙂

 

Hem med nya bryderier, om det inte fattas effekt då……drevning?

Kan det göra så mycket?

 

Bänkning

Fick en tid hos Eurospeed i Karlstad för en bänkning, beställde tid för Lindas hoj

samtidigt för att ha som referens, hennes är en -10:a och ska ha lite lägre toppeffekt

enligt specarna men ingen större skillnad (4hk har jag för mig..) men är ju knappt

inkörd istället så den är ju inte sliten iaf.

 

Så, då skulle jag få svar på vad 3000 race/bandagsmil och 4500 mil totalt gör med

en R6:a, enligt “expertisen” är ju en R-hoj totalslut efter 2000 mil så troligen så

fattas det väl en och annan pålle i min då.

 

Så var det ju Inte! Nästan 7 hästar mer än Lindas! Över 113 och mer än deras

sparade bänkning av en racepreppad -07……som ny i motorn då, drevning eller jag mao!

Verkar tåla lite stryk dom här yammorna…….

 

Åkte hem och beställde drev så jag nu har alla storlekar Grevens hade till min, bara

testa om det gör sån skillnad och vilken drevning jag ska ha, anmälde mig till finalen

med nu när det inta fanns några ursäkter längre. Nya tag! 🙂

 

Fredagsträning

Då Lindas närvaro var obligatorisk så kunde vi inte åka på tisdagsträningen utan fick

istället vara på släktträff i Göteborg, åker hem på torsdag förmiddag och packar för helgen,

ställer klockan på 4 för att hinna ner och skriva in mig och få på värmarna innan första passet.

 

Framme i tid och börjar fixa ordning “campen” medans jag väntar på första passet, blev klar

med det nödvändigaste innan jag skulle ut.

IMG_20130906_083355

 

Har inte varit här sedan racet i juni 2012 så har inte direkt banan i färsk minne och sedan

dess är hojen helt omställd vad gäller höjder och fjäder och nu, inför helgen, även omdrevad.

Var lite tveksam till vad det skulle betyda tidsmässigt men hoppades väl ändå på att vara

snabbare än mitt pers. från förra året….  Var jag Inte!

 

Med drevningen blev lådan så “kort” att jag inte “hann med” att växla, eller, jag hann rent

tidsmässigt men var för sävlig och bommade, aningen justerad körstil krävs det tydligen….

Överstyrd nåt så vansinnigt var han med, fick hålla emot in i böj för att inte gå i gruset på

insidan (vart till och med där men höll mig på hjulen…) , lite att jobba med alltså.

En sekund långsammare som bäst och det var ju inte kul att se, förvisso riktigt slitet

däck men ändå….kändes dock som jag hade hyfsat tryck ur böj när jag fick till växlingen

så något rätt var det väl ändå. 🙂

 

Kanske skulle vända till raceväxlat nu tänkte jag, skulle nog bli lättare att hinna med då

och även kunna växla in i vänsternedlägg vilket jag fick välja nu, antingen innan eller efter

böj och inget var rätt.

Kände även på rakan och i nya sektionen att en styrdämpare kanske inte är helt bortkastade

pengar heller……nåja, får bli efter helgen isf. för nu ändrar jag inget.

 

Fick lite tips på hur jag skulle ta böjarna här på sviesta och sänkte lite bak för att få en

bättre känsla till nästa pass, det och fundera på vilken växel och var jag skulle växla skulle

förhoppningsvis få pass 2 att gå aningen bättre än det första, sämre blir väl ändå svårt….

 

Kommer ut och testar, lite bättre men svårt att få till ingångarna i böj, växlingarna träffar

jag lite bättre nu och har lite bättre tempo men det går fortfarande inte snabbare än förra

året, samma däck då så jag förmodar att det finns lite att göra med bättre fäste men det

går inte snabbt nog ändå då jag inte kör mycket snabbare med nya däck än slitna……..

 

Går ut och funderar lite, vilar och sänker lite till så jag ska kunna släppa in hojen i böj,

ut igen och känns aningen bättre.

Får hålla igen lite i nya sektionen och esset då han blir lite väl hetsig nu när han är

drevad, får några rejäla styrslag, mjukare på gasen nu då……

 

Nåja, slutar på 2 tusendelar när på samma tid som förra året men har svårt att hitta

rätt, är lite för försiktig in i böj och här förlorar man mycket på det tydligen.

Ja ja, bara inse, blir inte bättre än såhär idag för nu är det färdigkört för dagen,

gör iordning för kvalet nu och sticker iväg och handlar lite för att återvända senare

och besikta hojen.

 

Helgen till ära, final och allt, bor vi på hotell i stan, skönt med riktig dusch och även

att slippa dra husvagn hela vägen till Linköping, annars så är det ju trevligt att bo

på banan men man får väl offra sig ibland…… 😉

 

Besiktningen gick bra, inget att anmärka på som vanligt, iväg till ljudprov och, original

som jag kör med katt och allt, var inte det heller några problem.

 

Ställer upp och hänger på de hårda däcken jag ska kvala på i morgon, skulle nog kunna

köra lite fortare på mjuka men tror inte de håller mer än några varv eftersom vi kvalar

tidigt och asfalttempen troligen är för låg för mjuka då.

Kanske tappar någon plats men det är en risk jag tar då det inte känns värt att offra ett

däck bara för kvalet denna säsongen, hade varit skillnad om jag kört hela och slogs om

placeringar men nu ska jag bara testa om jag duger att köra här och på tiderna från

träningen slåss jag om de 3-4 sista platserna ändå så hårt däck blir det. 🙂

 

Iväg till hotellet och checka in, duscha sen ut och käka, livet är gott! 🙂

 

Lördag, Kval

Kommer ut i tid för att sätta på värmarna och hinna till förarmötet på morgonen,

solen är uppe men det är inte varmt än så mitt däckbeslut igår kan gå hur som men

nu är det taget så jag ändrar inte, laddar lite inför kvalet och försöker tänka igenom

banan.

Bestämmer mig för att gå ut och köra några varv och sen ut och vila, kör 12 innan jag

känner att det räcker för nu och går ut och kollar tiderna, sist!

Ok, fattas en halvsekund ungefär upp till killen framför och det är fortfarande

långsammare än jag körde igår….117 Melvaer är det framför också, min antagonist från SO…..

 

Sänker lite till bak, dricker lite vatten och går ut igen, att jag ska vara så dålig på att

kvala och segstartad på morgonen… Men men, på´t igen!

 

Går ut igen och passerar sistaplatsen på första varvet, backar upp tiden på nästa varv och

tycker själv det känns som det går fort, kommer lite fel varvet efter och blir passerad

nästa så det stör lite men kör nästan samma tid sista sen är det flaggat, blev inte sist! 🙂

Måste ju fokusera på det positiva annars blir man ju nerslagen och det blir man inte

snabbare av. 😉

Fort gick det dock inte, vart lite halkigt det hårda däcket på slutet och kanske att jag

kunde kapat lite mer tid med ett mjukt men inte så jag tjänat en plats till då det var

över en sekund dit……kass man är då…..

 

Byter till nya, mjuka däck till racet och skrotar omkring i depån, hälsar på folk och

går på dass, ungefär det jag måste för att dagen ska funka.  🙂

 

Lördag, Race

Ok, då var det dags då, Race.

Är inte där jag vill vara, men det får väl gå ändå, om inte annat får jag försöka

hålla jämna steg med 117 och kanske ta han denna gången.

 

Rullar ut och ställer upp, warm-up detta racet så kör ett varv för att ställa upp

igen, denna gången för start.

Lampan slocknar och iväg, kommer iväg hyfsat men , återigen, fegar jag in i första

och tappar iväg de jag hade runt mig, är sist ut på bakrakan med 117 framför…

 

Denna gång är han lite snabbare än mig i början, får en liten lucka fram innan jag

får ordning på körningen, tappar lite efter esset då jag inte kan växla där jag vill,

före vänstern blir för tidigt och efter hinner jag knappt innan det är dags att bromsa

så det känns som jag förlorar på det, utan att växla så går jag i varvstopp så det blir

inte rätt det heller.

 

Testar lite olika och försöker samtidigt hitta runt och få lite fart på mitt ekipage,

går hyfsat i början då jag persar på 3:e flygande i min jakt på 117 och sen är jag

nästan ikapp, ligger efter och den lilla luckan framåt är nästan konstant, vissa

varv är han någon tiondel snabbare och andra är jag.

Luckan framåt nästa har däremot blivit så stor att jag inte kan ta mig längre

upp om jag tar i och försöker komma om så jag väntar bakom istället.

 

6 varv kvar börjar jag samla mig för att ta han, ska iaf. göra ett försök för det

känns bra och viljan finns ju att knipa iaf. en placering, bra bett i däcken med

så chansen finns. 🙂

Nu börjar jag leta platser där jag är starkare än han och bäst känns det efter

start/mål in i esset, där släpper jag upp tidigare och går in med mer fart, där

får det bli om det inte kommer en inbjudan tidigare! 🙂

 

Nu kommer en liten lärdom som jag förhoppningsvis inte ska behöva själv

någon mer gång men tänkte dela med Er för framtida bruk, antalet varv

kvar i racet minskar med Ett om man blir varvad……ska jag Inte bli igen!

 

I alla fall, räknar ner och samlar mig, inget misstag när jag är nära nog att

kunna utnyttja dom och i slutet av varv 15 får vi blåflagg för Gull, håller

igen lite och lämnar plats så han kan passera och det går smärtfritt (enligt

mig iaf.) nästa varv kommer Duerlund och ska förbi, släpper förbi han utan

att slå av speciellt mycket, håller mig mest ur vägen.

 

117 däremot, han håller igen ut på bakrakan……så pass att jag skulle kunnat

bromsa mig om in i nya sektionen om jag velat……….

Bestämde mig för att det inte var så jag skulle ta han, skulle bara blivit en

“pyrrus-seger ” av det och det ville jag inte så jag höll igen och följde bakom

istället och laddade om, platsen betyder ju inget om jag får den istället för att

förtjäna den genom bra raceing!

 

Nu däremot kommer lärdomen, när jag for ut på start/mål för (vad jag trodde)

näst sista gången så laddar jag extra hårt, fullt fokuserad på att passera men

kommer inte upp långt nog så jag bromsar mig bara upp bakom när jag ser vad

jag tror är en bromsmiss, det finns helt plötsligt plats i vänstern!

Viker snabbt in och klipper på fullt för att kunna bryta ner höger framför och

blir förvånad att det gick så lätt när jag ser att det är ett hav av vinkande flaggor

på posteringen…  Just ja, vi blev ju varvade, blir ju ett varv mindre för mig då…

Därför ska man inte slå av efter passeringen av mållinjen, idioten bakom kanske

försöker passera på “sista” varvet och missar därför flaggen….. Tja, så kan det gå!

 

Skit, slutade sist, kanske skulle tagit mig förbi tidigare men avvaktade lite och

väntade på en miss istället, kommer väldigt få missar i denna klassen har jag

märkt nu……Nästa gång så, då jäklar avvaktas det inte något!

 

Ingen parc fermé här på sviestad mer än för pallen så jag åker ut till vår plats

och Linda tar emot och ger mig tiderna, nytt pers men långsamt snitt.

Måste hitta något extra till i morgon, har lite idéer och en tanke om var jag

ska tjäna lite tid, får testa på morgondagens kval.

 

Då vädret för söndagens kval verkar vara som lördagen fast molnigt så

kommer det definitivt vara för kallt för ett mjukt däck så jag hänger på

samma som jag kvalade lördagen med, ska till nästa säsong ha lite bättre

däckkonto så jag slipper ta Lindas använda däck till kvalen…. 😉

Men, håller helt OK dom hårda, Linda körde en hel dag sen har jag kvalat

lördagen först och det ser ut att finnas gummi kvar till söndagskvalet med. 🙂

 

Nåja, gör allt klart och kollar de andra racen sen smiter vi iväg, bestämmer oss

för att fira med en bättre middag på stan, kanske lite vin med….det är ju final! 🙂

 

IMAG3672

 

En god middag och gott vin senare är det sängen som gäller, svårt att somna

då jag har fullt upp med att tänka på hur jag ska hitta en sekund till i morgon.

 

Söndag, Kval

Kommer ut som på lördagen, på med värmarna och iväg på förarmöte.

Samma temp som igår ungefär men disigt så kallare asfalt idag, blir nog

bra med hårt däck då.

 

Samma som igår, laddar lite och bestämmer att gå ut och försöka få igång

kroppen lite och hitta lite tid, testar vad sent jag kan växla upp efter esset

utan att jag fastnar med foten i backen så jag ska kunna tjäna lite tid där,

växlar jag efter är det för sent och går jag på 4:an så varvstoppar han en bit

innan jag ska bromsa så 5:an ska i där innan eller i böj.

 

Experimenterar lite med olika spår och växlar på några ställen och tror jag

hittat det som funka för mig just nu så det känns bra efter 9 varv, går ut och

samlar mig lite och får tiderna, långsam och sist……

Går ut på nytt de sista minuterna av passet och nu lite mer samlad så på

första flygande passerar jag sistaplatsen och på 3:e tar jag ytterligare lite

tid, fortsätter och gör några missar här och var men samlar mig en gång till

och kör ett likvärdigt varv till men lite långsammare på sista sen är det flaggat.

 

Skulle nog haft ett nytt hårt däck till kvalet, eller kanske ett mjukt då det

begränsade mig nu idag, skulle kunnat kört fortare.

Troligen inte så snabbt att jag tagit en plats till men betydligt närmare framåt.

Skitsamma, får ändå starta i sistaled och det är ungefär var jag är nu, är lite

trist att vi är så få som kör så man blir helt ensam här bak i fältet men det är

väl bara att bli snabbare då! 🙂

 

Till nästa år blir det raceväxlat, quickshifter och styrdämpare, det skulle hjälpa

mig här och nu tror jag, kanske inte så mycket när det kommer till snabbaste

varv jag kan köra utan till att kunna köra dom konsekvent, det och bättre däck

och träningstillfällen på banorna racen går på.

Som det varit denna helgen så gick fredagen åt att hitta runt istället för att få

hojen att funka, det i kombination med omdrevningen som gjorde att jag fick

nästan lära om att köra hoj på nytt har förskjutit utvecklingen en hel dag framåt.

 

Optimalt hade varit att kunnat köra lördagens kval med bättre däck och söndagens

tider, hade gjort en del hur det sett ut på racet gissar jag men det är ingen idé att

fundera på nu annat än något att hålla i minnet inför nästa säsong, misstag är

OK bara dom tar mig framåt och inte upprepas. 🙂

 

IMAG3675

 

Sista racet för säsongen närmar sig, solen skiner och det är varmt och mycket folk,

så här ska det Alltid vara! LMS har överträffat förväntningarna på arrangemanget

och haft en ofantlig tur med vädret. 🙂

Bara ladda om nu och göra bästa racet nu då, inget att spara på längre.

 

Söndag, Race

Då en kompis hörde av sig och frågade om han kunde ta ett däck jag hade beställt som

låg i Karlskoga så fick jag helt plötsligt pengar över till ett nytt till racet, hade annars

tänkt vända på det från gårdagsracet och kört på men nu så blev det ett nytt igen. 🙂

 

IMAG3678

Tiden närmade sig och vi fick grönt, rullade ut och ställde upp för warm-up, kör ett

varv och sen är det fokus!

Nu Skulle jag vara hårdare in i första böj än igår, fick bara inte släppa de jag hade runt

mig än en gång. Laddad, fokuserad och bestämd!

 

Lampan slocknar och iväg, kommer rätt långt åt höger in i böjen så när det är dags att

vika höger så får jag slå av lite för att få in hojen och blir passerad av en, det gör att jag

tappar fokus lite och blir lite sen så jag blir passerad av resten till torparn, får dock en

bra utgång så jag är med iaf. och när en kille bommar bromsningen och får ta escapen

så är jag inte sist längre. 🙂

 

Spår och växling jag bestämt och testat på kvalet funkar bra, ligger och jagar 117 idag

med men nu är vi nästan med klungan, visst lämnar dom oss men det är inte lika illa

som igår utan har dom i synfältet nu, i början är han starkare än mig och avståndet

ökar så sakta, inte mycket utan 10:ondel /varv.

 

Några varv in kommer killen som bommade och tog escapen ikapp och vill om, hör

han bakom innan han gör ett försök på samma ställe han missade sist i slutet på

rakan och jag ser han på högersidan om mig, “nä nä” tänker jag och släpper upp

bromsen lite och viker in sen är han borta, fick ta escapen igen…..tur han hittar

dit  iaf. 😉

Rullar på och på 7:e tar jag meter och börjar närma mig framåt, bestämmer att

jag ska försöka stänga luckan nu och sen gå förbi, tar lite och tappar lite några

varv framåt men totalt närmar jag mig, Ladda!

 

Ut på 12:e börjar det kännas i underarmarna, stel och svårt att få dom att funka,

inte bra! 13: så bommar jag så grovt in i esset så det känns som jag är vid höger

apex när jag fortfarande inte vikit över, blir trångt och ont om plats och jag testar

lite offroad en liten bit, försöker samla mig igen men det går inte, har ingen

kontroll över mina armar längre, underarmarna är stumma!

 

Får släppa framåt, som jag redan tappat på 13:e när jag bommade i esset och

är snart passerad av killen bakom utan att kunna sätta emot något alls.

Kan inte göra något annat än slå av och försöka ta mig i mål, blir varvad

på 16:e tror jag och blir Glad för nu blir det ett varv mindre att plåga mig….

Säger väl allt hur jag kände där ute, var nära att bryta där för det var illa…..

 

Enda positiva är att fram tills dess, de första 12 varven alltså, gick det bra,

alla utom ett under minuten, när jag sen fick slå av för att kunna slutföra

så körde jag iaf. ett par varv på 1.00-tider.

Blir nog bra om jag kommer tillrätta med de problemen jag haft och

fortfarande har, ska nog gå att köra stabila 58-tider med bra uppladdning,

draghjälp och fungerande kropp/hoj. 🙂

 

IMG_20130906_102501

 

Så, säsongen över, jag slutade sist bägge dagarna men lärde mig något nytt.

Ska man köra SST så räcker det inte med nästan, då gäller Allt!

 

Nu blir det en vinter med att beställa delar och försöka få till kroppen,

quickshifter står överst på listan och jag ska lära mig köra raceväxlat.

Blir nog en styrdämpare med, kan förmodligen vara elakare mot

hojen i chikaner och S-sektioner då, när man ska flippa över hojen och

slå på, nu fick jag spara lite på påslaget tills hojen satt sig och det kanske

funkar där jag kör nu men målet är Upp! Då räcker det Inte!

 

Kroppen är en annan femma, haft influensa som gjort att jag haft ont i lederna

sen mitten på augusti, har inte kunnat träna utan att få ont och bli helt slut,

även haft svårt att sova för det värker så jävligt i synnerhet i axlarna.

Jag blev alltså inte trött, inte i bemärkelsen “flåsig” och slut utan blev bara

stum i underarmarna, dom lydde inte längre…..får kolla upp det där, en del

nämner operation…….låter inget vidare……usch! Men, Allt för framgång! 😉

 

Ska ge det lite tid och förhoppningsvis så läker det ut, annars får jag försöka

kolla upp vad som hänt och göra något åt det.

 

IMG_20130906_155306

 

Epilog;

Har nu testat raceväxlat på åsen, vart några episoder där det kunde gått illa

när jag slog i ettan istället för trean men allt gick bra, upptäckte att jag nog

skulle tjäna en del tid med quickshifter nu……. 😉

Laddningen för nästa säsong börjar NU! 🙂

 

Trevlig vinter, siktet inställt på 2014!

Henrik #13 Andersson SST600

2 Comments

  1. 2013-12-20

    tjena.va ett tag sen. fan va läcker din hoj är i guld och svart:) sitter och förbereder min nästa bandagssäsong. har bokat gotland andra veckan med actionpics och tänkte ta licens på Mantorp i maj. kanske blir nått rookie race;) får se va budgeten säger! vad kör du för drevning? har förstått att man drevar om r6 ganska kraftigt.

    • 2013-12-20

      Tja!
      Har precis börjat leka med drevningen men nu hade jag 15-49 på sviesta och ska upp en till bak för det ska passa Gelleråsen, alltså 15-50.
      Tyckte det stämde bra på sviesta men det var ju första gången jag testade med så kanske en upp eller ner bak och andra växlar istället men det får jag testa fram nästa år det. 🙂

      Alternativt kan du gå ner/upp 1 fram och 3 bak, blir ungefär samma, alltså 14-47 el. 16-53 för åsen(lycka till att hitta ett 53 drev….;) )

      Original är 16-45 så liiite ändrat blir det ju…. 😉

      Du får lycka till och jag tycker absolut du ska testa ett race, finns ju en ny klass i år om inte annat, kanske blir billigare. 🙂